BasBQ
Beef en Steak

voordelen smoker.

 
 

Beeros

Kooltjesharker
Berichten
181
Een aantal vragen met betrekking tot een smoker. Ik ben me de afgelopen periode aan het verdiepen naar de meerwaarde van een smoker. Zelf heb ik een weber otp 57 cm. Ik vraag me af hoevaak je een smoker nu echt in de praktijk gebruikt en of je niet op een otp het zelfde kan cre?ren als bij een smoker.
 
In principe kan je op je weber ook perfect roken, maar een smoker is toch vele malen handiger. De temperatuur is ook veel makkelijker te regelen voor een low en slow. En vooral terwijl je je pronkstuk lekker traag laat garen/roken kan je op je andere weber alle bijgerechten en andere leuke dingen bereiden zonder dat je je smoker moet openen en zodoende een temperatuurval cre?ert.
 
In een smoker is het heel makkelijk om de temperatuur laag te houden.
En zoals Blijdenberg al zegt, Je hebt een BBQ vrij om tijdens het wachten al wat extra hapjes te maken.
 
ik heb zowel een weber 57 als een UDS 57cm. Als ik ga roken dan neem ik altijd de UDS. Dit omdat ie veel stabieler is in temperatuur, er kan veel meer op en hij kan veel langer branden. ( Maar volgens mij kan ik met de weber en de "minion snake" methode max ongeveer 10 uur halen, dit is voor de meeste dingen ook meer als genoeg en je kan natuurlijk altijd brandstof er bij doen tijdens het koken.) In principe kun je dus alles maken op een weber57 (mits het er op past natuurlijk.)

Bij  een offset-smoker is het een ander verhaal, ik heb er zelf nog niet mee gewerkt, maar deze schijnen een stuk minder zuinig te zijn in gebruik. Voordeel is dan wel dat je met alleen hout kan stoken.
 
knakker123 zei:
Bij  een offset-smoker is het een ander verhaal, ik heb er zelf nog niet mee gewerkt, maar deze schijnen een stuk minder zuinig te zijn in gebruik. Voordeel is dan wel dat je met alleen hout kan stoken.

Dat ligt er aan of je een el cheapo offset smoker hebt of een degelijke.
Hier in kun je met briketten en of met hout stoken.
 
Als je even tijd hebt dan kom je ook wel de weber mountain smoker 47cm tegen voor 200 euro op internet. Die vind ik qua materiaal toch wel een heel stuk beter dan de ProQ Excel.
Ikzelf heb mijn 47cm weber smoker ook voor 200 euro via marktplaats
 
En wat is er precies beter aan, lees op de verschillende forums dat er weinig verschil in zit.
 
Het leuke aan een smoker naast je weber57 vind ik dat je weer een nieuwe techniek gaat leren en zo all rounder wordt. Een smoker kent ook vaak 2 etages, dus voor veel vlees.
 
Beeros zei:
En wat is er precies beter aan, lees op de verschillende forums dat er weinig verschil in zit.

Wat ik ervan hoor (zelf geen ervaring mee, maar wel ervaringen van anderen) is dat die pro q dingen wel wat meer lekken, meer kolen nodig hebben.
Aan de andere kant vind ik de features van die pro q dungen wel mooi, zoals een extra luikje en de ring deelbaar, maar dat zal toch wel nauw samenhangen met het lek verhaal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan