BasBQ
Beef en Steak

Voor het eerst baby back ribs

Ik denk, dat het gegeven van 6 kg op zichzelf niet zo veel zegt.

Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe groot je ribben zijn.
In een ribrack, kan je per positie 1 slab ?  Ribs kwijt. (deze staan dan als het ware op hun zij)
En passen er meer op je rooster, dan wanneer je deze plat moet leggen)

Maar ook als je smalle ribs hebt (zoals je foto liet zien) , kan je er maar 1 per positie kwijt.

Maar goed, we gaan het zien (toch?)

Heel veel suc6, en plezier.

Mac

 
Maximaal 6 kilo op een WSM 57 is wel h??l weinig. Dat zou betekenen dat je er maximaal twee procureurs op zou kunnen leggen. Ter vergelijking: op een ProQ Excel kan 34 kg volgens de fabrikant.

Er zit natuurlijk een max aan wat je er op kunt leggen want je gevulde brandende kolenmand levert een bepaalde energiewaarde die een bepaalde hoeveelheid vlees kan verwarmen. Leg je er teveel op dan zal het niet lukken om binnen redelijke tijd alles gaar te krijgen.

Met ribs kun je mijns inziens zoveel opleggen als past en de circulatie gewaarborgd is...
 
Ik heb alleen op het bovenrooster ooit 12 ribs gekregen (wel passen en meten maar het lukte) 10 mbv het ikea rekje en 2 aan de zijkant.
Dan heb je ook nog je 2e rek dus er kan "heul veul" op !
 
Er liggen nu 12 racks op. Temp. zakte terug naar 90 toen ze erop gingen en komt nu weer omhoog richting 110. De andere ribs gaan straks indirect op de OTP.

d9795392-2754-419c.jpg


d9795392-2763-8b67.jpg


Klein buitje mag de pret niet drukken!
 
Ik begin nu al te watertanden  :)

En wat die smalle BB ribs betreft (die zien er bij nader inzien, kwa grootte, normaal uit hoor)

Suc6
Mac
 
Thanx! Net de glaze gemaakt van de easterwood ribs. Ik heb alleen geen appelsap in huis oid... We gaan jilz proberen, is ook appelcider namelijk.
 
heb er wel vertrouwen in zoals jullie bezig zijn  ;)
 
goed bezig Ellen, is het gelukt met je B & S korting?
 
Ribs van de OTP waren heerlijk! De ribs van de wsm nog lekkerder! Heb er 1 mogen proeven de rest staat te wachten voor dinsdag...

Na 3 uur:

d9795392-0b33-6b0c.jpg


d9795392-0b50-4d4c.jpg


 
Ziet er goed uit. Wat vonden jullie ervan?
 
Ik heb 1 ribje mogen proeven, want ze zijn voor de dinsdag als borrelhap op de verjaardag van mijn oudste zoontje. Ik vond ze overheerlijk maar als ik iets moet veranderen zou het meer vocht zijn denk ik. Ze zijn net ietsje aan de droge kant voor mijn gevoel. Maar misschien doet de 2 dagen koelkast die ze nu krijgen en daarna nog even oppiepen in de OTP dinsdag nog iets.
 
Dat ziet er goed uit!
 
Heb je de 3-2-1 gedaan? Omdat ik ze in de folie zie zitten.
 
OK, en heb je ook echt 2 uur aangehouden? Want dat is voor buikribben, babybacks hebben maar een uur of 4-5 nodig in totaal om gaar te worden. Dus de folie periode kan een stuk korten.

Als je voor een later datum kookt kun je de 3-2 van te voren doen en dan de dag zelf de laatste 1, dan zijn ze weer warm en daar hebben veel mensen goede resultaten mee bereikt. Veel jongens die cateren doen het ook zo, zo voorbereiden en dan ter plekke het laatste stukje met saus e.d.
 
Terug
Bovenaan Onderaan