BasBQ
Beef en Steak

Voor de tokkie.

 
 
 
 

SandyMan

Gerijpt
Berichten
2.859
Jawel.
Mijn schoonvader nodigde me uit om te komen bbqen. En ik zal niet de enige zijn hier.. maar dan kan ik het niet laten om eigenlijk te zorgen dat we het samen doen.

Bleek dat hij dus BCC wilde maken, iets wat ik nog niet eerder gemaakt heb. Normaliter bestudeer ik het uitvoerig voordat ik ergens aan begin, maar voor nu dus maar even gedaan wat ons het beste leek..

We hadden 2 kipjes van ongeveer 1,1 kilo ps. En deze ingekruid mat cajun kruiden.
IMG_20200531_162748.jpg

IMG_20200531_163154.jpg

IMG_20200531_164439.jpg


Die gezusterlijk naast elkaar gezet in de weber47. Da's krap als je een 57 gewend bent hoor...

IMG_20200531_164554.jpg


Lekker laten gaan, BBQ heet gemaakt en thermometers geprikt. Gewacht op 75 graden

IMG_20200531_170216.jpg


En van wachten krijg je een droge mond.. m'n schoonvader had nog van de vorige keer onthouden wat we lekker vonden..

IMG_20200531_172211.jpg


Toen was de kip er, althans volgens mijn herQs.. ik denk echter dat die niet helemaal goed in de kip zat, want een andere snelle prikker gaf toch 69 of 71 aan..
Nog maar even gewacht, toen ingepakt en de rest van het garnituur verzorgd.

IMG_20200531_180447.jpg

IMG_20200531_182614.jpg


En zo mocht ik het voor het eerst proeven...

..

..
Wat een gedoe om alles van de botten te krijgen zeg, is dit altijd zo?
Kip was super smakelijk.. ene stuk wat beter als het andere. Zelfs dezelfde kip had 1 borst die sappig was, en 1 die wat droger was.

Schoonmoeder heeft liever dat het echt van het bot komt, iemand een idee hoe we dat voor elkaar krijgen of is dat een illusie bij BCC?
Verder kregen we de BBQ niet echt heet volgens de thermometer maar t lijkt me niet dat dat ervoor zorgt dat t driver wordt?

Nouja, wachtende op tips van jullie..
In ieder geval een Tokkie verdiend, maar die gaat nog een herkansing krijgen.
 
Heb je de kip aan de bovenkant dicht gemaakt met b.v. een prikker zodat niet alle stoom uit de kip verdwijnt. Misschien nog teveel bier in het blik zodat het te lang duurt voordat dit gaat verdampen om de kip lekker sappig te krijgen.
Wat was de temperatuur in de ketel.
 
Net ook een kippie gemaakt maar dan op een ei.
Had onder het rooster warm water in een lekbak gedaan, meer om gemakkelijk schoon maken dan voor het vocht. Misschien heeft het ook geholpen om de kip minder droog te maken?
 
Mooi zo samen met je schoonpa samen aan de BBQ. En dan gelijk je eerste BCC maken. Leuk man. Ze zien er iig goed uit.
Heb je de kip nog een paar keer gedraaid? Als je een BCC op deze manier maakt zou ik die laten beginnen met de rug naar het vuur. En dan elk kwartier de kip een kwartslag draaien. Het bier in het blik doet niets. Blikje zo leeg mogelijk drinken :) dat is het beste.
Gefeliciteerd met je tokkie alvast kerel.
 
Sander, welkom bij de Tokkies, de volgende is vast beter.
 
een uitdaging voor volgende keer
gefeliciteerd met je sticker
 
Gelukkig niet 100% naar wens, dan mag het nog een keer, en nog eens en nog eens....

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Gefeliciteerd met je Tok🥳
 
Terug
Bovenaan Onderaan