BasBQ
Beef en Steak

Vliesje van sparerib afhalen

 
 

dromer1967

Pitmaster
Berichten
537
Ik heb vandaag mijn eerste sparerib geprobeerd te ontvliezen,  althans mijn vriendin die daar veel beter in is,  maar dat was dus een grote mislukking :-(

Op filmpjes en ook op dit forum zie en lees je dat je een lepeluiteinde eronder steekt en het dan eraf kan trekken met keukenpapier.  Nou niet dus. We hebben staan prutsen tot en met maar het vlies zat zo ongeveer aan de sparerib vastgegroeid.

Is dit een uitzondering of ligt het aan de sparerib zelf? Dit is niet leuk en ik krijg het niet voor elkaar.

Dus morgen wordt mijn eerste sparerib bereidt met vliesje ;-(

Verstuurd vanaf mijn Lenovo TAB 2 A10-70F met Tapatalk

 
Heb ook altijd moeite met zo'n vliesje.. doe het sinds kort zonder ;+)

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk

 
Botte kant van het mes eronder. Vlies optillen en dan met een keukenpapiertje vastpakken.

Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk

 
Ja dat heb ik ook gelezen maar zo simpel was het dus niet. Het vlies zat zo'n beetje over de hele rib vast aan de rib. Telkens pakte we een stukje en dat ging een ribbreedte goed en dan zat het weer vast.

Echt doffe ellende.

Verstuurd vanaf mijn SM-N910F met Tapatalk
 
Ik heb de laatste paar keer succes met de achterkant van een lepel (het handvat zeg maar) bij een bot aan een uiteinde het vlies van boven naar onder losmaken en dan omhoog trekken waarbij ik de ribs met m'n andere hand naar beneden hou totdat het vlies helemaal los  zit. Daarna kan ik met keukenpapier het vlies van de hele sparerib verwijderen.
 
Ik durf wel te zeggen van mezelf dat ik weet hoe het vliesje eraf moet, maar ik kom ook wel eens ribs tegen waarbij het me echt niet lukt.
Heel veel merk ik er echter niet van bij het eten.
 
Ik denk dat het vlies er niet al af was want bij het bestellen bij bbquality heb ik nog gevraagd of het vlies al verwijderd was met antwoord nee.

Het is echter mijn eerste rib dus weet ik het verder ook niet.

Ik ga het morgen maar zo bereiden en dan zien we wel hoe het uitpakt.  Misschien merk ik er niets van zoals eikie zegt.

Verstuurd vanaf mijn Lenovo TAB 2 A10-70F met Tapatalk

 
verse ribs of uit de vriezer?  met verse ribs nog nooit moeite gehad  met lepel er onder en trekken maar evt tang gebruiken voor grip
 
Wel halverwege de slab starten en liefst vlak naast het bot. Vervolgens richting het bot werken, vinger er onder en klaar. Eigenlijk nooit een probleem. Maar frustrerend als het niet lukt.
 
Caspar +1
Ik begin altijd in het midden met een gewoon eettafel mes (die van ons zijn niet zo scherp). Zodra het velletje een beetje los is dan steek ik m'n vinger er helemaal onder tot aan andere kant. Dan trek ik het vel langzaam omhoog. Meestal breekt het dan en trek ik het ernaar links en rechts af.
Verschilt wel per rib, de een gaat makkelijker dan de ander.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
pak een schroevendraaier (ster) en het is kinderspel.
 
In dit geval was het bepaald geen kinderspel en ging het vlies er niet af.

Overigens heb ik er bij het eten ook niet echt iets van gemerkt, dus gelukkig is het blijkbaar ook geen ramp als het er niet af gaat.
 
Soms heb ik het idee dat er 2 vliezen op zitten. Een dikkere (die er makkelijk afgaat) en een dunnere (welke lastig eraf gaat)

Ik kan het fout hebben hoor. Maar kreeg van de week het vlies er ook niet af ondanks het feit dat ik regelmatig ribbels maak.
 
dromer1967 zei:
Ik heb vandaag mijn eerste sparerib geprobeerd te ontvliezen,  althans mijn vriendin die daar veel beter in is,  maar dat was dus een grote mislukking :-(

Op filmpjes en ook op dit forum zie en lees je dat je een lepeluiteinde eronder steekt en het dan eraf kan trekken met keukenpapier.  Nou niet dus. We hebben staan prutsen tot en met maar het vlies zat zo ongeveer aan de sparerib vastgegroeid.

Is dit een uitzondering of ligt het aan de sparerib zelf? Dit is niet leuk en ik krijg het niet voor elkaar.

Dus morgen wordt mijn eerste sparerib bereidt met vliesje ;-(

Verstuurd vanaf mijn Lenovo TAB 2 A10-70F met Tapatalk

Heb je ze al eens geproefd als ze zonder vlies zijn gegrild?
Zelfde tijd intrekken en zelfde rub?  :-?

Ik denk dat je dan echt wel een verschil proeft maar eigenlijk weet ik het niet want ik vecht net zolang tot het vlies er af is.
Soms gaat dat idd. wel eens wat lastig maar meestal lukt het op de omschreven manieren wel.  :)
 
bakker zei:
verse ribs of uit de vriezer?  met verse ribs nog nooit moeite gehad  met lepel er onder en trekken maar evt tang gebruiken voor grip
+1, als ze nog te koud zijn uit de vriezer lukt het voor geen meter.
 
dennis zei:
bakker zei:
verse ribs of uit de vriezer?  met verse ribs nog nooit moeite gehad  met lepel er onder en trekken maar evt tang gebruiken voor grip
+1, als ze nog te koud zijn uit de vriezer lukt het voor geen meter.

Hij kwam oorspronkelijk wel uit de vriezer maar heeft bijna 2 dagen in de koelkast liggen ontdooien. Is uit de koelkast ook nog te koud dan?

Overigens heb ik totaal niets van een vlies gemerkt bij het eten.
 
Ik gebruik altijd de Nosmo methode, deze methode is werkelijk geniaal ;) en werkt vrijwel altijd perfect.

Mijn ervaring is dat het met half ontdooide ribs het beste gaat, maar soms zijn de vliezen gewoon te dun of ze zijn beschadigd (geperforeerd door invoerketting van de zaagmachine) en dan wil het zelfs met deze methode niet.

 
Terug
Bovenaan Onderaan