BasBQ
Beef en Steak

Vleesmolen.. Porkert of toch Kenwood?

 
 

Gilles

Stoker
Berichten
279
Even een vraagje, ik heb gisteren zelfgemaakte hamburgers beproeft van black angus beef wat eerst door een gehaktmolen is gehaald en waar daarna hamburgers van zijn gemaakt.

Je voelt hem al aankomen, super lekker!!!

Nu heb ik een Kenwood keukenmachine en kan ik daar een opzetstuk voor aanschaffen a 100 euro (elektrisch, met schijven fijn (3mm), medium (4,5 mm) en grof (8 mm)), of ik kan bij vuur en rook een Porkert (bijvoorbeeld nummer 8) kopen.

Keuzes keuzes.. Kan iemand mij van advies voorzien?
 
Hoe vaak wil je zelf gehakt draaien of worsten maken?
 
Goede vraag. Ik denk vaak maar de tijd zal dat leren. Ik kwam erachter dat het Kenwood accessoire voor dezelfde prijs als de porkert te krijgen is. Dan is de afweging of ik handmatig wil draaien met porkert en wil gaan voor kwaliteit of dat de kwaliteit van de Kenwood net zo goed is. Ik denk wel dat ik ook een keer worst wil maken..
 
Je eigen vleesmengsels zelf kunnen draaien is de bom.
Ik heb die Kenwood gehaktmolen (voor op de Titanium) al een dik jaar en die werkt prima. Dan heb je een handje vrij en hoef je zelf niet te draaien. Voor worstvullen werkt 'ie ook, maar dan is het wel handig als je een extra handje hebt om te helpen. Met ??n hand worstdeeg invoeren en doorstampen gaat wat minder. Maar goed, tzt kun je daar een vulbus voor kopen, als je regelmatig worst wilt maken natuurlijk.
Verder is de bisschop van Kenwood (die zul je al hebben) heel handig om het worstdeeg te slaan nadat je het gehakt hebt gemaakt. Of om het gehakt even snel met kruiden te vermengen (niet te lang...dan krijg je deeg :) )

Voor zelf gemaakt gehakt gebruik ik het ding zeer regelmatig. Ook om bijvoorbeeld extra grof gehakt te draaien voor moussaka en pastagerechten enzo.
 
Moussaka... is dat Grieks? ;)
 
Bedankt voor de reacties! Is zelfgemaakt gehakt (naast lekkerder) ook goedkoper of niet? En wat voor vlees gebruik je dan?
 
Ik houd erg van runderriblappen en wat kinnebakspek van varken... mijn slager heeft zelf ook heerlijk gehakt, maar alle supers versla je met deze mix!
 
Wat Sander zegt!
Runderlappen zijn niet goedkoper dan Kant & Klaar gehakt van de supermarkten.
Maar de smaak is zoveel malen beter dan die zooi van de supers, daar betaal ik graag een paar Euro meer voor.

Of wat dacht je van zelf gemalen kippendijengehakt, jummie, dan ook nog wat Tijgergarnalen grof erbij malen, en je maakt de lekkerste Dim Sum :D
 
Ik heb niet het idee dat mijn gehakt heel erg veel lekkerder is dan dat van mijn slager, maar door het zelf te malen kan ik redelijk precies het vetgehalte bepalen en wat voor vlees ik precies gebruik. En de maalgraad natuurlijk. Ik vind het standaard gehakt vaak te fijn. Ik houd wel van een beetje chunky geruld gehakt. Vindt ik in worst ook spannender. Daarom haat ik ook van die Hema-worst. Eetbaar rubber. IEW.
 
Terug
Bovenaan Onderaan