BasBQ
Beef en Steak

Vlees zakt door de spies heen

 
 

Cheflustikniet

Kooltjesharker
Berichten
137
Ik heb een Monolith Classic met rotisserie. In die rotisserie is ook ruimte om een aantal spiezen parallel te laten draaien.

Dat wilde ik vandaag eens testen met wat köfte op spies, van verschillende soorten gehakt. Kon niet wachten om die lekker rond te laten draaien!

Maar wat gebeurde er... Het vlees bleek te zwaar en zakte als het ware door de spies heen. Ik was nog net op tijd om ze te op te vangen voordat ze caveman style tussen de kolen zouden zijn beland!

Uiteindelijk heb ik ze op het gietijzer gegrilld en dat was natuurlijk super lekker. Maar ik zou dit alsnog graag een keer van de rotisserie willen doen. Wat kan ik doen om het gehakt nog steviger te maken?

Ik heb uiteindelijk paneermeel toegevoegd, wat ook niet hielp. Na het mengen van het gehakt met de andere ingrediënten heb ik het ook een uurtje in de koelkast laten stijven. Niet aan de spies, want die zijn daar te lang voor...

Tips?!

0BE83AF7-969B-421F-A631-C2F26E21FAA8.jpeg
4EF0A8E8-7185-41F6-9B0E-269205A2F15B.jpeg
C0054AA0-8DB8-4543-9D9B-A8555298BF11.jpeg
 
Uw gehakt in een keuken robot goed kneden geeft goede binding. Het vet en vlees worden zo een geheel.
Wel zorgen dat alles goed koud blijft.
 
Jij zegt 'te zwaar' maar het is 'te weinig binding'.
 
Ik weet niet wat het recept was en wat je allemaal in het gehakt hebt gedaan maar vaak wordt er een eitje door het gehakt gedaan. Wat op laten stijven in de koelkast een uurtje of wat helpt ook.
 
Jij zegt 'te zwaar' maar het is 'te weinig binding'.
Goeie! Dat helpt vast ook met googelen.
Ik weet niet wat het recept was en wat je allemaal in het gehakt hebt gedaan maar vaak wordt er een eitje door het gehakt gedaan. Wat op laten stijven in de koelkast een uurtje of wat helpt ook.
Helpt dat eitje juist wel of juist niet?

Bij dit recept niet gedaan. Heleboel kruiden, uitjes, tomaatjes, knoflook...
 
Verplaatst naar de rookkamer, is geen vraag voor
een recept.

Binding is het magische woord. Daar heb je in principe geen ei voor nodig.
Maar wel zout en goed koud kneden.
Met een mixer en deeghaken kan dat ook.
Ongeveer 5 minuten denk ik. Zeker niet veel korter
 
Wat meer paneermeel gebruiken kan ervoor zorgen dat de vleesmassa wat droger gaat aanvoelen en minder gemakkelijk van de spies gaat afschuiven. Verder zou je onderaan de spies een afstand clip voor je temperatuur sensor kunt plaatsen, die alles een beetje op z'n plaats gaat houden.
 
Ik had dit ook toen ik kebabs ging maken om gewoon af te grillen. Ik heb de gekruide bollen gehakt toen eerst even in de vriezer gelegd, zodat ze goed koud waren. Daarna snel in vorm gekneed aan de spiesen. Toen bleef het zitten. Let wel: ik grillde de buitenkant direct op het rooster, waardoor ze mooi dicht konden schroeien. Aan een draaiend spies is het lastiger.

Dus koud kneden is niet de ultieme oplossing maar kan een beetje helpen
 
Dus koud kneden is niet de ultieme oplossing maar kan een beetje helpen
Dan raad ik aan om het boek de worstenbijbel van Meneer wateetons eens te gaan lezen.
Kneden is de oplossing en dat moet K.O.U.D
Even een link, anders verval ik in herhaling.

 
  • Leuk
Waarderingen: JWZ
Als ik er zo naar kijk denk ik twee dingen:
1 de kebabs hadden langer uitgespreid over de spies gemoeten
2 de spies zelf kan breder zeg minimaal 1 cm. Vraag eens aan een Islamitische slager.

Opstijven van het gehakt is ook belangrijk. Het zout heeft dan de tijd om het vlees goed aan elkaar te laten plakken.
Opstijven kan met deze koude ook gewoon in de schuur.

Wat ik bij mijn plaatselijke Turk zie is dat er een dik stuk vlees zit en dan een dun en zo van voor tot achter.
 
Laatst bewerkt:
Als ik er zo naar kijk denk ik twee dingen:
1 de kebabs hadden langer uitgespreid over de spies gemoeten
2 de spies zelf kan breder zeg minimaal 1 cm. Vraag eens aan een Islamitische slager.

Opstijven van het gehakt is ook belangrijk. Het zout heeft dan de tijd om het vlees goed aan elkaar te laten plakken.
Opstijven kan met deze koude ook gewoon in de schuur.

Wat ik bij mijn plaatselijke Turk zie is dat er een dik stuk vlees zit en dan een dun en zo van voor tot achter.
Dank voor alle tips!

Dat uitspreiden deel ik zeker, ga ik fixen. Die bredere spiezen wordt hem niet. Deze heb ik bij mijn rotisserie gehaald en passen daar precies op.

Volgende ronde:

Opstijven van gehakt met zout, M.E.N.G.K.O.U.D. (Hardhandig of in machine), langer verspreiden over de spiezen.

Evt nog paneer in geval van nood.
 
Terug
Bovenaan Onderaan