BasBQ
Beef en Steak

Vlees uit de diepvries?

Ernoman

Tondelzoeker
Berichten
11
Hallo allemaal,

Zonder namen te noemen heb ik van twee verschillende bedrijven de bewering dat zij het meest geweldige vlees kunnen leveren voor op onze BBQ.
Echter, beide bedrijven bewaren hun voorraad in de diepvries.

Nu heb ik van huis uit altijd geleerd dat vlees zo vers mogelijk moet zijn en dat vlees dat ingevroren is geweest 'leegloopt'.

Wat is jullie mening over 'diepvries' vlees? Kan daar de beste biefstuk uit komen of kan ik beter maar elders gaan kijken?
 
Zorg dat je voldoende tijd hebt om te ontdooien... afhankelijk van de omvang van het vlees heb je hier soms dagen voor nodig.
Ontdooien doe je in de koelkast zodat dit zo geleidelijk mogelijk gaat. Neem daar de tijd voor!
Veel goed gemarmerd rundvlees komt van ver weg en is vers niet beschikbaar.
 
Ik zou toch graag  willen weten welke bedrijven dat zijn. Als je klanten belazerd mag dat toch gewoon geweten worden..
 
Waar belazerd iemand de boel dan? Volgens de OP beweren ze geweldig vlees voor de BBQ te leveren. Darnaast komt het vlees uit de diepvries.
Volgens mij is hier niets in strijd met elkaar en geen belazering van toepassing. Of zie ik iets over het hoofd?
 
SilverFox zei:
Waar belazerd iemand de boel dan? Volgens de OP beweren ze geweldig vlees voor de BBQ te leveren. Darnaast komt het vlees uit de diepvries.
Volgens mij is hier niets in strijd met elkaar en geen belazering van toepassing. Of zie ik iets over het hoofd?

+1.
 
Niemand wordt belazerd hoor. Er wordt door geen van de bedrijven verzwegen dat het uit de diepvries komt. Het is alleen zo dat ik mij af vroeg of dat nu wel zo geweldig is. We gaan het gewoon eens proberen.

Verstuurd vanaf mijn XT1572 met Tapatalk

 
Ik had laatst een kilo biefstuk van een online slager die vers vlees levert. Ik heb een stukje gebakken voor mijn zoontje en de rest in de vriezer gedaan.
Ik moest natuurlijk even voorproeven en het viel me toch echt wel op hoe mals en smaakvol dat verse biefstukje was in vergelijking met als het uit de vriezer komt.

Having said that... I bestel ook regelmatig diepvriesvlees en ik kan inderdaad veel meer verprutsen tijdens de bereiding dan dat invriezen afdoet aan de smaak :D
 
Diepvries of vers?
Tja, ik weet het niet.
Wat ik wel weet is dat ik nog nooit een verse brisket van een rund uit Downunder of de V.S. heb gerookt, maar wat ik zo gemaakt heb was prima te happen  :D
Ook van de diepgevroren varkensschouders kunnen we best genieten.  ;) !
 
Of zoals in bij de keuringdienst van waarde naar voren kwam bij het gehakt; vlees is ofwel bevroren, danwel vers. En vlees dat ontdooit is, is dus vers. Want is het bevroren; nee. Aha, dan is het dus automatisch vers..... (Owkeeeeee....... En door...... )

Maargoed, heel simpel; vers is natuurlijk top; liefst meteen van het karlas op de Q.
Maar niet-bevroren van het slachthuis naar de supermarkt/slager en vanuit daar naar je koelkast komt het vlees ook niet altijd ten goede. (Bij groente is het nog erger)
Bevroren gaan er cellen stuk, maar is het vervalproces (? Is dat een woord ?) ook stilgezet.....
En als je het vers koopt, hoe weet je dan dat het niet reeds ontdooit is? (Even advocaat van de duivel) ;)

Edit: was bij de keuringdienst van waarde, niet bij de smaakpolitie uiteraard.....
 
SilverFox zei:
En als je het vers koopt, hoe weet je dan dat het niet reeds ontdooit is? (Even advocaat van de duivel) ;)

Bij de supermarkt is dit wel het geval. Hoorde bij de keuringsdienst van waarde ooit een meneer van AH met droge ogen beweren dat hun vlees uit Afrika dat meer dan een jaar in een vriescel in Engeland had gelegen echt 'vers' is.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jaja, en wij maar dingen weggooien die een paar weken over de datum zijn.  :-$
Diepvries dan want met b.v. melk en verse sinaasappelsap uit de koeling is dat wat anders,maar dat ruik en proef je ook wel.
 
chckstrk zei:
SilverFox zei:
En als je het vers koopt, hoe weet je dan dat het niet reeds ontdooit is? (Even advocaat van de duivel) ;)

Bij de supermarkt is dit wel het geval. Hoorde bij de keuringsdienst van waarde ooit een meneer van AH met droge ogen beweren dat hun vlees uit Afrika dat meer dan een jaar in een vriescel in Engeland had gelegen echt 'vers' is.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Inderdaad, die bedoelde ik! Het was niet bevroren, dus wordt het bestempeld alszijnde 'vers'.
Even de naam van het programma aangepast in me eerdere post, zucht....
 
Het vlees van ??n van de online slagers die jij (waarschijnlijk) noemt komt vers binnen in Nederland, in zeecontainers van 1gr. Het wordt na uitpakken en opnieuw labelen pas ingevroren, omdat de klant dat wil vanwege de verlengde houdbaarheid, een grotere eigen voorraad en het voedselveilige versturen.
Als het gedeeltelijk ontdooid is gaat het bij ons gewoon weer de vriezer in, ontdooien altijd langzaam in de koelkast

Sander72 zei:
Veel goed gemarmerd rundvlees komt van ver weg en is vers niet beschikbaar.

Bij deze grote vleesimporteur van oa IBP Beef, ocean beef en Japanse Wagyu komt het meeste vlees vers in vacu?m binnen. Door dit zgn wet-agen is het tot wel een half jaar houdbaar (bij 0-1gr).

Varkensvlees is veel minder lang houdbaar, dus dit zal eerder ingevroren worden. Van het industrievlees (snippers voor gehakt/worst/hamburgers) is 90% ingevroren geweest.....

Ik merk ook weinig verschil tussen vers of ontdooid vlees, zoals hierboven al aangegeven kan er meer kwaliteitsverlies op het rooster optreden  ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan