BasBQ
Beef en Steak

Vlees bereiden als een Maori

 

solexfrank

Stoker
Berichten
408
Hallo

Wij ( groepje vrienden die niet van een keuken houden  ;) ) willen binnenkort eens wat anders gaan proberen , eten bereiden als een Maori .
Dit noemen ze " Hangi " .
Dit is je voedsel bereiden op hete stenen in een kuil afgedekt met natte doeken en zand.

https://youtu.be/WbKfNSicE8Y

Zijn hier fanatiekelingen bij dit als eens hebben gedaan ?
Zoja , zijn er nog tips voor deze wijze ?
Wellicht zijn er nog andere manieren die hier op lijken.
 
Geen ervaring mee, maar lijkt me enorm leuk om te doen! Deze blijf ik volgen!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Wel apart maar ook zeer omslachtig. :D
Een kuil graven, stenen zoeken (keien), alles weer aanvullen en vervolgens alles weer open graven, Wordt al moe van het kijken nar de video. =))
 
Is inderdaad een omslachtige manier maar dat gaat ons waarschijnlijk niet weerhouden om het te proberen.
Moet ook niet altijd handig en makkelijk zijn toch.
Beide links die je aangaf zijn ook leuk om te proberen .
Thanks
 
Laat wel je bevindingen weten, uiteraard onderbouwd met foto's  :D
Ben toch wel nieuwsgierig......
 
Ik heb dit een keer gedaan tijdens een workshop 'Primitief koken'. Ik vond het leuk om een keer mee te maken maar ben er niet zo enthousiast van geworden om het nogmaals te doen, andere onderdelen van de workshop vond ik leuker/lekkerder. Een tip die ik mee kan geven is dat je het vlees goed moet kruiden/marineren omdat het in principe gestoomd word en er dus door de bereiding weinig smaak toegevoegd word.

De aantekeningen die ik gemaakt heb zoals het op de workshop gedaan werd, het wijkt wel wat af van het filmpje:

? Gat graven van 1,5 m x 1m5 m en 50 cm diep (voor 15-20 personen, kleiner groep mag ook kleinere kuil)
? Een laag lange droge dikke takken over de kuil leggen
? Hierop een brandstapel bouwen van dunnere takken en deze aansteken
? Als het goed brand de stenen op het vuur leggen

? Het vlees pak je in met witte kool bladeren die je vastmaakt met kleine takjes
? In dit geval:  gemarineerde varkenshaas en drumsticks
? Groenten eventueel grof snijden (eventueel inpakken in de witte kool bladeren, maar is niet pers? nodig)
? In dit geval: prei, courgette, kastanjechampignons en gekleurde wortels (paars, geel en oranje)
? Aardappels alleen eventueel schoonborstelen

? Als alles in de kuil stort nog een poos door laten branden totdat de vlammen uit gaan
? De hete stenen en gloeiende houtskool uit de kuil halen (d.m.v. takken of schep) en van elkaar scheiden
? Als alles eruit is de bodem bedekken met de hete stenen en langs de rand een opstaand randje van hete stenen
? Hierop een laag nat mos
? Hier weer een laag sparrentakken op (geen dennentakken vanwege hars en sterke smaak)

? Hierop gaat het ingepakte vlees en eventueel ingepakte groenten
? Hier bovenop gaat de overige groenten en aardappelen

? Hier gaat dan weer een laag sparrentakken op
? Hier weer een laag verse wilgentakken
? Dit word bedekt met een koeiehuid (om zo weinig mogelijk grond in het eten te krijgen)
? Tot slot gaat er een laag aarde op totdat je geen stoom meer ziet ontsnappen

? Nu laat je alles zo'n 2 uur rusten zodat het eten kan garen

? Hierna ga je voorzichtig alle lagen weghalen
? Het eten haal je uit de kuil
? De kool verwijder je van het vlees / de groenten
 
Belangrijk puntje is dat je geen stenen moet nemen die in een rivier liggen of op een andere manier zich kunnen heben volgezogen met water. Deze zullen namelijk ontploffen als je ze in t vuur gooit. Is mij ooit verteld...

Ik heb wel een keer entrecotes klaar gemaakt op stenen die ik in een vuur had opgewarmd. Dat was heerlijk!
 
Terug
Bovenaan Onderaan