BasBQ
Beef en Steak

vlam in de zalm plank

 
 
 
 
 

McPeet

Gemarineerd
Berichten
1.650
Vandaag stond er zalm v/d plank op het menu, samen met aardappel partje, bimi en gegrilde sla. Marinade voor de zalm gemaakt van het sap van 1/2 citroen, beetje citroen rasp, zout en peper. Dit in een glazen schaal en circa 25 minuten in de koelkast gezet.
Van de vorige plank sessie had ik nog een plankje over en die op het rooster gelegd. Zalm op nieuw forum plankje en ook daar het vuur vol onder aan gezet. Na circa 10 minuten begon het heeeeeel heeeeel heeeel erg te roken. Al snel zag ik dat beide planken in brand stonden. Snel zalm v/d plank gehaald, "geblust" met een beetje water. De oude plank verwijderd en zalm weer op de iet wat geblakerde plank terug gelegd. Zodra de kerntemperatuur 45 gr aangaf de zalm eraf gehaald. Van de brandende planken helaas geen foto, van het resultaat wel.
Grootste leermoment v/d dag. Nooit meer een oude gebruikte plank zonder iets erop meer gebruiken. wellicht de plank de volgende keer toch ook maar even n het water leggen. Zalm vonden we zeer goed gelukt, de rest v/d maaltijd ook. Alles is opgegaan

Zalm in de marinade


brand meester

Zalm al iet wat aangegeten
 
kop strak houen en serveren als 'blackened salmon'?  :p
gelukkig was het toch lekker!
 
al met al toch nog goed gekomen gelukkig.
Ik gebruik mijn planken maar 1-malig, daarna gaan ze de vuilnisemmer of de vuur korf in
 
Hier ook 1 malig gebruik plankjes.
 
Als je maar lekker gegeten hebt
 
Een maal gebruiken, en altijd even in t water..
 
Ik leg de planken altijd minimaal 1 uur in het water, roken (en ruiken) heerlijk en verbranden dan uitsluitend aan de onderzijde.
En de volgende keer, gebruik ik weer een nieuwe plank.
 
Gebruik plank rustig meerdere keren, geen enkel probleem! Mits vooraf goed weken, naderhand goed afspoelen onder water alleen. Smaak blijft goed de grootste fout die mensen (naar mijn mening) maken is dat ze de BBQ te hoog opstoken omdat ze denken dat de plank echt moet branden on smaak af te geven. Hij moet heet worden en ja de onderkant blakert iets maar je kunt hem rustig meerdere keren gebruiken. Verder net wat Boldeagle schrijft:" Als je maar lekker gegeten hebt!"
 
Terug
Bovenaan Onderaan