BasBQ
Beef en Steak

Vis indrogen

nono

Tondelzoeker
Berichten
16
Ik heb wat zalmzijdes gerookt en die wil ik bij wijze van experiment laten indrogen.
Ze zijn gepekeld met zout en suiker, 50 uur gerookt, en hangen nu bij 3°C in de koelkast.
Voor mij is dit nieuw, ik heb nog niet eerder wat laten drogen, ook geen vlees en heb dus geen idee of dit goed gaat en wat ik er van kan verwachten.

Tips zijn welkom.

20200902_225726.jpg
 
Das een flink experiment met gelijk 5 zalmzijdes! Succes ermee, hoop dat het lukt
 
heel veel succes.
inderdaad gedurfd, meteen 5 stuks.
ben nu al benieuwd naar het resultaat

heb je jezelf van te voren een beetje ingelezen hoe eea aan te pakken of probeer je zomaar wat?
 
Tips heb ik niet, Maar dat is idd een flinke voorraad gerookte zalm.
Krijg in ieder geval trek in een broodje gerookte zalm. :)
 
Heb hier geen ervaring mee.
Het draadje wordt verplaatst naar de rookkamer aangezien het een vraag is en geen recept.
 
Tips heb ik niet maar ziet er goed uit
 
ik heb wel de Worstbijbel gelezen. Ik weet niet of/hoe vis en botulisme samen gaan. Maar daar zou ik wel even naar kijken.
De vis is koudgerookt en dus niet gegaard. Wellicht dat je nitrietzout oid zou moeten gebruiken.
ps. botulisme is wel een gevaarlijk ding naar wat ik ervan lees.
 
Nitrietzout en vis gaan (meestal) niet goed samen. Er worden carcinogene stoffen gevormd, daar word je op de lange termijn niet zo blij van. Ewald kan hier vast wel wat meer over zeggen.
 
Achteraf gezien zijn 5 zijdes wel wat veel voor een experiment. De volgende keer doe ik er zeker wat minder.
Uiteraard heb ik me wel een beetje ingelezen, maar er is niet echt veel over te vinden.

Het idee was een beetje om eens te kijken hoe mensen vroeger, dus zonder koelkast, de winter doorkomen. Zeg maar om die smaak te evenaren.

Ewald zijn bijdragen heb ik natuurlijk allang gevonden, dus ik heb geen nitriet gebruikt, alleen zout en suiker.
Ik ben me terdege van botulisme bewust. Daarom gebruik ik (voorlopig) alleen mezelf als proefkonijn.

Ik heb zojuist een eens stuk afgesneden om te proberen. En weet eigenlijk niet wat ik ervan moet vinden....
Misschien dat het eind augustus toch wat te warm was om koud te roken.

De zalm is al een heel stuk donkerder geworden, en op de schaal die eronder staat ligt een flinke plas zalmolie, ( mooi roze, dat wel)
Het snijden van dunne plakje is verdomd lastig, omdat de zijdes niet plat liggen, maar hangen en daardoor rond trekken.

Het is opvallend hoe ontzettend vet alles aanvoelt en smaakt.
Bij vers gerookt, is de beleving toch dat het minder vet is.

3 weken oud.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan