BasBQ
Beef en Steak

verschillende warmtes in bbq of hoe warm te houden?

Ludens

Tondelzoeker
Berichten
19
Als beginner ga ik zo meteen mijn tweede gerecht maken: Bobby Flays Zalm. Die moet eerst op directe wijze zo'n kleine 20 minuten op 150 -180 graden. Nu wil ik er krielaardappeltjes bij eten en wil ik een minuut op 20-30 op 200 graden.

Kan dat tegelijk in de bbq? Of eerst de zalm en als die eenmaal klaar zijn, de temperatuur omhoog en dan de aardappelen erin. Maar hoe hou ik de zalm dan een beetje warm in dat half uurtje?

Dit soort dillema's zal ik wel vaker krijgen, meer algemeen zouden mijn vragen zijn:

- (hoe) kan ik gerechten tegelijk op verschillende temperaturen bereiden?
- hoe kan ik gerechten even warm houden? Sowieso ben ik daar wel benieuwd naar want plannen is niet mijn sterkte kant.

Alvast bedankt voor de reacties!
 
Wat voor barbecue heb je? Op een keteltje kun je makkelijk verschillende hitte zones maken door de kolen aan één kant te leggen.

En aardappeltjes komt niet zo nauw. Je kunt ze ook gewoon op de lage temperatuur mee laten garen, het duurt dan alleen wat langer.
 
Over het algemeen begin je met het gerecht dat het langste duurt, dan kan je de temperatuur na verloop van tijd een beetje bijregelen en dan leg je het 2e gerecht erbij.
In dit geval zou ik de temperatuur op ca 200 mikken, de krieltjes erop, na ongeveer 15, 20 minuten de zalm erbij en eventueel de temperatuur meer richting de 180 graden brengen.

Wel even een kanttekening,
Aardappelen duren verschrikkelijk lang op de bbq. Ook de voorgekookte krieltjes uit de supermarkt. Schroom niet om ze eerst 5 minuten in de magnetron voor te garen.........
Afhankelijk van het formaat aardappel 5 a 6 minuten in de magnetron en kunnen daarna makkelijk een half uurtje mee in de bbq. Lekker met kruiden of bbq rub erover, olijfolie en wat zout. Kunnen ze ook nog wat rook vangen voor een echte bbq ervaring.

Succes
 
Wat ook een uitkomst is als je een kamado hebt zoals jij met halve delen is om de helft indirect in te delen. (En evt hoger)

Dus een hete kant boven de kolen en een indirecte koudere kant.

Je moet wel blijven nadenken, aardappelen komen niet zo nou en kunnen makkelijk 10 min of langer indirect blijven liggen als ze klaar zijn, je zal begrijpen dat een stuk zalm of vlees eraf moet als het zijn kern temperatuur bereikt heeft.
 
Dank voor de tips! Zowel de aardappelen als de Bobby Flay-zalm zalm waren goed gelukt!

En een eerste goede ervaring om de temperatuur goed te krijgen en houden...

Fotootje van de zalm.
IMG_20211231_195457.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan