BasBQ
Beef en Steak

Verrassende recepten op de site van Appie

 
 
 

Poetsertje

Pitmaster
Berichten
503
Ik was op zoek naar iets voor eend op de BBQ.
Een lekker recept en iets anders ipv dat gene wat ik altijd maak (wel lekker hoor)

Ik vond een heerlijk recept op een verrassende plek

Op de site van AH

En wel hier:

http://www.ah.nl/allerhande/#/themas/barbecue/

Ze snappen het ook nog redelijk met uitleg zelfs over direct en indirect.

Hier mijn creatie van vandaag:


Een?den?borst met Chi?ne?se krui?den

Ingredi?nten

4 eendenborsten
4 eetlepels sinaasappelmarmelade
1 eetlepel sesamolie
1 eetlepel balsamicoazijn
2 theelepels Chinese vijfkruidenpoeder
2 bosuitjes, fijngehakt


Vetkant van eendenborsten in ruitpatroon tot bijna op vlees insnijden. Eendenborsten naast elkaar in lage schaal leggen. In kommetje marmelade, olie, azijn en vijfkruidenpoeder tot dikke pasta roeren. Eendenborsten aan beide kanten goed met marinade bestrijken. Schaal afdekken en eendenborsten in koelkast ca. 1 uur marineren. Af en toe keren.


Bereiden
Barbecue voor indirect grillen voorbereiden (zie tip). Eendenborsten met vetkant naar onder boven lekbak op rooster plaatsen. Deksel op barbecue leggen en eendenborsten 20 min. grillen. Deksel van barbecue nemen en eendenborsten direct boven houtskool, zonder deksel, in 2 ? 3 min. krokant grillen. Eendenborsten op schone plank leggen, afdekken met aluminiumfolie of halfronde deksel en 5 min. laten rusten. Eendenborsten in plakken snijden en bestrooien met zout, peper en bosui. Lekker met pandanrijst en peultjes.

2012-11-28185102.jpg


2012-11-28185313.jpg


Ik ga daar vaker kijken voor iets lekkers.

Mijn eendeborst was 400gr en ik heb de helft van de marinade gemaakt
 
Dat vet is nog niet echt knapperig op die manier hoor, ik doe het zeker een minuut of 4 direct en dan draai ik hem pas om, nog steeds direct, na een paar minuten naar indirect om door te garen. Ligt een beetje aan de dikte van je borst.
 
Ik doe het normaal ook andersom, maar dit ging ook prima.

En met sinasappel er in is de boel zo zwart, dus ik ben altijd op mijn hoede.
 
Hmm inderdaad, die sinaasappelmarmelade is een extra handicap!
 
Ziet er goed uit, van de site van de Appie haal ik ook geregeld idee?n.
 
Ik hou van eend, lekker!
 
dat ziet er uit als een heerlijk gerecht
 
Ziet er goed uit, moet ik even op mijn todo lijstje gaan zetten
 
Vandaag weer even gemaakt.

Het blijft een heerlijk recept.
Helaas ietsje te lang op de Q, maar het smaakte toch gewoon nog zalig.
En dat was wel een verrassing, want ik had de hoop al haast opgegeven op smakelijke eend.
 
Lijkt me een topper! Laat ik nou net nog 2 eendenborst filets in de vriezer hebben, denk dat ze bij deze een bestemming hebben gevonden :)
 
jammie eend....
Krijg er gelijk trek in!
 
Ik gebruik die app van Appie ook vaak om ingredi?nten in te geven en daar recepten bij te zoeken. Soms loop je wel eens tegen een geinige groente aan ofzo, maar denk je 'wat moet ik hier nu mee?' en dan is die app wel goed te gebruiken (ook ter plekke in de supermarkt dus).

Er staat bijvoorbeeld ook een leuk recept voor gegrilde groenten wat ik met enige regelmaat maak:
http://www.ah.nl/allerhande/#/recepten/476602/salade-van-gegrilde-groenten/?rq=venkel,+courgette
Ik doe daar ook aubergine en gegrilde tomaatjes bij en maak het af met warm gerookte knoflook. Echt een supersalade!
 
Denk ga hem maar proberen vandaag, zulk mooi weer ;D





Hij was echt heerlijk, marinade is erg lekker, mijn vrouw was ook zeer tevreden...
 
Nog maar een keer gemaakt, zo lekker was ie! Nu met rauwe courgette gemarineerd in gembersiroop, rijstazijn en wat zeezout, aardige combo.

 
Terug
Bovenaan Onderaan