BasBQ
Beef en Steak

Verkopen van gerechten op markt

Thmsgulden

Sprokkelaar
Berichten
34
Goedemiddag allen,

Zoals de titel al aangeeft, wil ik barbecue gerechten gaan verkopen op een markt/braderie bij ons in het dorp.

Sinds een jaar woon in het oudste straatje van mijn dorp waar jaarlijks een paardenmarkt wordt georganiseerd. Vorig jaar liep ik al rond met het idee om op deze markt een kleine 2, 3-tal snacks (pulled pork, moink balls, e.d.) te verkopen. Dit heb ik destijds helaas geen vervolg kunnen geven in verband met een drukke periode.

Ik heb hier al een draadje over gelezen (http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=17270.45) maar de auteur heeft dit plan nooit doorgezet vanwege onder andere het vele regelen en de eventuele risico's. Mijn grote voordeel is dat ik midden op de markt zit. Met andere woorden, ik kan vanaf mijn eigen oprit onder bijvoorbeeld een partytent de spullen verkopen. Directe beschikking over koelkasten en keukens maakt dat ik geen zorgen heb over het vervoer, de routing van mijn eten en eventuele temperaturen. Ik doe alles vanuit mijn tuin, met de beschikking over mijn eigen barbecues en keuken. Daarnaast heb ik de beschikking over een goede vriend (slager) met ervaring met catering. Ik doe het niet per definitie om geld te maken. Ik vind het vooral gezellig en leuk om mensen van eten te laten genieten in plaats van een half-warm broodje beenham of slappe friet...

Mijn vraag is eigenlijk, hebben mensen van dit forum ervaring met cartering. Wat zijn de proced?s voor het verkopen van voedsel? Ik heb hier wat over gelezen via onder andere: http://wetten.overheid.nl/BWBR0005758/2016-10-06 maar ben benieuwd of iemand uit eigen ervaring kan spreken. Met betrekking tot vergunningen, maakt het nog verschil dat ik dit vanuit eigen tuin doe?

Ik heb alle tijd voor een goede voorbereiding. Dit jaar is de markt namelijk net geweest. Ik wil het goed aanpakken en richt mij dus op de markt van volgend jaar, juli 2019.

Alle tips, verwijzingen en ervaringen zijn welkom.

Bedankt!

Thomas



 
Thomas, wat een leuk idee, goede barbecue doet het altijd goed.

Voor de vergunningen zal je bij de plaatselijke gemeente moeten zijn. Verkopen ook al gebeurd het vanuit je eigen tuin is toch aan regels gebonden.

Maar maak het jezelf makkelijk, niet teveel gerechten en niet te moeilijk. Let ook op je ingredi?nten, zorg ervoor dat ze geen allergenen bevatten en dat je werkt met handschoenen en in een keuken waar geen noten bij in de buurt zijn.

Zorg voor voldoende koeling en zorg dat alles schoon is.

Succes.
 
Wat Frits zegt... Werk schoon en netjes. Alleen is het best te doen maar is het misschien leuker om het samen met iemand te doen. Zo kan je 1 de gerechten laten maken en de ander laten afrekenen en uitgeven van producten. Misschien met zijn drie?n als het je toch niet om de verdiensten gaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan