BasBQ
Beef en Steak

Venturi smoker

 

dayfox

Kooltjesharker
Berichten
163
Heb dus ook een venturi smoker gemaakt van een wc-borstelhouder. Ding rookt als een gek, maar ik lees ergens dat je die dikke witte rook net moet zien te voorkomen?  Plus als ik m volstouw met beukensnippers (100% welkoop konijnenhok) is ie met een uur leeg. Teveel trek? 3 gaatjes van onder en 3 aan de zijkant om aan te steken. En ook veel aanslag in de ton als op t product, plus condens.
Nu heb ik t plan om de smoker op een expansievat of zo'n rvs prullenbakje, met gat onderin, te koppelen en deze weer op de ton.

Zou dat werken of enigszins helpen?
Alle tips zijn welkom! Thnx alvast..
 
heb je er foto's van? Dat zal wat makkelijker zijn met reageren denk ik
 
Nog een snelle poging tot zout roken gedaan.
5c7780eaa7396082e0851e064fd5074e.jpg

Deksel opengetrokken om te laten zien wat voor rook hij produceert.
Heb wel een filmpje maar krijg m hier nie geplaatst
 
Je zou eerst een paar gaatjes in de bodem dicht kunnen maken door er een boutje in te zetten en dan nog eens proberen.
verder zou je kunnen kijken of je het vacu?m verder kan beperken door je luchtslang er iets verder in te zetten of er iets uit te trekken.
 
Die gedachte had ik ook al Peter. Maar dan blijft de rook toch hetzelfde? Ik heb t idee dat de rook eerst ergens anders door moet alvorens de rook t product bereikt. Heb me toch een zwarte pikbende elke x. Druk bezig mn UDS te verknallen
 
Nou je moet proberen om het smeulen zo te beperken dat er wel iets van vuur in blijft dat hij door blijft branden.
maar in vergelijking tot snippers direct op het vuur gebruik je veel meer hout dus zal je ook meer rook kunnen maken.
daarmee krijg je ook meer creosoot welk condenseert in je uds dus als je hem buiten de uds af kan koelen zal je wel wat weg vangen.
 
Zoek in het forum op willeke. Hij heeft een ?ber coldsmoker met condensor om de goede rook door te laten. 
 
Gister een andere borstel houder gehaald. Alleen 2 gaatjes geboord om aan te kunnen steken en nog roken als en tierelier. Is het misschien een idee om de beukensnippers nat te maken?
 
nat maken gaat niet werken denk ik, dan heb je een externe bron nodig om ze te laten smeulen.
lijkt me een teveel aan lucht toevoer aan de onderzijde.
op de foto zie je alle drie de gaatjes die je geboord hebt  flink gloeien, bijna branden.
mijn idee zou zijn: onderin twee gaatjes dicht door er een boutje in te zetten, je lucht toevoer boven in flink veminderen.
ik kan op mijn werk geen filmpje zien, is geblokeerd dus ik weet niet wat je ervoor gebruikt, als de luchtpomp die je hebt regelbaar is die een stuk terug schroeven anders eventueel een klein gaatje in de slang vlak voor je de generator in gaat zodat het lucht volume en de stroomsnelheid afnemen
 
Niet nat maken! Bij het warmroken doe ik dat wel eens als de boel te hard in de fik gaat.
Niet dus bij het koudroken. Het geeft dan een zeer onvolledige verbranding met een
hoog vocht gehalte in de rook en vieze rook omdat het creosoot niet voldoende verbrand.
Zorg voor een meer volledige verbranding door het hout droog en met voldoende lucht te verbranden.
Als je hout verbrandt (om koud te roken) krijg je een hoge temp en moet je de rook koelen. Tijdens het koelen
ontstaat condens en dat moet je ff afvangen want anders zit je produkt en je oven in notime
onder te veel creosoot wat met de waterdamp meekomt.
Het pijproken bevalt mij prima. Groot voordeel is dat de rooktijd van zalm sterk verkort wordt.
Je zit nl. in de gevarenzone (<25 gr.C) weet je wel?
Mijn pijp csg gebruikt 300 gram snippertjes en duurt afhankelijk van de weersomstandigheden 3-5 uur voor een
zalm die prima op smaak is. Mijn kleinkinderen zeuren steeds weer opnieuw : opa heb je weer zalm?
Suk6 jongens.
 
dayfox zei:
We komen dr wel..
kijk dat is de enigste juiste instelling.

als je nu een klein blikje maakt waar de rook in moet en dan vanaf daar naar je ton zal het meeste daar condenseren en kan je het daar afvangen.
 
Heb al een expansievat in de schuur staan peter w. Die wil ik gaan gebruiken als  condensopvanger
Had op mp een elektrische luchtpomp gekocht en zou ik vandaag binnen krijgen,  maar die #$% heeft m (zegt ze) naar een verkeerde gestuurd
 
Maar wat voor een luchtpomp gebruik je dan?

je hebt als je een goede vacu?m kan cre?ren maar heel weinig lucht nodig hoor.
 
Heb een airbrush compressor en die op t laagste gaat ie nog te hard. En dat is ook niet waar die voor bedoeld is h?..  Ik zit nou te zinspelen met het idee om de stroom van de luchtpomp te knijpen of een repeat cycle timer er tussen (10 sec aan, 30 sec uit bv). Ik heb al diverse aquarium pompen geprobeerd maar geven te weinig lucht
 
Nou ik zou die timer die je hier laat zien niet gebruiken die is voor minimaal 5 minuten aan en 5 minuten uit.
wat ik dan zou proberen is een klein regelkraantje er tussen te zetten als restrictie.

maar ik zelf gebruik het kleinste vijverpompje wat ik heb kunnen vinden en die geeft al meer dan lucht genoeg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan