BasBQ
Beef en Steak

Veel te leren: ribs

 

hnijveen

Kooltjesharker
Berichten
177
Heb al vele ribs gegaard en op vele verschillende bereidingswijzes. Elke keer was het lekker, en zeker leuk om te maken. Toch ben ik nog niet echt onder de indruk van de smaak. Vele rubs, bastings later, ik ben er niet uit. Heeft het vlees gewoon geen diepgang of mis ik iets. Elke keer is het heerlijk kluiven, hmm, maar toch. Tips zijn welkom.

De laatste keer (3/2/1): Super mooi vlees van B&S:

IMG_0406_zps5c43961a.jpg


Na 3h + 1,5 in Lidl follie, Klaar voor de basting:

IMG_0407_zpsc858a069.jpg


en klaar:

IMG_0409_zpse1b575f1.jpg


Het was lekker, prima bite, maar ik mis diepgang: help ;)
 
Ik vind de Easterwood ribs van Frits heerlijk.. Misschien een tip?
Ze zien er van jou wel lekker uit hoor!
 
Easterwood, prima.
Maar toch begrijp ik je zoektocht naar diepgang.
Het lijkt soms inderdaad of er iets mist.
 
Wij zijn echte rib liefhebbers, persoonlijk vind ik dat als je niet uitkijkt, je de smaak van het vlees ten onder laat gaan aan de smaak van de rub/mobsaus. Ik rub ze altijd licht in, ongeveer 2 uur van te voren. Dan circa 1,5 uur op de Q op 110 Gr. Vervolgens insmeren met olijfolie en 2 uur in 2 lagen folie, weer op 110 Gr. Dan uitpakken, insmeren met een lichte saus (bv. cola bbqsaus, ergens op dit forum) en weer 1 tot 1,5 uur op de Q. In de eerste en laatste sessie gebruik ik een handje rookhout, een uurtje geweekt in water.
 
Ze zien er toch erg mooi uit, ik wil wel proeven
 
Ik wil ook wel een proberen of ik de diepgang in deze ribbetjes kan proeven hoor :D
 
De vraag is eigenlijk w?t je denkt te missen. Heb je ze ergens een keer lekkerder gehad en wil je dat namaken? Anders is het zoeken naar het grote onbekende...
Je zou ook eens buikribben kunnen proberen. Die vind ik qua smaak toch ook net even anders. Kan ook beleving zijn...
Maar als je ze hebt gerubt, gerookt en gelakt, dan zijn ze vaak toch zo goed als je ze krijgen kunt. Het enige wat je dan nog kunt doen is een keertje experimenteren met ander varken (Mangaliza, wild zwijn, weet ik veel) en kijken of dat beter bevalt.
 
je rub doet ook veel. welke rub is het? is deze goed uitgebalanceerd? misschien een keer een kant en klare rub gebruiken en kijken of je antwoord krijgt op het onbekende!
 
Misschien een keer een andere methode proberen? Ik gebruik zelden 3-2-1, maar doe ze in twee fasen: 3 uur op 105-115?C daarna nog ongeveer 2 uur op 120-130?C tot ze de gewenste gaarheid hebben. Bevalt mij goed maar ik weet niet waar je precies naar op zoek bent.
 
Een keer bruin bier in de waterpan..?
 
Ga een keer onbeperkt spareribs eten bij een lokale eetgelegenheid, ga je misschien je eigen creatie meer waarderen  ;)
 
Thx all, genoeg inspiratie om het as donderdag weer te proberen. Ik puzzel verder.
 
Jeroenvdpr zei:
Ga een keer onbeperkt spareribs eten bij een lokale eetgelegenheid, ga je misschien je eigen creatie meer waarderen  ;)
Dat werkt inderdaad wel. Nog niet zo lang geleden heb ik dat eens gedaan bij een eetcaf? naast de Path? de Kuip (??ntje van de 'Beren' keten). Mixed grill besteld. Krijg je 5 stukken gortdroog vlees en een paar verpeste shiners met verscheidene fantasieloze sausjes om de boel nog wat op te krikken.
Kan natuurlijk een keer aan de kok gelegen hebben, maar dat gaan we dus nooit meer doen. Eigen ribs eerst :)
 
Zien er toch wel yummie uit!!
 
El Fumarole zei:
Jeroenvdpr zei:
Ga een keer onbeperkt spareribs eten bij een lokale eetgelegenheid, ga je misschien je eigen creatie meer waarderen  ;)
Dat werkt inderdaad wel. Nog niet zo lang geleden heb ik dat eens gedaan bij een eetcaf? naast de Path? de Kuip (??ntje van de 'Beren' keten). Mixed grill besteld. Krijg je 5 stukken gortdroog vlees en een paar verpeste shiners met verscheidene fantasieloze sausjes om de boel nog wat op te krikken.
Kan natuurlijk een keer aan de kok gelegen hebben, maar dat gaan we dus nooit meer doen. Eigen ribs eerst :)
zo bekend....laatste keer dat ik niet zelf de ribben heb gemaakt was via een bezorg service, een spare rib/american bbq retaurant bij mij in de buurt.. tot snot gekookt, even gegrilled en daarna ingesmeerd met saus om er nog iets van smaak aan te geven
via internet besteld dus na een paar uur een mailtje om eventueel een beoordeling te geven, gedaan en een dag later de eigenaar van het restaurant aan de telefoon... of ik mischien nog een keertje wou proeven, gratis want hij kon zich niet voorstellen dat het slecht was vriendelijk bedankt 1 keer was wel genoeg
 
Ik weet niet of het kan of niet, maar zou je ribs kunnen injecteren? Wellicht krijg je op die manier wat meer diepgang. Wat ik ook wel eens doe is de ribs een hele nacht in de vloeibare marinade leggen en dit bevalt mij prima.
Voor de rest zit er waarschijnlijk niks anders op dan veel te experimenteren :)
 
Ik leg ze ook een dag in de vloeibare marinade. Dan breng ik ze in de marinade aan de kook en gelijk weer van t vuur en in de marinade af laten koelen, ook 1 dag laten trekken. Van de marinade een mopsaus maken en dan low 'n slow tot je eigen maatstaf van garing met kersenhout.
Dit recept al aan een paar uitverkorenen gegeven en willen niets anders meer!
 
Terug
Bovenaan Onderaan