BasBQ
Beef en Steak

Varkenswangen met wraps en coleslaw

 
 

Bas89

Kooltjesharker
Berichten
142
Ik heb al een tijdje een ruime kilo aan varkenswangen in de vriezer liggen. Een keer gekocht omdat het me wel interessant leek om te maken. Na wat online te zoeken, kwam ik er al snel achter dat het nog niet echt een breedgedragen BBQ gerecht is. Kwam het product veel tegen in stoof, maar daar had ik niet zo’n zin in. Ook kwam ik wat recepten tegen waarbij de wangen waren bereidt ongeveer volgens het ribs principe. Uiteindelijk vond ik het recept van BBQ Helden voor wangen met wraps. Hier heb ik mijn bereiding dan ook door laten inspireren. Omdat het me leuk leek alles zelf te maken heb ik tevens een poging gedaan om de wraps ook zelf te maken naar recept van Nick (etenmetnick).

Rub:
2 eetlepels grof zout
2 eetlepels bruine suiker
1 eetlepel versgemalen zwarte peper
2 theelepels chipotle chilipeper
2 theelepels gerookte paprika
1 theelepel komijnpoeder
1 theelepel uienpoeder
1 theelepel knoflookpoeder
1 theelepel mosterdpoeder

De rub heb ik nog even door de vijzel gehaald omdat het zout en de chipotle nogal aan de grove kant zijn.

Daar gaan we dan:
Allereerst ben ik begonnen met het schoonmaken van de wangen. Vliesjes weggesneden en alle los hangende stukjes ook, zodat we uiteindelijk met mooie schonen wangen verder konden. De wangen ingesmeerd met een dun laagje mosterd en vervolgens de rub eroverheen gestrooid.
1610352442782.png

Nadat de wangen in de rub zijn gezet heb ik deze nog voor een uurtje in de koelkast gezet zodat alles goed kan intrekken. Ondertussen de BBQ aangestoken en deze rustig naar 80-100 graden (indirect) gebracht voor de eerste fase van de bereiding. Ik had me voorgenomen om de eerste 1,5-2 uur de wangen te roken met een mix van kers en peer.
1610352459032.png

Na ruim 1,5 uur heb ik het overgebleven rookhout verwijderd om ervoor te zorgen dat hij niet nog meer rook zou oppakken en de rooksmaak wel aanwezig zou zijn, maar niet zou overheersen. Nu de wangen weer teruggelegd om ze nog een kleine 1,5 uur verder te laten garen.
1610352506563.png

Nadat ze 3 uur hebben gegaard was het tijd om ze in te pakken. Ik heb dit gedaan met een klein beetje appelazijn, agave siroop en nog wat van de overgebleven rub toegevoegd.
1610352620962.png

Inpakken en weer terug op de BBQ, deze iets opgestookt naar 100-120 graden zodat ze ingepakt weer 1,5 uur konden garen. In de tussentijd begonnen met de wraps.

Super simpel recept:
360 gram bloem
110 gram zonnebloemolie
7 gram baking powder
7 gram zout
160 ml heet water

Alles bij elkaar gooien op het water na, even mengen met een vork en vervolgens het water erbij en kneden maar. Dat 30 minuten laten rusten en dan kleine bolletjes zo dun mogelijk proberen te krijgen. De pannenkoekjes even 30 seconden per kant in een droge pan bakken en klaar zijn de wraps. Ik had zelf alles al voorbereid, want koud zijn ze ook goed te eten.
1610352648517.png
1610352658445.png

Inmiddels waren we bijna de 1,5 uur verder en konden de ingepakte wraps uitgepakt worden. Ik wilde ze nog even laten drogen op de BBQ om ze daarna nog af te lakken. Het vocht dat vrij is gekomen heb ik bewaard en deels verwerkt in de lak (half om half met zelfgemaakt BBQsaus).
1610352688531.png
1610352696804.png

Na nog een klein halfuurtje op de BBQ was het dan eindelijk tijd om ze eraf te halen en aan te gaan snijden zodat we konden gaan smullen. De wraps belegd met een laagje wangen en coleslaw (volgens recept van NOSKOS) en eten maar!
1610352723002.png
1610352739004.png


Bedankt voor het lezen!
 
Super gaaf om te zien dat je het vrijwel allemaal zelf hebt gemaakt.
Die Nick is een grappige gast dus in zijn stijl maar het volgende;

Lekker wrappie, zacht vlees, voor je zieltje, in je mondje. Lekker man!
 
Lekker man, voedsel voor je zieltje!
 
ziet er fantastisch uit. Wangetjes, het is even wat werk, maar wel erg lekker
Deze zijn goed gelukt
 
Lekkere wrap gemaakt
Mooie ring op de wangen
 
Lekker hoor ga zo’n warmpjes ook eens maken


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Varkenswangetjes zijn heerlijk. Jammer dat de rest van het gezin het niet eet. Of toch zelden. Enkel als mijn schoonvader er stoverij mee maakt, eet ze er wat van uit beleefdheid :ROFLMAO:
 
Varkenswangetjes zijn heerlijk. Jammer dat de rest van het gezin het niet eet. Of toch zelden. Enkel als mijn schoonvader er stoverij mee maakt, eet ze er wat van uit beleefdheid :ROFLMAO:
Mijn vriendin was ook wat terughoudend, totdat ze het eindresultaat rook. Nu was het, wanneer maak je ze weer?
 
Dat ziet er geweldig uit. Zelf wraps maken ga ik ook eens proberen
 
Die varkenswangen zijn super lekker en boter zacht.
Met recht voedsel voor je zieltje TOP
 
Mmmm deze wangen zien er goed uit... Laatste tijd weinig tijd gehad met COVID-19, maar het wordt weer eens tijd voor eens wang sessie...
 
Terug
Bovenaan Onderaan