BasBQ
Beef en Steak

Varkensrack

 

Havenmeester

Vuurmaker
Berichten
73
Er ligt nu een mooi stuk varkensrack te ontdooien. Ik heb een vraag: ik wil hem morgen low and slow bereiden moet ik dan de vetlaag wegsnijden of deze laten zitten en insnijden?
 
Zeker niet wegsnijden. Dat kan altijd nog na bereiding. Ik eet het meestal gewoon op, zo krijg ik voldoende brandstof binnen voor de naderende koude winter ;)
Insnijden in blokjes kan ook. Dan het rek met de botkant naar beneden leggen,zo bedruipt het rack zichzelf.
Je kunt hem ook eventueel op het laatst nog even met de vetkant boven de kolen leggen. Rookt wel een beetje  :)
 
Lekker laten zitten. Het kan er altijd nog af!! :D
 
Dank! Het is mij duidelijk ik laat het zitten. Ik ga hem bereiden volgens dit recept van Beef & Steak. Mijn stuk weegt 1200gr moet ik dan aan ongeveer 4 uur denken bij 110-120 Gr.?




Een varkensrack of rack of pork is een prachtig braadstuk. Het is een filetstuk met been, waarbij de botjes zijn schoongesneden zoals bij een lamsrack. Door dat je een varkensrack in zijn geheel bereidt, blijft de malsheid veel beter bewaard. Een varkensrack presenteert prachtig bij een etentje, zet bijvoorbeeld kroontjes op de botjes.

Het varkensrack is zeer geschik om te marineren of ruim te kruiden. Hier een recept dat indruk wekt:

8 porties

Ingredienten
2 varkensracks
3 eetelepels olijfolie
1 1/2 theelepel zout
7 teentjes knoflook, fijngesneden
1/3 kop verse basilicum
1/3 kop gehakte verse tijm
1/3 kop gehakte verse peterselie
2 eetlepels peper uit de molen
1/4 kop boter
1/3 kop bloem
400 cl kippebouillon
1 eetlepel tomatenpasta
2 eetlepels verse salie
1/4 theelepel peper
Decoratie: takjes verse tijm

Bereiding
Smeer de racks in met olijfolie en bestrooi met zout. meng de knoflook, basilicum, tijm, peterselie en peper en druk het mengsel op het rack. Plaats de varkensracks in een ingevette ovenschaal. Bescherm de botjes tegen verbranding met aluminiumfolie. Braad de varkensracks ??n uur en een kwartier op 160 graden totdat de kerntemperatuur 67 graden is. Laat de varkenracks 5 minuten nagaren.

 
Ik ben benieuwd naar de vorderingen en de foto's
Succes!!!
 
succes Wouter
 
Sucses met je stuk vlees gaat wel goedkomen ga het volgen.
 
Ziet er nu al lekker uit.
 
Peer Pudding a la Nigella



Ik had niets anders dus een kopje volstaat



Na 1.5 uur.....meer foto's heb ik niet van de bbq



Na 4.5 uur had hij een temp. van 65 graden. Ik heb op het laatst de vetlaag nog direct gegrild. Wat een heerlijke lucht komt er van.



Ik moet zeggen dat ondertussen het kwijl uit mijn vond stroomde



Samen met haricoverts en katenspeck en zoete aardappelen met knoflookolijfolie en grof zeezout. De jus staat er niet op maar die is meesterlijk! De salie geeft een fantastische smaak.



En het toetje...



Wat vonden we er van? Heerlijk gerecht met een grote diversiteit aan smaken. Vlees was wel ietsjes droog maar de jus maakte dat weer goed. Bedankt voor het volgen!




 
Terug
Bovenaan Onderaan