BasBQ
Beef en Steak

Varkenshaas met een Kick

SmokeyBrew

Tondelzoeker
Berichten
7
Hallo Allemaal,

Het is een jaar of 3 geleden dat ik mijzelf heb voorgesteld op dit forum. Sinds dien een hoop veranderd. Huisje gekocht, bastard large anniversary edition gekocht en we gaan nog even door.

Gisteren een fantastisch mooi pakket gekregen van mijn trouwe transporteurs. Ik werk namelijk voor een distributeur die o.a. mooie merken zoals de Bastard verkoopt, we hebben een hele bbq afdeling. Super gaaf dus!
In dit bedrijf ben ik verantwoordelijk voor de operationele kant van de supply chain. Gewaardeerde transporteur gaf mij daarom voor kerst dit pakket

1000021957.jpg



Tja, als je z'n mooi pakket krijgt dan kun je natuurlijk dit niet zomaar wegleggen. Dus vandaag hop die bbq aan. Ik had alles in huis voor de varkenshaas (links van de foto) dus de eerste 4 uur de bbq rustig op 100-110 graden laten warm worden (eerste burn).

Ondertussen de varkenshaas ingesmeerd met een wet-rub. Bestaande uit:
-arachide olie
-bastard lucifer rub ( 3 eetlepels)
-mosterd 2 theelepels
-bloemen honing (2 eetlepels)
1000022491.jpg


Vervolgens de platesetter er even afgehaald en kooltjes bijgevuld tevens een chunk Hickory. Temperatuur naar 125 graden. Welke overigens erg stabiel bleef.

Varkenshaas op de bbq na ongeveer 1 uur marineren. Beide in de kern van het dikste stuk een tempmeter. Met een voor instelling van 63 graden.

1000022492.jpg


Vrijwel direct een fantastische geur en heerlijke rook ontwikkeling. Klaar om garen naar 63 graden. Met een temperatuur van 125 graden op het rooster. Indirect. Uiteindelijke temperatuur iets gezakt naar 123 graden maar dit was prima.
1000022495.jpg

Kleine opmerking, niet mijn favorite meter. Hij doet er ongelooflijk lang over om een kerntemperatuur op te meten. Ik gebruik hem vaak om de flow te meten.

1000022494.jpg


Na ongeveer 2/ 2,5 uur kreeg ik netjes een melding van mijn temperatuur controler 63 graden was bereikt. Die gekke piek was een verschuiving van m'n probe.
1000022503.jpg


Ze zagen er toen zo uit:

1000022497.jpg


Het viel me op bij het verwijderen van de probes dat het vlees stug aanvoelde. Ik heb daarom het vlees (losjes) ingepakt en eventjes 10 minuten teruggelegd. Na 10 minuten uitgepakt en aangesneden. De geur was fantastisch. Het vlees was gelukkig niet droog.

Een heerlijke smoky rand, een keiharde kick in smaak. Eerst een smoky flavour daarna een pittige kick.

Geserveerd met gestoomde aardappeltjes, gestoomde romanesco, met kaassaus met dille.
1000022501.jpg

1000022502.jpg


De volgende keer gebruik ik een andere kruidencombi. De bastard lucifer rub heeft een iets te pittige samenstelling. Wij zijn niet zo van pittig dus de volgende keer rook ik hem af met een droge rub van paprika, zout, peper, knoflook. Met als toevoeging na het roken een honey cranberry saus om de smaken iets meer tot elkaar te laten komen.

Voor mijn gevoel een geslaagd eerste gebruik van deze Bastard 😀

(Nog een kleine opmerking, door connectie verlies verloor ik het eerste uur in de probe meting. Daardoor komt het tijdsvlak niet lekker overeen)
 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er toch heerlijk uit!
Mooie eerste run.

Zo’n klanten wil ik ook wel trouwens.
 
Lekker hoor.. Ga hier ook is een voorstel plaatsen voor een aangepast eindejaarspakket;)
 
Bedankt voor alle positieve reacties!
 
Doe mij ook maar zo een lekker stukje varkenshaas 😋
 
Je hebt een mooi pakketje gekregen en er heel goed gebruik van gemaakt. Ziet er heerlijk uit!
 
Lekker gemaakt en je hebt nog wat andere mooie stukken vlees te gaan.

En ook altijd mooi zo’n schone nieuwe bbq. Geniet ervan
 
Terug
Bovenaan Onderaan