BasBQ
Beef en Steak

Varkensbuikspek met ribben

 
 
 
 
 

Sander72

BBQ Junkie
Berichten
6.897
BBQ-vrienden!

Ik was onlangs bij Sligro en wilde daar graag buikribben kopen, met name door die heerlijke foto's van Bidle met zijn 3-2-1 sessies. Er lagen helaas geen buikribben dus ik heb even gevraagd aan de slagert of 'ie me daaraan kon helpen... eerst verwees hij naar de vriezer waar baby-backs lagen maar daar zat haast geen vlees aan.

Toen sprak hij de magische woorden: "maar ik heb achter nog wel een stuk liggen..."

Hij kwam met een varkenslende en heeft daar de buikribben uit gesneden en aan de buitenkant het zwoerd verwijderd. Nu heb ik dus een stuk van +4 kilogram met prachtig veel vlees erop. Alleen kan ik die nu niet als 'gewone' buikribbetjes bereiden op z'n 3-2-1's. Vorige week Porchetta gegeten en dat was zalig, maar nu dacht ik wellicht als breakon maar dan dus nog met de ribben erin... als dat al eetbaar is met ribben?

Of ik werd ook enthousiast over bacon roken, dus zelf de ribben uitsnijden van het vlees zodat je een stuk buikspek over houdt dat je lekker zachtjes kan roken tot bacon EN een stel mooie buikribben die je volgens de 3-2-1 kunt bereiden tot smoky ribs.

Hoe kan ik dit mooie projectje nou goed aanpakken?

PS ik heb het stuk in de vriezer gelegd dus heb nog alle tijd om iets moois te bedenken.

Ben blij met jullie tips!

Sander72
 
kan je wat meer maten geven, ik kan er nu moeilijk wat bij voorstellen.
hoe dik is het geheel, hoe lang is het en hoe hoog?
afhankelijk daarvan zou je kunnen kijken of je het als ribs gaat behandelen of anders als varkenskroon oid.
als het een aantal cm dik is over het grootste stuk zou je het met een kern temrmometer als een mooi braadstuk kunnen gaan behandelen, eventueel injecteren
 
Maccie zei:
Heb het even gegoogled en er zijn meer mensen die hiermee zitten.

Misschien dat je hier iets mee kunt. Lijkt mij het proberen waard.

http://julesfood.blogspot.nl/2013/04/crispy-skin-bone-in-pork-belly-by-bill.html?m=1

Ziet er zalig uit Maccie, ik heb alleen het zwoerd laten verwijderen... achteraf jammer... ik zat toen nog op het spoor van (zeer goed bevleesde) ribbetjes, maar het is eerder buikspek met ribben erbij... maar dit recept zonder die kanpperige skin kan ook erg goed!
 
alvon zei:
hoe dik is het geheel, hoe lang is het en hoe hoog?

Dank je Alvon! Het geheel is 4,2 kilo zwaar. Ca 30 cm lang en zo'n 20 breed (max lengte van de ribben is dat) er zit totaal wel 8 cm dik vlees op, het zwoerd ontbreekt dus. Het gaat hoe dan ook heel lekker worden, ik denk low and slow met veel kruidjes en perzik stroopje erover denk ik... dank voor al jullie suggesties!
 
Het gaat dus toch om een groter stuk... even foto's gemaakt (niet erg aantrekkelijk zo'n klomp ijs) en vlug goed gemeten.

Totale lengte is 34 cm en de breedte is 25 cm (lengte over de rib gemeten) en dikste punt 9-10 cm.

Deze ribkant is mooi te zien, de andere kant is mooi speklaagje en dus egaal wit, er zit geen zwoerd aan (ook al zegt het prijskaartje van wel).

Dank voor al jullie tips!





Groetjes van het Porky!
 
Kan je helpen Frits?
 
Sander, ik zou het stuk vlees ontdooien en daarna de buikribben los snijden van het buikspek.

De ribben lekker als spareribs bereiden en van het stuk spek lekker Zeeuws Spek maken volgen het recept van Mike.
 
Terug
Bovenaan Onderaan