BasBQ
Beef en Steak

Varkensbovenbil

G

GNC

Gast
Afgelopen weekend een heerlijke varkensbovenbil op de compact klaar gemaakt.....
Om te beginnen  heb ik hem vrijdag in de brine gezet..
De ingredienten waren:
Zeezout
Appelsap
Rozemarijn
Thijm
Peperkorrels
Knoflook
Zon gedroogde tomaten

De bil daar een nachtje in laten staan en zaterdagochtend hem er weer uit gehaald.
Na het droog deppen heb ik de bil in een mengsel van grove mosterd en honing gezet en weer ingepakt in vers houdfolie.
IMG_0008.jpg

Dat zag er zo uit...
Daarna heb ik de Q op de minion methode ingericht en aangestoken.
De temperatuur op 110graden laten komen en toen was het tijd om het billetje op het rooster te plaatsen.
Foto's daarvan heb ik helaas niet. (Iets met regen en vreselijk kl*te weer.....) ;)
Toen de bil een kerntemperatuur van 58 graden had bereikt heb ik hem er af gehaald en hem ingepakt met alu folie...
IMG_0009.jpg


IMG_0010.jpg

Toen de bil eenmaal klaar was heb er een paar extra eco's op gegooid en er 8 Aardappels op gepoft.

Verder had ik nog heerlijke punt paprikaatjes liggen die heb ik doormidden gesneden en even heerlijk gegrild en daarna met bieslookroomkaas gevuld... nog ff terug op de Q om de kaas te laten smelten en daarna klaar om naar binnen te schuiven.
IMG_0011.jpg

Hier nog ff een foto van het bordje..... Ik moest wel opschieten want de bordjes waren erg snel leeg..... ;)
IMG_0015.jpg
 
Mooi maaltje! En volgende keer wel je barbecue fotograferen natuurlijk, want anders is het niet gebeurd ;)

Tot hoever heb je die bovenbil laten garen en wat voor rookhout heb je gebruikt? Ik zie ze weleens liggen bij de Makro maar er is er nog nooit ??n in mijn wagentje gevallen, misschien de volgende keer...
 
noskos zei:
Mooi maaltje! En volgende keer wel je barbecue fotograferen natuurlijk, want anders is het niet gebeurd ;)

Tot hoever heb je die bovenbil laten garen en wat voor rookhout heb je gebruikt? Ik zie ze weleens liggen bij de Makro maar er is er nog nooit ??n in mijn wagentje gevallen, misschien de volgende keer...

Ik heb hem tot 58 graden op de Q gehad en daarna in de folie gepakt en minimaal twee uur laten rusten..

Ik heb ook niet erg veel rookhout gebruikt maar het was appelhout.
 
Ow ok, ik dacht dat je hem nog verder had laten doorgaren in de folie :) Iets dat regelmatig gebeurd in BBQ land. Dank je.
 
Lekker gerecht hoor die paprika's trekken mij ook wel


 
Mooi bordje !
 
Terug
Bovenaan Onderaan