BasBQ
Beef en Steak

Vandaag eten we ge?njecteerde PP

 
 

Reboot

Pitmaster
Berichten
575
Ondanks ik al heel wat PP's heb gemaakt voelt deze speciaal en toch een beetje als de eerste.
Ik heb namelijk voor de eerste keer de procureur ge?njecteerd. Nadat ik de pp gisteravond had ingewreven bedacht ik me dat ik een tijd terug een spuit had gekocht bij vuur en rook. Vanochtend heb ik de mix van noskos gemaakt en ge?njecteerd. Dat injecteren is nog best een kunst want er kwam best veel mix uit het gaatje.
Vandaag gebruik ik ook voor het eerst ecobrassa's ipv Weber briketten waar ik al jaren mee werk. En ga ik m'n heatermeter echt testen want vanmiddag moet ik ook nog even naar m'n werk voor 2 uur dus dan moet alles wel stabiel blijven.
Al met al een spannende dag.
Hier wat foto's:
bd966c0f6ee6ddc117f20d2cae43a4eb.jpg

8b95c35cad0f064151a0809da7a323ff.jpg

2e63d77821c6c224b4edfde25a9b8d5c.jpg

a384203a2829774ba2c064bade113fba.jpg
 
spannend hoor, succes met de ecobrasa briketten. Wil je vertellen hoe je ervaringen zijn tov de weber briketten?
ik injecteer altijd, komt je malsheid en smaak ten goede vind ik.
heatermeter is een uitkomst als je er even tussenuit moet.
 
Hier nu ook een procureur in de UDS  ;)
Ben ook benieuwd naar je Ecobrasa-ervaringen, ik heb nog nooit anders gebruikt....
Succes vandaag!
 
Zal zeker mijn ervaring delen. De pp ligt er inmiddels op.
Wat nu al meteen opviel was dat de geur van de ecobrasa anders is t.o.v. de Webers. Het ruikt natuurlijker.
Verder heb ik het idee dat met dezelfde hoeveelheid die ik normaal gesproken gebruik van Weber ik nu meer moeite heb om de pit op temp te krijgen. Nu is het natuurlijk koud buiten maar het duurt aanzienlijk langer.

@Ceriel, jij ook succes!
 
Reboot zei:
Zal zeker mijn ervaring delen. De pp ligt er inmiddels op.
Wat nu al meteen opviel was dat de geur van de ecobrasa anders is t.o.v. de Webers. Het ruikt natuurlijker.
Verder heb ik het idee dat met dezelfde hoeveelheid die ik normaal gesproken gebruik van Weber ik nu meer moeite heb om de pit op temp te krijgen. Nu is het natuurlijk koud buiten maar het duurt aanzienlijk langer.

@Ceriel, jij ook succes!
Vanochtend om 6.30uur 20 ecobrasa's in de starter, 6.50 uur in de UDS en om 7.30uur op 107 graden.
Eigenlijk geen last gehad van de lage buitentemperatuur....
Bacon is inmiddels klaar en ligt heerlijk uit te dampen in de keuken, PP op 64
 
Ceriel zei:
Vanochtend om 6.30uur 20 ecobrasa's in de starter, 6.50 uur in de UDS en om 7.30uur op 107 graden.
Eigenlijk geen last gehad van de lage buitentemperatuur....
Bacon is inmiddels klaar en ligt heerlijk uit te dampen in de keuken, PP op 64

Ik heb er zojuist 5 briketten op gegooid want zat nog onder de 100 graden. Daarna schoot hij door naar 122 en kwam hij op de ingestelde temp.
de366fb0268905af5937c4ea86c8ef0f.jpg
 
Ik heb ook Ecobrassa en Weber, Weber gloeit bij mij kouder met meer briketten dan de kokos variant, echter dat kan bij mij komen omdat ik pas vrij laat (lauw) water in de waterpan had gedaan (bij Weber briketten alleen nog maar gewerkt met meteen kokend water in de waterpan). Weber briketten stinken minder, de Ecobrassa vind ik echt stinken.
Nu heb ik dammers kokosbriketten bestelt bij vuur en rook, die ga ik volgende keer proberen.

Ik zie dat je een procureur er op doet (heb ik nog nooit eprobeerd overigens), heb je weleens een picnic of butt geprobeerd, te koop bij beefensteak.nl of bbquality.nl

Injecteren heb ik ook vaker gedaan, je kunt bij een picnic/butt heel goed de ader daarvoor gebruiken. Als je in het vlees gaat injecteren kun je het beste eerst prikken, en dan langzaam al injecterend de naald omhoog en heen en weer halen (dit herhalen op meerdere plekken). Werkt perfect en je voorkomt dat je op ??n plek injecteerd (met mogelijk gevolg dat je vloeistof uit je vlees spuit!)

Succes, ziet er wel lekker uit!
 
Eigenlijk ben ik vandaag veel te gestrest voor een slow cook en dan zal je zien dat het ook nog eens tegen zit
Nadat ik wat extra briketten erbij had gedaan kreeg ik de heatermeter de WSM mooi op temp. Ik ging met een gerust hart even naar m'n werk. Terwijl ik in overleg zat zag ik tussen door langzaam de pit temp dalen. Helaas liep het overleg uit en zou ik niet oprijd thuis zijn om er iets aan te doen. Gelukkig was de buurman thuis en is hij pols hoogte gaan nemen. Ik kreeg snel een appje met de worden: je bent te gierig geweest.
Blijkbaar waren alle briketten opgebrand. Ecobrasa brandt blijkbaar aanzienlijk sneller dan Weber briketten. Ik had namelijk meer ecobrasa erin gedaan dan met Webers omdat ze kleiner zijn.
Ik krijg een beetje het idee dat ecobrasa wat stabieler gloeien en elkaar beter aansteken maar wel sneller gaan.
Omdat de temp toch redelijk snel was gedaald heb en dus tijd ben verloren om toch een beetje bijtijds te eten heb ik de WSM flink opgefokt naar 135 en de pp ingepakt.
Voor het inpakken:
18fd727bd042d056a5157caa8aab5f9e.jpg

acf336c812268a6128f02b4c43dabdd1.jpg
 
Jammer dat het zo gelopen is... Hoeveel briketten heb je in de WSM gedaan?
Ik schat dat ik vandaag zo'n 3kg gebruikt heb, van 7 tot 16uur op 107-120 graden.
Ik begin meestal met een ruim gevulde kolenmand, en laat de briketten na de sessie uitgaan om ze de volgende keer opnieuw te gebruiken.
 
Ceriel zei:
Jammer dat het zo gelopen is... Hoeveel briketten heb je in de WSM gedaan?
Ik schat dat ik vandaag zo'n 3kg gebruikt heb, van 7 tot 16uur op 107-120 graden.
Ik begin meestal met een ruim gevulde kolenmand, en laat de briketten na de sessie uitgaan om ze de volgende keer opnieuw te gebruiken.

Ik heb niet geteld maar schat zo'n  2a2,5 kg. Ik gebruik altijd een combi van de snake en mignon methode. Een dikke slang van 3/4 vd kolenmand. En doe daar een volke starter (kleine Weber starter) op/ tegenaan.

Met Webers doe ik zo'n 3 sessie uit een 7kg zak op bovengenoemde manier en dan houd ik altijd wat over aan het einde van iedere cook.

Hoe staat het met jouw pp?
 
Ik gooi de blokjes gewoon in de mand, wat hout erop en ertussen en daar zo'n 20 gloeiende op.

4 broodjes achter de kiezen  :D, was weer lekker!
 
Ik doe de minion methode, bak vol met kolen, gaatje in het midden laten, afhankelijk van het type briketten wat je gebruikt, ergens tussen de 12-25 briketten. dan hout er op en even warm laten worden. Daarna kokend water in de waterpan en op temp laten komen. Even reguleren met de ventilatie schuiven, Let op onder dicht, maar boven altijd open laten!

Jammer dat het wat minder ging, volgende keer beter(schap)
 
Is het verder nog wel gelukt?
 
Lin zei:
Is het verder nog wel gelukt?
Hoi Lin, het is gelukkig allemaal goed gekomen!
De procureur was iets lastiger om te pullen maar weet biet of dat komt door de hickup met de Q. Maar zoals altijd was t weer smullen geblazen.

Ik heb niet het idee dat de smaak met injecteren heel anders was dan zonder. Wat bij deze procureur wel opviel was dat er bijna geen vet en sappen in de in de schaal waren gekomen eronder. Ik had juist verwacht met al de mix die ik erin had gespoten dat er veel meer in dan normaal uit zou komen. Dit kan natuurlijk ook aan het stuk vlees liggen.

Wat betreft de ecobrasa briketten ben ik eerlijk gezegd een beetje teleurgesteld. Misschien waren m'n verwachtingen te hoog omdat iedereen er doorgaans erg positief over is, maar ik vond het tegenvallen.
Ze branden veel sneller op dan de Webers heb ik het idee. Volgens mij steken ze kaar wel makkelijker aan dan de Webers. Ik kreeg het idee dat ze ook iets makkelijker te controleren waren dan Webers of ze worden minder heet.
Al met al heb ik meer briketten gebruikt dan ik met Webers zou doen. Ik ga het nog een paar keer proberen.
Maar m'n eerste indruk is dat ik gezien het grote prijsverschil gewoon bij Webers blijf.
 
Reboot, altijd jammer als het wat tegenzit. Zo'n hickup hoeft geen nadeel te zijn, let wel op sommige stukken moeten iets hoger in temperatuur om goed te kunnen pullen.
Als graadmeter kan je altijd even proberen een sateh prikker er in te steken, die moet er in glijden als boter, anders nog even een kwartiertje laten liggen in de Q.

Het injecteren doe ik altijd als eerste, als het vlees nog in het plastic zit, dan wordt het niet zo'n zooitje in de keuken.
 
Ceriel zei:
Ik schat dat ik vandaag zo'n 3kg gebruikt heb, van 7 tot 16uur op 107-120 graden.

Reboot zei:
Ceriel zei:
Ik heb niet geteld maar schat zo'n  2a2,5 kg.

Zijn die WSM dingen zo'n kolenvreters?
Hen tussen kerst en oud&nieuw mijn eerste pulled pork gemaakt, op de kogel q,en heb daar Flamy kokosbriketten voor gebruikt.
Dat was een sessie van 7 uur ongeveer als ik me niet vergis, en heb rond de 1kg briketten gebruikt, misschien iets meer, maar zeker geen 1,5kg.
 
dennis zei:
Zijn die WSM dingen zo'n kolenvreters?
Hen tussen kerst en oud&nieuw mijn eerste pulled pork gemaakt, op de kogel q,en heb daar Flamy kokosbriketten voor gebruikt.
Dat was een sessie van 7 uur ongeveer als ik me niet vergis, en heb rond de 1kg briketten gebruikt, misschien iets meer, maar zeker geen 1,5kg.

Heeft volgens mij vooral te maken met de grote van je Q. Een WSM heeft een grotere inhoud dan een kogel. En ik denk dat het hebben van een waterpan in de WSM ook nog invloed heeft op de hoeveelheid brandstof.
 
Lijkt logisch inderdaad, sowieso met opwarmen. Als de gewenste temperatuur bereikt is is wandoppervlak denk ik de voornaamste factor.
Maar duur geintje in gebruik dus eigenlijk wel, zo'n WSM.
 
Met de kou moet je wsm veel compenseren, zeker als je ook nog op een tochtig hoekje staat met veel; koude wind, Normaal gesproken kan ik met een volle mand in de zomer bijna 24 uur doen, in de winter is dit een ander verhaal, een stalen wsm koelt dan veel meer af en je moet flink stoken om de temperatuur vast te kunnen houden. Afgelopen zaterdag wat ribs gemaakt en de pit sensor was losgeschoten van de DigiQ, binnen een kwartier zat ik op 70 graden ipv 110, gaat dan best hard als het buiten 2 graden is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan