BasBQ
Beef en Steak

Van een dry run tot buikspek. Je kunt er maar druk mee zijn.

Marc1969

Tondelzoeker
Berichten
18
Zoals in mijn voorstelrondje al aangegeven ben ik naast mijn Boretti Barilo sinds kort ook in het bezit van een mini kamado. En aangezien ik nog geen idee had hoe zo'n ding werkt had ik me voorgenomen om daar dit weekend maar eens wat verandering in te brengen.

Dus eerst vrijdag maar even een dry run gedaan. Houtskool, aanmaakblokje en thermometer erin en 's kijken of ik 'm een beetje op temperatuur kan houden.
Daar was ik snel achter, want dat is geen kunst. Als ik dat zelfs kan, dan moet iedereen dat wel kunnen ;) Eerst naar de 110, half uurtje vasthouden, dan naar de 135, half uurtje vasthouden en uiteindelijk op 175 uitgekomen en ook daar bleef de thermometer keurig op staan. Hier word ik wel blij van!
 
Laatst bewerkt:
Zaterdagochtend stond er nog een wandeltocht van 25km in m'n agenda, dus vroeg beginnen was geen optie. Aan het einde van de middag zouden er wat vrienden komen borrelen, dus wat mooier om te proberen dan de frikandellen burnt-ends van Noskos? Dus dat.

Beetje in de rub

IMG_3996.jpg


Uurtje op 125. De oplettende kijker ziet dat hier het klemmetje van de probe nog aanwezig is.

IMG_3997.jpg


En het uiteindelijke resultaat. Die mag ik vaker maken, was de meest gehoorde opmerking :D

IMG_3998.jpg


Je merkt wel dat er niet teveel stukjes in zo'n bakje mogen. In het filmpje van Noskos zie je inderdaad dat alleen de bodem bedekt wordt met stukjes, dat is niet voor niets! Ze smaakten prima en aan frikandellen kun je niet veel verzieken, maar niet alle stukjes waren even warm en was overal de rub evenveel 'uitgehard'. Lesje voor de volgende keer.
 
En dan zondag toch maar wat vroeger aan de slag. Om 10 uur de kamado aangestoken, dit keer kostte het me wat meer moeite om 'm goed op temperatuur te houden. BBQen in de regen is niet echt een pretje. Maar dat stuk buikspek lag nou eenmaal in de koelkast, dus er moest en er zou gebakken worden.

Voor het aansteken van de kamado de boel maar even ingesneden en lichtjes ingezouten

IMG_3999.jpg


Om elf uur de rub eroverheen en door de regen netjes op het rooster gelegd. Dat valt nog niet mee. Rooster te klein, of buikspek te groot, wie het weet mag het zeggen ;)

Hé, wat zit die probe daar raar vast?

IMG_4001.jpg


Zoals gezegd, kostte het niet al teveel moeite om de temperatuur vast te houden. 130 graden, met heel af en toe een kleine schommeling.

IMG_4002.jpg


Na drie uur, net voor de start van de F1, kon de alufolie erbij gepakt worden

IMG_4004.jpg


Na een uur zat ik op 88 graden kerntemperatuur, maar kon ik nog niet zonder weerstand prikken. Uiteindelijk bij zo'n 92/93 graden was de boel mals genoeg om er zonder weerstand doorheen te prikken.

IMG_4005.jpg


Even de folie open om het doorgaren te voorkomen, daarna nog een half uurtje in de folie. Het resultaat? Met moeite wat foto's kunnen maken, want het kostte hier totaal geen moeite om dat verdeeld en opgegeten te krijgen. Binnen een kwartier was alles weg!

IMG_4006.jpg


IMG_4008.jpg


IMG_4010.jpg
 
Dat was een lekker weekendje prutsen en uitproberen! En die buikspek was echt heel lekker, maar volgende keer gaan er toch echt weer spareribs op de Boretti. Want daar houdt papa nou eenmaal van ;)
 
Ziet er allemaal goed uit. Mooie deflector plate bij je kamado. Zat die er origineel bij?
 
Ziet er allemaal goed uit. Mooie deflector plate bij je kamado. Zat die er origineel bij?

Nee, die komt uit Duitsland. Iemand hier had de link ergens geplaatst. Zal ‘s kijken of ik ‘m nog terug kan vinden, als je belangstelling hebt.
 
Ziet er smakelijk uit. 👌
 
Mmmmm, die buikspek ziet er geweldig uit zeg...... volgende bezoek een de Makro maar een mooi stukje in m'n kar gooien 😍(y)
 
Mooi stukkie buikspek.
De deflector heb ik effe opgeslagen voor een kennis

Toch geen chemische aansteek blokjes toch?
 
goed bezig geweest Marc.
leerzaam en een heerlijk eindresultaat.
goede keuze, die buikspek. kost niet de wereld, is toch een paar uurtjes temperatuurbeheersing en het is een van de lekkerste gerechten van de bbq.
kijk ook maar eens naar zeeuws spek, walchers gilde spek, bacon, enz. enz.
 
Mooi stukkie buikspek.
De deflector heb ik effe opgeslagen voor een kennis

Toch geen chemische aansteek blokjes toch?
Realiseer je wel dat met deze deflector een lekbakje of waterbakje vrijwel onmogelijk is. Ik heb het geprobeerd met een (in aluminiumfolie verpakt) schaaltje maar daardoor kwam het rooster een paar mm omhoog. Ging wel, maar ideaal is anders

En vwb dat aansteekblokje: ik proef geen verschil, ongeacht de wijze van aansteken. Heb wokkels en de 'standaard' blokjes in huis en gebruik ze net welke ik uit de la pak.
 
Terug
Bovenaan Onderaan