BasBQ
Beef en Steak

vacuum marineren

pelletboy

Sprokkelaar
Berichten
32
hallo iemand al eens geprobeerd na het marineren het vlees sterk vacu?m te trekken in plastic? een methode naast injecteren door mezelf verzonnen denk ik, maar als het niet zo is dan hoor ik het graag. Je perst zo de marinade naar binnen als het ware. zwaartekracht doet niet zoveel. :D

abco
 
Van Vacuvin heb je een systeem, dat bestaat uit een bak waarin je je vlees en marinade legt. En daarna trek je de boel vacuum met een zuigstruweel. Geen idee of het werkt. Ik denk altijd  "koken is vooruitzien" en ben dus al een paar dagen tevoor bezig met nadenken over eten, waardoor ik dus vlees gewoon rustig in de marinade kan leggen en geen snelle trucs hoef toe te passen. Maar het zou best kunnen werken, waarom niet.
 
Marineren met vacu?m is een techniek die al heel lang bestaat ;)

Het werkt prima maar is niet altijd even makkelijk om het schoon te houden :p
 
Ik vindt het een leuke methode. Ik doe dit al jaren in de Horeca, dus sorry heb je niet uitgevonden😊😊. In de horeca vacumeren we ook om sous vide te gaan koken.

Groetjes Erik uut het Oosten.
 
Marineren in een gevacumeerde plastic zak heeft geen zin. Tenminste, niet voor de snelheid. Het is geen echt vacu?m namelijk. De lucht is eruit, maar de druk van de omgeving drukt nog op het vlees, via de zak. Het vlees staat dus gewoon nog onder druk, zij het onder een laagje plastic.
Er zijn wel vacuumdozen, zoals die van vacuvin en van Foodsaver, waarbij het te marineren product in een grote bak ligt waar de lucht dan uit gezogen wordt, d?n kun je wel vacu?m marineren. Maar het vacu?m moet wel redelijk sterk zijn om te werken. Dus ik vraag me af of het met zo'n vacuvin zuigpompje werkt. Maar je zou het kunnen proberen.
Het systeem van Foodsaver (misschien dat andere vacuzuigers dat ook hebben hoor...) schijnt redelijk te werken en stelt je dan in staat om je vlees wat sneller en dieper te marineren.