BasBQ
Beef en Steak

US Grain Fed Sukade

 
 
 
 
 
 

noskos

Administrator
Forumleiding
Berichten
11.858
Tijdens de KCBS Jury cursus liet Gertjan (@demoslager) zien hoe je bij een sukade de zeen er tussen uit snijdt, als je dat bij een hoogwaardig stuk sukade doet dan kun je de overgebleven stukken gewoon als steak grillen zonder dat het taai wordt. En ze waren ook heerlijk die dag!
Vandaag was ik bij de de grote Sligro in het Forepark bij Den Haag en die hadden US Grain Fed Sukade. Dus even aan de slager gevraagd wat het kostte en of hij dat zeentje er voor me tussenuit kon snijden. Geen probleem, dus vijf minuutjes later had ik twee apart gevacuumeerde stukken vlees, bij de kassa bleek dat er met het omstickeren iets niet helemaal goed was gegaan want ik mocht 1,8kg meenemen voor iets minder dan €25 :D

De ene helft heb ik meteen in de vriezer gelegd, de helft met de fat cap heb ik ingesneden en in een ziploc met cola en ketjap manis gedaan, verhouding ongeveer 3 delen cola op 1 deel ketjap. Zo deden we het op Twiske ook en dat was prima bevallen.
Half uurtje voor het vlees op de BBQ mocht heb ik het uit de koelkast gehaald zodat het een beetje op temperatuur kon komen. De marinade eraf gedept en een dun laagje Big Bob Gibson's rub er op gestrooid.

Toen op het hete gietijzer, eerst de vlees kant, daarna de vet kant, beide kanten een minuut of 4 - 5 en toen nog even een minuut of 5 indirect. Even laten rusten onder de folie en trancheren.

sukade-1.jpg


sukade-2.jpg


sukade-3.jpg


sukade-4.jpg


Volgende keer zou ik het vet verwijderen, want ik denk dat er nog een zeen onderzit die het geheel er niet malser op maakt.
Maar het vlees zelf was FANTASTISCH!! Misschien wel het lekkerste dat ik ooit van mijn barbecue heb gehaald! Super zacht, vol smaak, heerlijk gewoon!
 
zo dat lijkt me niet vies, moet ik binnenkort dus ook maar gaan halen...... hup op de todo lijst

grtn hertekop
 
OOO, dat ziet er goed uit!
 
dat ziet er echt goed uit, kan helaas maar een ding tegelijk maken anders was ik morgen naar de sligro gereden
 
@spiffs, het vlees is heel zacht van structuur maar heeft heel veel smaak. De marinade en BBG's is weer een extra laagje smaak dat goed aanvult, had trouwens ook nog een blokje mesquite in de BBQ gelegd tijdens de bereiding.
 
Onder het vet zit idd nog een stevige zeen. Als het goed is heb je dat vet ook niet nodig want een sukade is redelijk gemarmerd.
 
Had ik het toch goed :) Volgende keer gaat het vet er af :D Dank je Bert!
 
Ow *kwijl* wat ziet dat er heerlijk uit!
Toch es iemand met een pasje verleiden tot een Makrobezoek (of Sligro...)
 
Heerlijk!!

Inderdaad een top stuk vlees. Vereist wat meer aandacht tijdens (voor)-bereiding maar dan heb je ook alles wat een goede steak moet hebben!
 
noskos zei:
Volgende keer zou ik het vet verwijderen, want ik denk dat er nog een zeen onderzit die het geheel er niet malser op maakt.
Maar het vlees zelf was FANTASTISCH!! Misschien wel het lekkerste dat ik ooit van mijn barbecue heb gehaald! Super zacht, vol smaak, heerlijk gewoon!

Heb ik toch al een keer of drie voorgedaan en gepost....Hahahaha
(maar dat was vroeger op dat "andere" forum.)

Vet er af inderdaad.
Marineren is prima, maar je verliest absoluut de echte vleessmaak.

Mijn ervaring is flink wat grof zeezout een half uurtje van te voren
en dan voor het grillen het er grotendeels weer af vegen.
Tijdens het rusten wat peper.
Meer heeft het niet nodig.
Ik heb tegenwoordig standaard 2 kg schoongemaakt in de vriezer liggen.

Zalig is het.
(en ik sta bovenaan in de ervenis sinds ik mijn pa dit voorgeschoteld heb.)

:p
 
Ander forum, ander forum, is er nog een forum dan?!? ;)

De marinade trekt echt niet in het vlees hoor, het is geen brine, dus de vleessmaak is er nog gewoon, alleen zit er een randje aan met wat een andere smaak, erg lekker zo hor, probeer het eens zou ik zeggen :D
 
Op de e.o.a. manier wil mijn browser niet naar die andere site ;)

 
Terug
Bovenaan Onderaan