BasBQ
Beef en Steak

Upgrade Kamado Joe Junior

  • Onderwerp starter pcdewolff
  • Startdatum
P

pcdewolff

Gast
Nadat ik telkens ruzie had met die Kamado joe junior omdat het vuur niet echt op tempo kwam eens uitgezocht wat er aan de hand kan zijn. Samen met een verkoper van Beef Exclusief eens naar de BGE roosters gekeken en de gaten in het BGE medium vuurrooster zijn bijna 2x zo groot als die van een KJJ.
Ondertussen had uit frustratie al een high-que onderrooster besteld, dit is eigenlijk een erg klein BBQ rooster en niet zozeer zo'n gietijzeren ding als van de BGE of KJJ.
Resultaat: top!!! Temperatuur loopt snel op als je hem gewoon aansteekt, prima regelbaar. Theoretisch nu wel meer verbruik doordat houtskool er sneller doorheen valt.
Tevens overgestapt op betere houtskool (dammers) zodat ik niet alleen gruis over dat rooster aan het heen en weer schuiven ben.
Dit scheelt een hoop werk.
 
Het opstarten van mijn KJJ zou wel wat sneller mogen, ja. Voordat het vlees er op ligt ben ik toch wel een half uur, drie kwartier verder, als het geen uur is. (7-10 minuten voor het wokkeltje en de rest om op de juiste temperatuur te komen).
De Stainless High Heat Charcoal Fire Grate Upgrade for Kamado Joe Junior had ik ook gezien, maar het leek me inderdaad dat er nogal wat kleiner stukjes houtskool door de spijlen heen zou vallen. Uiteindelijk heb ik het niet gedaan, omdat ik het nog even aan wilde kijken. Ik kwam ook op het idee om de gaten gewoon wat groter te boren, maar tot nu toe nog niet gedaan.

Waar heb je 'm besteld? Bij High-Que zelf? (Toen ik 'm vorig jaar tegen kwam was ie nog niet beschikbaar in NL)

Edit: Ik heb 'm ondertussen maar gewoon besteld...
 
Ik heb hem in Amerika besteld. In NL leek er niemand te zijn (alhoewel meerbbq.nl later reageerde dat zij er nog 1 hebben liggen (4-1-2016)).
Mijn BBQ is nu in 15-20 minuutjes goed op temperatuur.

Ik denk dat je wel blij wordt van dat roostertje.

edit: zorg wel goede houtskool. Een standaard bouwmarkt zak gaat voor de helft door het rooster nu :)
 
Ik gebruik Dammers en Black Ranch, maar ook daar zit vaak nog wel wat kleiner grut tussen. Dus ik ben benieuwd wat daar van over blijft. Ik maak tegenwoordig al wel een schifting tussen echt grote stukken, klein/middelklein en gruis. Ik heb nu voor het eerst ook een zak van kamadojoe.nl staan. Deze is "zeer grof"... ben benieuwd.


Wat betreft andere upgrades:
Ik heb een pizza steen besteld (en binnen) voor de Junior. Die ga ik dit weekend even testen!
Ik heb smokeware.net gemaild of ze nog een chimney cap gaan aanbieden voor de KJJ, maar "Right now, we don't have a cap for the KJ Jr. Thank you for your interest!". Ik heb ook perfectbbqtek.com gemaild, maar nog geen antwoord gehad.

Edit: Ik heb ondertussen antwoord van perfectbbqtek dat ie niet iets specifieks heeft voor de KJJ, maar misschien wel iets dat past... Hij zou kijken als ie thuis was.
 
Ik heb m'n High-que roostertje eindelijk binnen. Net gebruikt voor lamskotelettjes en tot nu toe bevalt ie prima. Na precies 20 minuten was ie stabiel op 200C. Ik heb ook wel het idee dat ie makkelijk bij te stellen is nu.

Ik heb nog geen oplossing als chimney cap gevonden. Perfectbbqtek.com had helaas niks voor de KJJ.

Mijn pizzasteen werkt prima, ook in de oven als het buiten te hard regent  :p
 
Ik zie deze post nu pas, vandaar late reactie.
Ik verbaas me over de problemen. Ik heb ook een junior en ook een medium ei.
Nix geen problemen met junior, doet het prima met Dammers (is enige dat ik stook). Net zo snel als mijn ei.....
Ik ben heel tevreden met mijn junior. Hele zomer veel gebruikt en nooit problemen.
Wat voor houtskool gebruikt je?
 
Ik gebruik nu Dammers omdat dat mooie blokken zijn. Met het standaard rooster kun je ook prima BBQ-en maar dan moet je wel telkens het rooster goed leeghalen (hele BBQ leeg) en mooie houtskool gebruiken. Het Kamado Joe Junior rooster heeft ook duidelijk kleinere gaten dan een BGE medium rooster wat wel ongeveer even groot is.

Voor mezelf is het niet helemaal eerlijk: ik ben het high-que rooster tegelijkertijd gaan gebruiken met andere houtskool. Voor de wetenschappelijk juistere keuze zou ik eigenlijk dammers met het org. rooster moeten gebruiken.
 
Ik heb het originele rooster met Dammers en Black Ranch gebruikt en had dezelfde perikelen hoor. Ik heb nu 4 stukjes buikspek op de Jr liggen en de temp op 105C krijgen ging wel even anders qua openingen onder en boven, maar een stuk makkelijker en sneller dan met het originele rooster. 
 
Gisteren voor het eerst het houtskool van kamadojoe.nl gebruikt om wat left-over ribeye klaar te maken. Deze houtskool is inderdaad "zeer grof", maar erg lichte stukken (als in: niet zo compact zoals bijv. Dammers) en het ast ver-schrik-ke-lijk. M'n KJJ leek wel uit Pompeii te komen  :-O
 
Aangezien de nieuwe Kontrol Tower Top vent van de 2017 Kamado Joe modellen vooralsnog niet voor de KJ Junior beschikbaar komen, heb ik toch maar een Smokeware Chimney cap met een Mini-Max adapter ring besteld voor mijn KJ Junior:




Zo valt er geen regen meer op mijn vlees en ik kan 'm standaard een beetje open laten staan voor de ventilatie.

Ik ben alleen benieuwd of de veranderde airflow nog een merkbaar effect op de wat hogere temperaturen.
 
De genoemde problemen met het standaard rooster, plaat eigenlijk, verbazen mij ook. Nooit problemen mee gehad. Altijd snel op temperatuur.

Voor dit seizoen heb ik en Kick Ash Basket in m'n Jr. gekocht. Werkt erg goed. Hij stookt nog wat makkelijker op en de restanten houtskool zjn gemakkelijk opnieuw te gebruiken (even 'uitschudden' en bijvullen).
Nice to have maar zeker geen Need to have. De standaard KJ Jr. werkt ook perfect.
 
Hoe lang heb je de Junior al? Misschien dat ze met verloop van tijd een andere margrietschijf hebben geplaatst?
Of misschien ligt het bij mij wel aan de tafel? Dat ie doordat ie is ingebouwd niet genoeg zuurstof aan kan trekken? ( alleen de voorkant is open. De zij- en achterkanten zijn dicht. )
 
De mijne staat ook ingebouwd op de volkstuin.

Tot nu toe start ie steeds lekker op en blijft mooi stabiel. Ik gebruik alleen Dammers.
Maar ik moet toegeven dat ik op de tuin beter in schoonmaken ben -van de q- dan thuis (waar mijn BGE medium  op het dakterras staat).
 
Vreemd, maar ik moet zeggen dat ik met mijn Weber ook problemen kreeg toen we naar dit huis verhuisden. Terwijl we in ons vorige huis nooit issues hadden met het aanmaken van de kolen. Met een Firestarter waren de kolen in no-time bloedheet. Met dezelfde Firestarter en zelfde merk kolen in het nieuwe huis: drama.

Maar goed, het werkt nu en ik ben blij :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan