BasBQ
Beef en Steak

UDS

 
 
 

Rolaanndd

Stoker
Berichten
397
Hoi mede forum genoten!

Ik ben met een maatje bezig met het bouwen van een UDS. Ik regel de materialen, koffie en bouwtekeningen en hij is van 't klussen (Ik heb twee linker handen haha ;) )

Nu hebben we alleen een kleine discussie over de luchttoevoer. Bij elke UDS zie je twee pijpen omhoog lopen met twee kraantjes, hoe werkt dit principe?  Zijn idee is dan ook om onderin een luchtschuif te maken, omdat hij denkt dat je met die twee pijpen te weinig lucht pakt. Wat is naar jullie idee handiger? 

En mochten we toch het idee van 2 (of 3) pijpen hanteren kan je die dan naar elkaar toeleiden (drie afzonderlijke pijpen maar dan zo gebogen dat ze wel naast elkaar omhoog lopen ) of hapt ie dan te weinig lucht?

Ik hoor graag van jullie! :)

Uiteraard komt er een heel verslag op 't moment dat ie klaar is! :p
 
Als je voor pijpen kiest, zou ik zeker voor 3 gaan.
En hoe ze lopen maakt volgens mijn niet heel veel uit.
 
Die pijpen heten lazy man switches, zodat je niet hoeft te bukken om je luchttoevoer te regelen. Hoe ze lopen is niet zo spannend, drie is wel voldoende.

Belangrijker is hoe de lucht in je UDS komt, die moet onder je kolenmand uitkomen als het even kan, zodat er zuurstof door je kolen gaat.

Een luchtschuif onderin kan ook, maar zowel een schuif als drie pijpen is redelijk overkill. Ik heb wel een schuif onderin mijn Smokey Joe UDS om een Heatermeter op aan te sluiten.
 
Het was ook meer ?f een luchtschuif ?f meerdere pijpen haha, sorry voor de onduidelijkheid!
 
En waarom pijpen net zo goed werken als een luchtschuif; door de stijgende warme lucht in je UDS van de briketten/kolen krijg je automatisch trek en dus een aanzuigende werking van verse lucht. Waar deze dan doorheen komt maakt niet zoveel uit zolang het volume van de aangeboden lucht voldoende is. Afhankelijk van de gebruikte diameter zit je met 3 pijpen dan dus veiliger dan met 2, wat met een te kleine diameter pijp een risico meebrengt dat het niet aan de vraag van verse lucht kan voldoen  :)
 
Altijd mooi, DIY projecten...
De 3 pijpen naar elkaar toebrengen kan heel goed, er rust alleen patent op  :D
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/diy/ceriel's-uds-project/

Of het minder goed werkt dan 3 van gelijke lengte weet ik niet, ik heb de twee buitenste altijd dicht staan omdat ik een PID=controller gebruik

Succes met de bouw, vergeet niet om het hele proces op de gevoelige plaat vast te leggen!
 
Thanks voor jullie tips en uitleg!

@Ceriel haha verdomme, zat ook met zoiets in m'n kop :p. foto's zijn d'r genoeg dus dat verslag komt er aan!
 
Rolaanndd zei:
  Zijn idee is dan ook om onderin een luchtschuif te maken, omdat hij denkt dat je met die twee pijpen te weinig lucht pakt. Wat is naar jullie idee handig

k zou  een 2"gat in t hart van de bodem maken zodat de lucht rechtstreeks onder de korf komt.
heb ik met mn rvs oven ook gedaan en met pijp naar boven en met 1 kogel kraan dus nodig voor de afstelling.
vol open jaagt ie as een jakko de temp omhoog en is heel goed terug te regelen.
 
AV zei:
k zou  een 2"gat in t hart van de bodem maken zodat de lucht rechtstreeks onder de korf komt.
heb ik met mn rvs oven ook gedaan

Lijkt mij niet handig, bij lange sessies (en daar maak je zo'n UDS toch voor), veranderd er een paar kilo briketten in as dat waarschijnlijk in dit gat zal vallen....
De meeste UDS-bouwers bevestigen een asopvang onder de kolenmand om het schoonmaken te vereenvoudigen, en daarom zitten de openingen aan de zijkant (zo'n 5 cm van de bodem)
 
zit wat in Ceriel.
ik ga ook uit van mn eigen iso rookoven die zuinig stookt.(nog geen 1/2 kilo brandstof per lange sessie).
en vooral om dat ik een fijn mazige korf heb die bijna geen as doorlaat.

maar in een uds zou een wegneembaar
kap/petje van zelfde dia een paar cm boven t inlaatgat dit probleem voorkomen .
 
Terug
Bovenaan Onderaan