BasBQ
Beef en Steak

UDS werkverslag

 

jedokus

Tondelzoeker
Berichten
13
Hallo,

Vorige maand een bbq workshop gedaan op een vrijgezellenfeest. Ik was meteen gecharmeerd van de UDS welke gebruikt werd voor de spareribs. Zo enthousiiast geworden, dat ik er zelf ook ??n wilde maken. Bij thuiskomst gelijk online gezocht naar geschikte tonnen.
In de buurt een ton op de kop getikt voor weinig.
DSC00021.jpg
DSC00022.jpg
.

Een mooie ton met fraaie binnenkant. Helaas was ik nog niet op de hoogte van de lined en unlined tonnen. Dit bleek een line, dus gecoate ton te zijn. Na op verschillende fora (Nederlands en Amerikaans) de ervaring met gecoate tonnen gelezen te hebben, had ik er een hard hoofd in, om deze ton uitgebrand te krijgen.

Ondertussen via werk en vrienden, de benodigde appendages bemachtigd.
DSC00024.jpg


Aangezien ik in een rijtjeshuis woon, was het nog een probleem, een geschikte plek te vinden waar ik de ton kon uitbranden. Uiteindelijk een afspraak bij een buiten de stad wonende vriend gemaakt, om daar te kunnen fikken. In tussentijd heb ik afbijt gekocht om de buitenkant van de deksel en ton vast van de verf te ontdoen. Dit heb ik gedaan met Alabastine afbijt. Voor de deksel werkte het redelijk, voor de buitenkant viel me de werking van de afbijt wat tegen. Op zich niet erg, aangezien ik de ton sowiezo nog zou uitbranden. Gaten voor de appendage waren inmiddels geboord.
DSC00026.jpg


Uiteindelijk kunnen fikken. Dit viel reuze mee! Gewoon genoeg (hard) hout toevoegen en de gele coating brand er gewoon in een avondje uit!
DSC00038.jpg


De deksel durfde ik niet uit te branden, ivm mogelijke vervorming, deze heb ik met draadborstel, machinaal bewerkt. Ook goed te doen.
DSC00043.jpg


Na het branden, hittebestendige spuitlak gekocht en de ton gespoten. Rooster en temperatuurmeter uit Nunspeet gehaald, en het hele verhaal in elkaar gezet. Het kolenmandje bestaat uit een deksel voor een spiralobuis 630mm. en een winkelmandje welke bij de kringloop weg komt. Mandje boven de deksel gemonteerd met lang M8 bouten en moeren. Mandje is daardoor op hoogte te stellen tov deksel.
DSC00053.jpg

DSC00055.jpg

DSC00060.jpg


De ton was na het uitbranden, vanbinnen gaan roesten.
DSC00058.jpg


Dit heb ik met scotch brite en ontvetter weggehaald. Daarna de ton ingespoten met koolzaadolie en de ton voor de eerste keer opgestookt. De behaalde temperatuur viel me erg tegen. 110 max!

De configuratie op dat moment:
2x inlaat middels kogelkraan 1/2"
2x inlaat open/dicht 3/4"
2x uitlaat 3/4"
DSC00062.jpg
DSC00063.jpg
DSC00065.jpg


De Jumbo briketten waren op, dus maar kokosbriketten aangeschaft in de hoop, hogere temperaturen te kunnen halen.
Afgelopen donderdag de eerste kooksessie gedaan met moinkballs.
DSC00073.jpg

Temperatuur weer op het randje 105/110 graden.
DSC00071.jpg


Vrijdags online maar eens gekeken waar die lage temperatuur nou aan kon liggen. Ik was er snel uit. Te weinig uitlaat!
Van het werk een trappenboor meegenomen, en 2 gaten extra in de deksel geboord.
Zaterdag cupcakechicken gemaakt, waarbij de temp op 150/160 graden uitkwam. Prima dus!
DSC00074.jpg

DSC00075.jpg


Daarna nog ff van het restant gehakt, balletjes gedraaid, en die er ook maar opgelegd.
DSC00079.jpg


Het UDS avontuur is dus gestart. Binnenkort de spareribs maar eens proberen.
De ton isinmiddels uitgebreid met handvaten aan de zijkant van de ton en een haak aan de deksel, om deze aan de ton te kunnen hangen.
Ik zit nog een beetje met de keuze briketten. Heb nu Fire-up kokos, aangezien die hier makkelijk verkrijgbaar zijn.
De asdeksel van de kolenmand is eigenlijk te groot. Ik krijg de mand niet fijn langs de oplegpunten van het rooster.
Lees veel over waterbakken, diffusers, vetopvangbakken ed. Tis mij nog steeds niet duidelijk, wat de toegevoegde waarde is van zoiets. Laat het vet maar op de kolen komen, dat gebeurt bij mijn normale bbq ook.
Om het eten nog lekkerder te krijgen, moet ik nog goeie rub en rookhout aanschaffen.
Voor de afwerking moeten er nog 2 uitlaatknietjes op de deksel gedraaid worden, en misschien boor ik er nog een 5e gat bij.

Tot zover mijn UDS verslag. Een mooi project om te doen, waar toch meer tijd in is gaan zitten dan gedacht.
Graag hoor ik jullie tips/trucs en verdere opmerkingen.

Groeten.
 
mooi gemaakt hoor
 
Jedokus, die bakken, difuser worden gebruikt om zo min  mogelijk temperatuur pieken te krijgen. Ik gebruik daarvoor twee terracotta
schalen gewikkeld in alufolie. De UDS ziet er goed uit.
 
Wat PaulB zegt..... Puur voor de stabiele temperatuur.
 
Mooi project.
En een mooi tonnetje.

Je kunt hier je hart ophalen qua kennis.
Vele zijn je voorgegaan met een UDS en voor brandstof, zie hier op het forum de brikettentest van Frits.
Ikzelf gebruikte tot nu toe ook fire-up kokos briketten en dat bevalt goed.
Maar aangezien het bbq seizoen voorbij is (volgens sommige winkeliers dan) ga ik ze nu eens via internet bestellen.

Voor recepten, ook van rubs en sauzen, kan je hier jezelf helemaal uitleven.
Aanvullend: vele van ons maken ook gebruik van deze site of zijn via deze site hier terecht gekomen (waaronder ikzelf  B-) ): www.bbq-nl.com

Leuk dat je nu al zo enthousiast bent. Wordt alleen maar erger  :D
 
Zit toch nog een beetje met de temperaturen. Krijg hem niet warmer dan 150 graden. Heb nu 4 gaten rond 27 in de deksel.
2x inlaat 3/4 en 2x inlaat 1/2. Alles staat open en ik vul mijn kolenmand met 15 hete kolen (fire up kokos) op ca. 20 koude briketten. Iemand een idee waar ik fout zit? Heb geen diffuser.
 
Probeer eens meer hete briketten.
Niet alleen zuurstof, maar ook brandstof moet genoeg aanwezig zijn.
25 briketten geven nu eenmaal meer warmte dan 15
 
Dat is een mooie geworden!

jedokus zei:
Zit toch nog een beetje met de temperaturen. Krijg hem niet warmer dan 150 graden. Heb nu 4 gaten rond 27 in de deksel.
2x inlaat 3/4 en 2x inlaat 1/2. Alles staat open en ik vul mijn kolenmand met 15 hete kolen (fire up kokos) op ca. 20 koude briketten. Iemand een idee waar ik fout zit? Heb geen diffuser.
Waarom zou je hoger willen? Je hebt een smoker gebouwd en geen grill....
Als je hoger wilt in temperatuur zou je geforceerd lucht in kunnen blazen
 
Okay ga inderdaad maar eens wat meer "kolen op het vuur gooien"  ;)
Bedankt voor je reactie.
 
Waarom zou je hoger willen? Je hebt een smoker gebouwd en geen grill....
Als je hoger wilt in temperatuur zou je geforceerd lucht in kunnen blazen

ja klopt ook. Maar ik heb liever dat ik wat hoger kom met de temperatuur en dan kan terugregelen, dan dat ik altijd maar alles los moeten hebben, en bv van het weer afhankelijk ben of hij de 150 graden haalt.
Denk toch dat ik het een keer met meer kolen probeer.
Bedankt voor je reactie!
 
Van mijn UDS dacht ik eerst ook dat de temperatuur tegen viel, echter, nu ik 'm wat langer gebruik ben ik zeer tevreden met de 120 graden die hij doet. Ik kan veel meer halen maar ik heb het nog nooit nodig gehad. Als ik 190 graden of zo wil hebben, steek ik de BBQ aan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan