BasBQ
Beef en Steak

UDS vs WSM

 

UltraSub

Sprokkelaar
Berichten
36
Misschien heb ik niet goed genoeg gezocht, maar ik zie nergens echt (ook tussen de regels door) het antwoord op de vraag waarom je een WSM zou kopen ipv zelf een UDS te bouwen. Sterker nog, van wat ik lees op het net lijkt het er zelfs sterk op dat een UDS een WSM klopt. En dan heb ik het over luchtdichtheid en terug leveren van druppels uit het stuk via de kolen en de rook. Op die punten wint een UDS. Gezien het feit dat ik al een Weber heb, en graag in dezelfde lijn blijf dacht ik even te kijken naar de prijs van een 57 WSM. Schrok ik toch wel van.

TL;DR: Waarom zou ik rationeel gezien een WSM verkiezen boven een UDS?
Benieuwd naar jullie mening(en).
 
Voor mij was het simpel. Geen zin om te klussen en mijn vrouw had geen zin in een ton in de tuin. Dus toen voor een WSM 57 gegaan en daar heb ik geen spijt van.
 
Die gedachtengang volgde ik dus ook en toen ik ging kijken naar een WSM. Tot ik de prijs zag  :-O
 
Zo kun je je ook afvragen waarom je een BGE zou kopen want op een OTG en een WSM kun je ook alles maken. Een WSM hoef je niet te maken. Is ander materiaal. Staat mooier in de tuin. Werkt net wat anders. Etc.
Als jij een UDS mooi vindt dan moet je die vooral bouwen. Iemand anders zal voor een WSM gaan of een ProQ.
Maar heb je 57 nodig? Of kun je het misschien ook met een 47 af? Scheelt al snel weer een hoop geld.
 
Oh wat iedereen koopt maakt mij niet uit. Ik vind het allemaal geweldig om te zien. Ik vroeg het me gewoon af :) Ik "schrok" alleen beetje van de prijs van een wsm. Had het wel eens eerder gezien maar toen ik vandaag even een UDS bekeek ging ik even wat rationeler denken. En toen kwam deze vraag in me op, zitten er nog andere voordelen aan.
Eerlijk is eerlijk, liever zou ik in de weber lijn blijven en een wsm neer zetten, maar factor 5 is toch wel veel. Met een 47 zou ik overigens ook zeker weg komen. ;)
 
noskos +1

UDS of WSM is idd een keuze die iedereen voor zichzelf maakt.
Heb zelf een WSM 47 in de aanbieding gekocht.
OK. is nog steeds een hoop geld (scheelt al behoorlijk dan als tie niet in de aanbieding is) maar je koopt zoiets ook voor vele jaren, dus ach. Het prijsverschil met een UDS uitgesmeerd over al die jaren.......
En je kan meteen starten. Geen verzamelen van materiaal en klussen. Tis een beetje gemak (of luiheid?) waarvoor je betaald.
Een UDS daarentegen vindt ik wel heel erg stoer er uit zien.

Overigens vindt ik de 47 ruim voldoende hoor. 2 roosters, eet dat maar eens leeg  :D

Succes met je keuze!
 
Ook hier voor dezelfde keuze gestaan, tot ik op marktplaats een nieuw in de doos WSM 47 tegenkwam voor ? 200,-... Toen ik dat afzette tegen de koste voor USD onderdelen was t verschil niet zo groot meer  :D :D En minder werk......
 
Hmmm. Voor dat soort prijzen ga ik inderdaad niet zelf bouwen. Ik ga het eens in de gaten houden  :D
 
Ik heb ze beide. Ik had een WSM, kreeg een vat en heb toen een UDS erbij gebouwd. Waarom: nou gewoon omdat het kan!

Ik vind de UDS heerlijk stabiel, stabieler dan een WSM. Toch pak ik voor low&slow vaker de WSM, eigenlijk omdat rookhout bijvullen op een WSM makkelijker vind. Ik koop vaak lokaal mijn rookhout en dat zijn dan vaak geen chunks, dus dan vul ik vaak bij...

O ja mocht je mobiliteit nog belangrijk vinden, dan is het onbetwist een WSM.
 
Ik zit al dagen te zoeken naar een mooie deal voor een WSM 47, kom ik er vandaag achter dat ik er net 1 misgelopen ben. Grrr!  Man wat zijn die dingen lastig te vinden in een goede aanbieding of tweedehands. X(
(wachten is niet mijn sterkste kant  :blush:)
 
Mijn tip is, koop een blauwe ton en zet die in je tuin. Je vrouw gaat dan over de brug en je mag een WSM kopen. Dan tip 2, wacht even tot eind augustus als de intratuinen van nederland vinden dat het seizoen afgelopen is en de kerstbomen moeten komen, dan heb je zo 20 tot 40% korting. Dan is een WSM niet duurde dan een UDS en als je het mij vraagt heb ik 10 keer liever een mooie WSM in de tuin dan een UDS, maar dat laatste is m'n eigen mening.

Overigens, dat "winnen" van een UDS zie ik niet zo. Als je alle voors en tegens tegen elkaar wegstreept hou je onderaan de streep niets over.
 
Terug
Bovenaan Onderaan