BasBQ
Beef en Steak

UDS Vraagjes

H

hogreb

Gast
Ik wil een UDS gaan bouwen en heb de meeste onderdelen ook al binnen, echter heb ik nog een paar vragen waar ik jullie hulp bij nodig heb  ;)

Ik heb een standaard 200L vat, met een plat deksel, hierop ga ik een schoorsteen plaatsen. Het liefst zou ik 2 roosters willen hebben in deze UDS.
Mijn kolenmand zal de 40cmx25cm kolenmand van huisentuinwinkel worden. en zal dan door de verhoging dus met de top op 28cm van de bodem komen.

kan ik 2 roosters inbouwen in deze UDS, zonder een dome deksel te hebben, en zo ja op welke afstanden zou ik die dan het beste kunnen plaatsen?

Ik dacht er zelf aan om eventueel op 10cm van de top van de kolenmand een 47cm grate te plaatsen welke ik in folie kan wikkelen als heat diffuser en dan 10cm daarboven het eerste rooster, en dan +/-18cm daarboven nog het tweede rooster. Ik weet echter niet of deze contructie het onderste rooster genoeg beschermd van de directe hitte.

Verder lees ik dat de intakes op 5cm van de bodem moeten zitten, maar dan zitten ze op ongeveer dezelfde hoogte als de onderkant van de kolenmand, ik had begrepen dat ze echt lager moeten zitten dan de kolenmand, kan dit zo of zou ik de kolenmand verder moeten verhogen?

Graag advies :)
 
Rooster en deflector hoogtematen zijn goed.
Zorg ervoor dat de intakes onder de kolenmand, maar boven een evt as-schaal uitkomen

Succes met de bouw!
 
Ik heb bij mijn eigen uds de intake onder de asschotel in de bodem gemaakt met een draaischijf. En mijn uds functioneert prima. Dus ik denk dat het niet zoveel uitmaakt als ze maar onderaan of lager als de kolemmand zitten..
 
Bedankt voor het advies, ben er druk mee bezig geweest. (foto's komen nog )
 
Better late than never

6a03d340a53e6f4cb29b3d65688c9990.jpg


Fikkie in de ton

309b11511d65e06c6bfccd3e7ce905de.jpg


Geschuurde ton

4fa6400fa43cabaead2e0a8e1e8a7fd1.jpg


Beetje verf erop

ff97b1340acf0d0873fba3564608ef8f.jpg


Werkende uds , stuk buikspek en een paar Schweinehaxen erop.

Helaas,ondanks 3 lagen verf en binnen staan begint de uds toch wat roest te vertonen aan de buitenkant .
 
Ach, beetje opschuren en opnieuwe verfen, moet ik ook weer gaan doen, die van mij is na 2.5 jaar wel toe aan een verfbeurt.... Het is tenslotten een Uds he :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan