BasBQ
Beef en Steak

UDS van OTS 47cm?

 
 

Looney

Kooltjesharker
Berichten
222
De buurman en ik spelen met het idee een UDS te maken. Ik heb de beschikking over een nieuwe OTS 47cm die mijn ouders ooit gewonnen hebben, maar twee webers wordt ze teveel.

Nu zat ik te denken om een 110 liter vat "tussen" de bodem en deksel van een OTS te knopen maar is dat eigenlijk wel een goed idee? Is het wellicht beter een UDS te maken zoals "gewoon" met kolenmand er in en het deksel van de OTS te gebruiken om twee rekken in de ton te kunnen herbergen..

Wat zijn jullie meningen?
 
Dat kan prima. Of je het dan een UDS mag noemen weer ik niet.
Hier iemand die het met zijn Smokey Joe heeft gedaan.
Hetzelfde principe.
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=7472

Een kolenmand zou ik er trouwens sowieso inmaken, of je nou een UDS maakt, of je de OTS gebruikt.
 
Ceriel zei:
Ik heb ook eens zoiets gemaakt met een 37cm El Cheapo Q.

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/diy/tls-(texaco-lotto-smoker)/

Lijkt me dat dit met een 47 ook wel kan, al zul je de poten moeten verzwaren/verstevigen. Het totale gewicht (vat, deksel en vlees) is wellicht te zwaar voor de standaard
poot-constructie.
Succes, we zien de foto's wel verschijnen in het diy-draadje!  ;)
Ik verwacht niet dat het nodig is de poten van een OTS te versterken. Persoonlijk zou ik de poten er helemaal afhalen en er een paar kleine pootjes opzetten, zodat je een beetje een jumbo joe effect krijgt. Anders word het wel erg hoog om de deksel te openen en je vlees te bekijken lijkt me.
Of je kort de poten een stuk in, maar dan zullen ze inderdaad wel verstevigd moeten worden.
 
Ik zit er over te denken de poten flink in te korten. Wellicht kan ik ze aan elkaar laten lassen zodat ze meer stevigheid bieden.

Aan de andere kant, ik kan ook gewoon de onderkant van de UDS laten zitten en van de onderkant van de OTS een vuurhaard maken of zo :)
 
Looney zei:
Ik zit er over te denken de poten flink in te korten. Wellicht kan ik ze aan elkaar laten lassen zodat ze meer stevigheid bieden.

Aan de andere kant, ik kan ook gewoon de onderkant van de UDS laten zitten en van de onderkant van de OTS een vuurhaard maken of zo :)
Dat is ook een goede mogelijkheid.
Het enige is dan dat je weer kraantje e.d. voor luchttoevoer eraan moet maken.
Het enige wat je anders zou moeten doen is het vat ontdoen van de onder- en bovenkant, roosters erin maken en klaar ben je.
Dan heb je het OT luchttoevoersysteem. Bespaart een hoop werk en ziet er gelikt uit als je het mij vraagt.
 
In hoeverre is een waterpak/druppan een "must" in een smoker? Ik lees verhalen van mensen die het vlees boven de kolen laten druipen maar ook wordt er gezegd dat het vlees minimaal een bepaalde hoogte boven het vuur moet liggen...
 
Een hitteschild tussen de kolen en je vlees is zeer aan te raden, anders heb je teveel directe warmte vanaf onder bij je vlees. Een waterpan heb ik niet, en gebruik ik ook niet. De temperatuur in mijn smoker is goed constant zonder die pan.
 
In een 200 liter vat kun je zonder, zo was het originele ontwerp van de UDS en door de afstand tussen het vlees en het vuur heb je geen probleem.
Bij kleinere vaten is die afstand korter dus moet je eigenlijk wel een schild inbouwen.
 
OK, bedankt voor de info. Nu samen met de buurman om tafel om het e.e.a. te gaan regelen :)

Oh ja, en pa vragen om afstand te doen van de overtollig OTS47 :p
 
noskos zei:
In een 200 liter vat kun je zonder, zo was het originele ontwerp van de UDS en door de afstand tussen het vlees en het vuur heb je geen probleem.
Bij kleinere vaten is die afstand korter dus moet je eigenlijk wel een schild inbouwen.
Jup, ik heb in mijn UDS dat aangehouden en het inderdaad niet nodig.
 
In een 110 liter vat kan je ook gewoon zonder hitteschild. Maakt qua hoogte namelijk niet veel / niks uit. Het is vooral de omtrek die het volume verschil maakt. De 200 liter vaten die ik hier heb zijn precies even hoog. Een 60 liter vat is dan wel weer wat minder hoog.
Ik leg op het onderste rooster af en toe alu folie vanwege het druipen van het vlees maar niet vanwege te veel hitte.
De mijne was alleen maar 45 cm in doorsnede waardoor ik de rand van de bodem bovenop de ton gelast heb om het rooster kwijt te kunnen.
Ik heb het stuk wat ik van de onderrand af geslepen had weer gebruikt als kolen mand dus de hele bbq is recyclet.
Het gebruik van een kogelkraan ipv de bodem van de bbq geeft weer voordelen als je er in de toekomst een pid controller in wilt bouwen.
Bouwverslag is via de link te bereiken.

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/diy/zaterdagmiddag-uds-recycle-project/msg29715/#msg29715
 
Terug
Bovenaan Onderaan