BasBQ
Beef en Steak

UDS project en advies gevraagd.

Wouter van Groen

Tondelzoeker
Berichten
8
Hoi Allemaal,

Bij deze maar een topic van en over mijn project. Aller eerst de vermelding dat ik mijn UDS niet in een paar weken ga maken.
Ik wil deze voor de hemelvaart af hebben. Dan kan ik de rest van de camping er mee uit roken. :)


Het vat:
Ik heb mijn vat inmiddels binnen. Het is een nieuw dekselvat met een onbewerkte binnenkant. Hier hoef ik niet weg te branden. De buitenkant is zwart. Ik weet niet welk soort verf er is gebruikt.

Vraag 1: Raden jullie me aan om de buitenkant schoon te branden / schuren om vervolgens een vuurvaste verf erop te zetten?

Vraag 2: ik lees regelmatig dat de binnenkant van de ton ergens mee ingesmeerd dient te worden. Waarvoor is dit nodig? En, wanneer kan je dat het beste doen? Zelf wil ik dit als laatste doen, op het moment dat de ton af is.

Luchtinvoer

Voor de luchtinvoer wil ik 2x 3/4 buizen gebruiken. Dat zie je veel terug, ook op foto's. Daarnaast een 3/4 gat achteraan in in eerste instantie afgedopt blijft totdat ik een automatische temp controller heb.

vraag 3: Hoe zitten de 3/4 hoekkoppeling vastgemaakt aan de binnenkant van de ton? Daar zie ik geen foto's van voorbij komen? Is het (niet) nodig?


Alvast bedankt voor de reacties. Gaande weg ontstaat een een soort Q&A voor de volgende bouwers.. ;)

 
Leuk! Ik ben jaloers, de mijne is al een tijdje af maar het was fantastisch om te bouwen :).

Mbt je vragen:


Wouter van Groen zei:
Het vat:
Ik heb mijn vat inmiddels binnen. Het is een nieuw dekselvat met een onbewerkte binnenkant. Hier hoef ik niet weg te branden. De buitenkant is zwart. Ik weet niet welk soort verf er is gebruikt.

Vraag 1: Raden jullie me aan om de buitenkant schoon te branden / schuren om vervolgens een vuurvaste verf erop te zetten?
Ja, de verf die voor deze vaten wordt gebruikt is bijna nooit echt heel erg hitte bestendig. Let wel op dat je goede lak gebruikt. Ik heb huismerk van de Hornbach gebruikt, en ik vind de bestendig heid tegen stoten en vuil echt tegenvallen. Ik lees veel goede verhalen over VHT lakken: https://www.nonpaints.com/nl/vht-flameproof-uitlaatlak-in-spuitbus. Iets duurder, maar ik overweeg nu al om de mijne op termijn over te spuiten met deze.

Wouter van Groen zei:
Vraag 2: ik lees regelmatig dat de binnenkant van de ton ergens mee ingesmeerd dient te worden. Waarvoor is dit nodig? En, wanneer kan je dat het beste doen? Zelf wil ik dit als laatste doen, op het moment dat de ton af is.

Dit is om roesten tegen te gaan, onbehandeld staal roest waar je bij staat. Er zal nu nog wel iets op zitten om de roest tegen te gaan, maar zodra je de ton een keer goed uitgebrand hebt is dat weg. Daarom smeren de meesten hun ton in met Crisco (een soort margarine, verkrijgbaar bij de meeste toko's en sommige Jumbo's). Als je de ton dan een keer goed heet stookt met een grote mand vol briketten vormt de Crisco een beschermende laag. Google maar eens op UDS seasoning. Smeer het vooral niet te dik in, dat geeft niet een mooie dunne film maar een dikke plakkerige laag.


Wouter van Groen zei:
Luchtinvoer

Voor de luchtinvoer wil ik 2x 3/4 buizen gebruiken. Dat zie je veel terug, ook op foto's. Daarnaast een 3/4 gat achteraan in in eerste instantie afgedopt blijft totdat ik een automatische temp controller heb.

vraag 3: Hoe zitten de 3/4 hoekkoppeling vastgemaakt aan de binnenkant van de ton? Daar zie ik geen foto's van voorbij komen? Is het (niet) nodig?

Je kan er op hopen dat je gat zo is dat je hoek koppeling er precies in schroeft, ik heb dat niet gedaan. Ik heb er voor gekozen om het als volgt te doen:

Deze koppeling:

https://www.hornbach.nl/shop/Knel-draad-knie-22-mm-x-3-4-BU/7884859/artikel.html

Dan op het schroefdraad deze moer draaien, helemaal tot het einde van het draad, deze kom dus aan de buitenkant van het vat.

https://www.hornbach.nl/shop/Connectiemoer-3-4/7884939/artikel.html

En dan aan de binnenkant deze sok:

https://www.hornbach.nl/shop/Sok-3-4-BI/7884884/artikel.html

Om de leidingen hoger op de ton vast te zetten heb ik gekozen voor Zamac zadels: https://www.hornbach.nl/shop/Zamaczadel-22-mm-5-stuks/7884666/artikel.html

Die spijker kan je eruit draaien en vervangen door een boutje.

Investeer verder in een goede schoorsteen en kolen mand. Ik heb die van https://www.huisentuinwinkel.nl/ gebruikt.



Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk

 
Wouter van Groen zei:
Alvast bedankt voor de reacties. Gaande weg ontstaat een een soort Q&A voor de volgende bouwers.. ;)

Op deze manier wordt het wel een hele korte Q&A

Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk

 
Bedankt voor je uitgebreide reactie Wijmaar.

Onderdelen heb ik besteld en zijn binnen. Ik moet nu wat tijd hebben om deze ook in elkaar te zetten.
Dit kan even duren. Gaande weg maak ik wat foto's deze komen er dan bij.
 
Leuk Wouter, ik ga dat volgen, ik ben dol op foto-verslagen!

Heel veel succes!
 
Als je de UDS alleen voor low&slow gaat gebruiken (waarvoor hij eigenlijk ontworpen is), zou ik niets aan de buitenkant doen. Mijn ervaring met het uitbranden en naderhand zelf in hittebestendige lak zetten, is dat de verf uiteindelijk loslaat en de ton aan de buitenkant gaat roesten.
Mocht de originele lak toch niet tegen de hitte kunnen, behandelen kan altijd nog....

Binnenkant: evt waxlaagje wegschuren en de eerste keren voor gebruik een dun laagje Crisco aanbrengen

Succes met de bouw!
 
Vanmiddag ben ik begonnen aan mijn uds.
Hieronder een foto van een aantal onderdelen die ik heb besteld op aanraden van Wijmaar.

20191116_140032_zpstrjix0nx.jpg


De 3 luchttoevoeren heb ik verdeeld om het vat heen. Met wat wiskunde kon ik ze evenredig verdelen.
57 cm x 3,14 = 180 cm. 180 / 3 is 60 cm. Dit afgetekend met een stuk (niet elastisch) touwtje en klaar.

Ik heb schilderstape gebruikt voor het aftekenen. Niet alleen is het dan goed te zien, ook heb je als je gaat boren, minder kans op uitschieters.
Met een laserwaterpas heb ik vervolgens de rest van de markeringen gedaan. Mocht er een afwijking in de verdeling zitten, dan geldt dat voor het gehele vat. en valt die paar mm niet meer op.

20191116_135453_zpsaaujibfu.jpg


Daarna de ton mee naar buiten genomen en ben ik gaan aftekenen en de gaten gaan boren voor de luchttoevoer. Van daar uit heb ik de andere boorgaten uitgemeten. 2x voor de buis van de luchttoevoer en 2x voor het railsysteem waarmee je planken dragers mee aan de muur bevestigd.
Deze heb ik zo uitgemeten dat de bouten van de plankendragers over de bouten de de luchttoevoerhouders gaan. Dan zijn die meteen weggewerkt. Dat ziet er zo uit.

20191116_163515_zpsbzexzplb.jpg


20191116_192407_zpsnhabyvfx.jpg


Het rooster van mijn weber 57cm past nog prima tussen de plankendragers in. Alleen niet meer langs de bout. Er komen dus nog verzonken bouten in. Die moet ik nog even halen. Al met al ziet het er dan zo uit.

IMG-20191116-WA0019_zps8gizeprr.jpeg


Ik heb voor plankendragers gekozen omdat ik niet vast wil zitten aan een vaste hoogte van mijn rooster. Nu kan ik combineren in zowel hoogte als het aantal roosters.

Aan de achterkant heb ik een hoekstuk gedaan welke ik afgedopt heb. Hier wil ik in de toekomst een controller op zetten.

Tot zo ver de update. Als ik verder ben gegaan zet ik dat hier neer.





 
Mooi gemaakt en handig met de planken steun
 
Goedemorgen,

Ik heb ondanks het advies van Ceriel toch de ton geschuurd en met hittebestendige lak behandeld. De matte kleur vind ik mooier. Daarnaast heb ik een aantal bestellingen gedaan welke inmiddels ook binnen zijn. Dit zijn:

- Crisco. Voor het invetten van de ton. Inmiddels ook gedaan.

- Schoorsteen, kolenmand en hitte diffuser welke hier op het forum veel besproken zijn.

Ik heb nog wel een vraag:

- In het deksel zit een rubber ring. Deze dien ik er vanaf te halen. Doen jullie daar iets anders voor in de plaats? of sluiten jullie het deksel gewoon af? Ontsnapt daar dan geen rook tussendoor?

Dit weekend wil ik alles in elkaar zetten en wellicht een eerste run doen.

 
Wouter van Groen zei:
Goedemorgen,

Ik heb ondanks het advies van Ceriel toch de ton geschuurd en met hittebestendige lak behandeld. De matte kleur vind ik mooier. Daarnaast heb ik een aantal bestellingen gedaan welke inmiddels ook binnen zijn. Dit zijn:

- Crisco. Voor het invetten van de ton. Inmiddels ook gedaan.

- Schoorsteen, kolenmand en hitte diffuser welke hier op het forum veel besproken zijn.

Ik heb nog wel een vraag:

- In het deksel zit een rubber ring. Deze dien ik er vanaf te halen. Doen jullie daar iets anders voor in de plaats? of sluiten jullie het deksel gewoon af? Ontsnapt daar dan geen rook tussendoor?

Dit weekend wil ik alles in elkaar zetten en wellicht een eerste run doen.
Leuk! Mooie voortgang dus! Welke verf heb je gebruikt?

Rubber ring eruit halen, en eventueel vervangen door kachelkoord. Ik heb er niets voor in de plaats gezet.

Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk

 
Ik heb hittebestendige verf van de action gebruikt. 4 spuitbussen leeggespoten.
Vond de spuitbussen bij de bouwmarkten erg prijzig. Vandaar.

De ton is nu zo goed als af. Heb alle onderdelen weer in elkaar gezet. Sommige delen vb. de plankendrager, die in de ton komen, moeten nog wat bijgeslepen worden.
Rest zit erop. Komend weekend ben ik van plan de uds aan te zetten.
 
Wouter van Groen zei:
Ik heb hittebestendige verf van de action gebruikt. 4 spuitbussen leeggespoten.
Vond de spuitbussen bij de bouwmarkten erg prijzig. Vandaar.

De ton is nu zo goed als af. Heb alle onderdelen weer in elkaar gezet. Sommige delen vb. de plankendrager, die in de ton komen, moeten nog wat bijgeslepen worden.
Rest zit erop. Komend weekend ben ik van plan de uds aan te zetten.


We kijken al uit naar de plaatjes, succes. ;)
 
Jazeker Hij doet het prima!

1x gestookt nu. zonder iets erop. Met de komende feestdagen zal er vast wel wat op gaan.

Alleen de cold smoke generator doet het niet zo lekker. Deze gaat steeds uit asl hij aan de 2e ronde gaat beginnen. Ik heb de zijkanten met folie afgedicht omdat hij anders iedere keer oversprong.
Meerdere q'ers hier hebben daar last van las ik al op het forum. Ga daar nog ff in zoeken naar een oplossing.
 
Terug
Bovenaan Onderaan