BasBQ
Beef en Steak

UDS in de maak

 
 

VeloChill

Kooltjesharker
Berichten
129
Zojuist ff een mooi tonnetje opgehaald in Gouda vlak bij het werk, gelijk ff door naar de bouwmarkt/action voor wat wielen, greepjes en andere spulletjes...net op bol.com 2 roosters besteld voor 19,95 per stuk

ik heb wat te doen dit weekend :)

DSC_0078.jpg


ton is zonder ribbels en zonder coating, scheelt weer uitbranden en vooral schuren, ik ga proberen de stickers eraf te halen zonder de lak te beschadigen, komt de verf dan een keer los, dan spuit ik hem nog wel in met kachel verf ofzo.

voorlopig met de platte deksel, op termijn een keer een mooie weber deksel zien te scoren voor weinig, de kolenmand heb ik ook nog niets voor... zag een leuk RVS vergiet bij de action, maar is wat klein...

ik wil de ton ook gaan aansluiten op deze koudrookgenerator...
unnamed.jpg

is een systeem met 2 condensvaten(zijn niet afgebeeld) zodat de creosoot neerslaat voordat het op je eten kan komen
 
altijd leuk, succes er mee
 
Succes er mee, gaat vast mooi worden!
 
Hey die ton heb ik ook besteld! :D Zal morgen komen als 't goed is.
Maar moet je hem sowieso niet schuren en opnieuw verven aan de buitenkant? De verf die er nu op zit zal bij de eerste de beste
keer gebruiken wel gaan loslaten toch?
 
ik heb dezelfde ton thuis staan maar ga hem toch uitbranden.
misschien niet direct nodig al is het maar voor de fun van het vuurtje stoken.
succes met het bouwen.
 
gisteren op kantoor nog een oud RVS binnenwerk van een afvakbak gevonden, diameter 31 cm, hoogte 61

kolenmand.png



ik vraag me af of dit voldoende doorlatend is en hoe hoog zal ik hem afslijpen? zit te denken rond de 30 a 35 cm, iets hoger komt dan de deflector
hoeveel uren trekken jullie uit je kolenmand en welke maten heeft die kolenmand?

heb wat andere builds zitten bekijken, de roosters komen ongeveer 15 en 30-35 cm van de bovenkant, nog een beetje kijken hoe het eruit ziet en dan beslis ik

ook al een deksel(complete 57er) op het oog, hopelijk kan ik die weber komende week even gaan ophalen voor 30 euri's

zojuist ook een rex-c100 controller besteld zodat ik deze ook kan aansturen, misschien ooit nog eens uitbouwen met netwerk en arduino zoals nosmo gedaan heeft
 
Kolenmand 25-30 cm hoog maken, dit is voldoende. Je zou ook een kilo of 5 briketten in de mand kunnen  doen en ruim hierboven afslijpen. 5-10cm hierboven de defector. Ik zou de bodem van de mand vervangen door een rooster, ik heb het kolenrooster uit de donor-Weber gebruikt.
Denk wel aan de asopvangschaal onder de kolenmand! Je luchttoevoer uit laten komen boven de asopvang, maar onder de kolenmand.
Als je een Weber deksel gaat gebruiken, het bovenste rooster net onder de rand, net als bij de Weber zelf. Het 2e rooster 15cm hieronder.

Succes!
 
Nou dat is een mooi mandje voor je kolen ik zelf gebruik ook zo iets van het zelfde materiaal dus kwa lucht doorlatendheidzal ik me geen zzorgen maken.

zal er wel iets van een asopvangen onder make  want het is geen pretje om iedere keer ondersteboven in je ton te moeten hangen om het as er uit te halen.

suc6 met je bouw en we zien de foto's wel.
 
bedankt voor de tips :)

ik heb een oude magnetron plaat(zo een waar je het roostertje op zet), wilde deze eerst als schild gebruiken, maar misschien is die ook wel handig als asvang

ik wilde de bodem gewoon uitboren met een hele reeks gaten van 10 mm... kan er ook nog wat stroken uitslijpen, dan zal het as wel makkelijker kunnen vallen

misschien eerst nog wat meer denken voordat ik zaken onomkeerbaar verander...
 
Heb jij je foto's verplaatst Velo?
 
hoezo?

als ze vanmorgen niet te zien waren, dan klopt dat... degene die mij webspace geeft, moest zn thuislabje ff verkassen, dus een uurtje offline geweest
ben ook met een blog bezig, maar daar staat nog maar weinig op en moet de opmaak eens goed onderhanden nemen
 
Dat dus
 
vandaag eigenlijk niets meer kunnen doen behalve beetje nadenken en boorschematje uittekenen, hopelijk morgen meer resultaat.

boorplan.png


de blauwe gaten zijn 25 mm, de rode voor de pootjes van de mand 8 mm, op kantoor met de kolomboor komende week ff die kolenmand onder handen nemen

ook de roosters ontvangen, toen ik ze net uit de doos haalde en ze nog in de verpakking zaten, was ik er heel blij mee. het emaille is op al meerdere plekken kapot, ook het deel waar ook vlees kan liggen...

DSC_0080.jpg


DSC_0081.jpg


DSC_0083.jpg


morgen maar even een mailtje sturen naar bol.com, dit hoort volgens mij niet. het andere rooster is vergelijkbaar en een van de 2 grepen is helemaal plat gebogen tot op het rooster, maar die heb ik in het plastic laten zitten...
 
Jammer.. Hoop dat het netjes opgelost wordt..
 
vanmorgen werd ik ff door mn collega rechtgezet...gaten boren in zo'n dunne bodemplaat met zo'n grote diameter gaat niet, zonder of de plaat helemaal kapot te draaien of erg gevaarlijke situaties te laten ontstaan... gelukkig ligt er ook nog een stel handponsen van 15,2-20,4-22,5-30,5 mm, vanavond schematje ff opnieuw tekenen en dan maar draaien...

toen ik halverwege naar huis was bedacht ik ineens dat de ponsen nog op mn buro liggen op de zaak... straks dus met centerpen en een 8 mm boor de voorbereidingen voor morgen dan maar :)

ik heb een weber gevonden voor 30 euro...woensdagavond ff ophalen

op de haagse markt verkopen de mooie schalen voor weinig, maar deze zijn van aluminium, dat is toch geen probleem als hitteschild?
 
Terug
Bovenaan Onderaan