BasBQ
Beef en Steak

UDS bouwen tijdens lang koningsdag weekend - vraagje

 
 

MR1985

Sprokkelaar
Berichten
31
Hi!

Ik heb het virus helemaal te pakken, en heb inmiddels een vat op de kop getikt. Het vat heeft geen liner aan de binnenkant, dus ik ga hem niet in de fik zetten. Ga de buitenkant wel proberen kaal te maken voordat ik hem ga verven. Ben dus momenteel aan het rondkijken naar onderdelen, heb al een boel gelezen, maar zie zo onderhand door de bomen het bos niet meer. Man, wat is er veel info te vinden!

Over de meeste dingen heb ik wel een besluit kunnen maken, maar ik zit nog een beetje met het volgende:

Ik wil graag 3x 3/4" luchtinlaat. 2 ervan met een verticale pijp met daarop een kogelkraan. Nu wil ik eigenlijk het liefst een nippel in de ton schroeven, daarop een knietje, dan een lange pijpnippel (vreemd woord  :-/) en dan de kogelkranen.

Probleem is ... ik vind voornamelijk/alleen maar lange pijpnippels die verzinkt zijn. Zink, warmte en eten gaan natuurlijk niet samen. Vroeg me af wat hiermee de ervaringen zijn? Worden deze buizen aan de buitenkant van de ton heet (genoeg) om een gevaar op te leveren? Weet iemand waar ik eventueel "veilige" pijpnippels kan vinden, die niet verzinkt zijn? Of eventueel andere tips hierover?

Alvast bedankt,
Melvin
 
Als het goed is worden de luchtinlaten niet heet, dus is er geen gevaar voor giftige dampen.
Je zou ook kunnen kijken naar messing onderdelen.

Succes met de bouw!
 
MR1985 zei:
Hi!

Ik heb het virus helemaal te pakken, en heb inmiddels een vat op de kop getikt. Het vat heeft geen liner aan de binnenkant, dus ik ga hem niet in de fik zetten. Ga de buitenkant wel proberen kaal te maken voordat ik hem ga verven. Ben dus momenteel aan het rondkijken naar onderdelen, heb al een boel gelezen, maar zie zo onderhand door de bomen het bos niet meer. Man, wat is er veel info te vinden!

Over de meeste dingen heb ik wel een besluit kunnen maken, maar ik zit nog een beetje met het volgende:

Ik wil graag 3x 3/4" luchtinlaat. 2 ervan met een verticale pijp met daarop een kogelkraan. Nu wil ik eigenlijk het liefst een nippel in de ton schroeven, daarop een knietje, dan een lange pijpnippel (vreemd woord  :-/) en dan de kogelkranen.

Probleem is ... ik vind voornamelijk/alleen maar lange pijpnippels die verzinkt zijn. Zink, warmte en eten gaan natuurlijk niet samen. Vroeg me af wat hiermee de ervaringen zijn? Worden deze buizen aan de buitenkant van de ton heet (genoeg) om een gevaar op te leveren? Weet iemand waar ik eventueel "veilige" pijpnippels kan vinden, die niet verzinkt zijn? Of eventueel andere tips hierover?

Alvast bedankt,
Melvin

Worden deze buizen aan de buitenkant van de ton heet (genoeg) om een gevaar op te leveren?

Ik heb inmiddels mijn ton meerder malen gebruikt en de buizen aan de buitenkant van de ton worden niet heet.


Weet iemand waar ik eventueel "veilige" pijpnippels kan vinden, die niet verzinkt zijn? Of eventueel andere tips hierover?
Ik heb veel spullen bij Hornbach kunnen vinden en wat meer speciaal materiaal bij de wildkamp.

 
Hey!

Dank jullie beide :) Ik verwachtte al dat de buizen niet heet zouden worden, maar "better safe than sorry" ;)

Ik ga komend weekend aan de slag, zal wel een verslagje maken van de bouw ook :)
 
Zo! Inmiddels begonnen met het vat. Heb gaten geboord en ga morgen de fik erin zetten.

Heb wel weer een nieuwe vraag: mijn deksel heeft zogenaamde bungholes. Van Trisure. Nu heb ik inmiddels de kleine los kunnen draaien, maar de grote is geen beweging in te krijgen.

Iemand de gouden tip?
 
MR1985 zei:
Zo! Inmiddels begonnen met het vat. Heb gaten geboord en ga morgen de fik erin zetten.

Heb wel weer een nieuwe vraag: mijn deksel heeft zogenaamde bungholes. Van Trisure. Nu heb ik inmiddels de kleine los kunnen draaien, maar de grote is geen beweging in te krijgen.

Iemand de gouden tip?
Met de handvatten van een (waterpomp)tang. Zet deze tegen de lipjes en de dop is eenvoudig open te draaien
 
Ceriel zei:
Met de handvatten van een (waterpomp)tang. Zet deze tegen de lipjes en de dop is eenvoudig open te draaien

Dank je :D

Had al een ander tangetjes kapot gebogen inmiddels, maar met de waterpomptang lukte het. Rubberen ring meteen weggesmeten, geen wonder dat die dingen zo vast zitten :)
 
Hi!

Inmiddels is het koningsdag weekend zo goed als voorbij en kunnen we weer bijna aan het werk. De UDS is dan ook af nu, wellicht nog wat dingetjes tweaken, maar goed, dit is het resultaat:

Het groene vat zoals ik het heb opgehaald in Gouda:
jYgahrb.png


Ik had besloten om het ding toch maar niet in de fik te zetten, ivm buren enzo. Woon in een normaal rijtjeshuis, dus wilde niet voor al te veel overlast zorgen. Heb het uiteindelijk met afbijt en flink wat schuurwerk gedaan. Vat was uiteindelijk best mooi kaal:
aTY6pM1.png


Ik heb gekozen voor maar 1 opstaande buis met kogelkraan, omdat je met 2 doppen en 1 kogelkraan nog steeds staploos van helemaal dicht naar helemaal open kunt en de kogelkranen toch best prijzig zijn. Ook geen analoge thermometer, wel 2 gaten voor Fantast en/of iets anders, weet nog niet helemaal wat. Voor de rest ... tja ... gewoon zwart, kon bij de doe het zelf zaken geen mooie kleurtjes vinden. Ziet er wel strak uit zo, al zeg ik het zelf. Inmiddels al "seasoned", even kijken of we volgend weekend het eerste maaltje erop kunnen gaan maken:
1ITtMzc.png
 
Lekker bezig, ben benieuwd naar je eerste run ;)
 
Dat gaat zeker lukken. Ik heb 3 kogelkranen en gebruik er maar 1..... Rest is weggegooid geld (als je met een CAC werkt want dan doet de ventilator de rest).
 
UIt nieuwsgierigheid. Op welke afstanden zijn nu eigenlijk de gaten geboord? Inlaten en rooster hoogtes?
 
Terug
Bovenaan Onderaan