BasBQ
Beef en Steak

UDS advies gevraagd

 
 
 
 

barts

Stoker
Berichten
253
Heb al enige tijd een nieuw "olie"vat staan en wil er toch eens mee aan de slag gaan. Zit alleen in dubio een "deurtje" erin net als de WSM of niet? Twijfel zelf nogal van de ene kant lijkt het me handig rookhout en evt. brandstof bij te vullen van de andere kant een hoop extra werk en grote kans op valse lucht. Zou daarom graag wat meningen van jullie willen horen.
Tips waar extra op te letten zijn natuurlijk ook welkom  ;)
 
Deurtje is niet nodig, en de kans op valse lucht is, zoals je aangeeft erg groot.
In de kolenmand die ik heb gaan voldoende briketten voor ruim 20 uur. Als je het hout goed verdeeld tussen de kolen zal dit telkens "nieuwe" rook geven.
Als je zonder hitteschild gaat werken, zou je eventueel ook van bovenaf extra hout toe kunnen voegen.

Een deurtje of een lade voor de brandstof zie je wel bij visrooktonnen, omdat je hier veel en snel wilt wisselen van temperatuur ivm drogen, garen en roken.

Tips? In het DIY-draadje staan voldoende bouwverslagen. Zorg er iig voor dat je luchttoevoer onder je kolenmand, maar boven een evt. asopvang komen.
 
Een UDS draait wat maar mij betreft volledig om het KISS principe. Dus een deurtje voegt complexiteit toe dus weglaten. Bij een grote kun je in geval van nood rookhout van boven toevoegen normaliter voeg je het voor je run toe.
Dat kiss principe is wat mij betreft het meest belangrijk. Let naast wat Ceriel gezegd heeft ook even op de diameter van je luchtgaten.
 
Wat men al gezegd heeft, deurtje kan alleen maar extra troubles geven bij een UDS. Als je een grote kolenmand gebruikt, gaat ie niet meteen uit. Mijn eerste run op een goedgevulde mand was er eentje van 31u!! Dus over bijvullen hoef je je absoluut geen zorgen te maken. Enkel goeie kraantjes gebruiken op voldoende luchtinlaten en dan komt dat helemaal goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan