BasBQ
Beef en Steak

UDS 47cm vraagjes

 
 
 
 

dave79

Stoker
Berichten
384
Mannen, even een paar vraagjes zodat ik weerverder kan met mn projectje.
Ben bezig met een 47cm UDS van een 120 litervat, nu heb ik een gebruikte kolen mand met een vuurschaal.
Het plakt aan de magneet en was wit uitgeslagen, dus mijn eerste gedacht was, dit is gegalvaniseerd.

Dus de vragen die ik heb:
Is het waarschijnlijk dat dit gegalvaniseerd is? (de kolenmand is 30cm en dus niet de maat die verkocht word)
Als het gegalvaniseerd is zou de zink dan ook verbrand zijn en dus nu niet meer schadelijk?
Is het wijs om deze nu eens tot de rand te vullen en dus goed uit te stoken, inc de as schaal?
Zou de deflector zo weren en niet de boel laten stikken? (ik verwacht de kolenmand maar tot de helft te vullen, in mijn OTP verbruik ik niet veel meer voor een run van 12 uur)
De deflector/as schaal heb ik zo gemaakt dat de wielen onder de UDS niet te heet worden, hebben jullie wat op de onderzijde van de UDS hiervoor (gips/Trespa) of de wilen zo onderop geschroefd?





Na een flinke beurt met de staalborstel zag hij er zo uit.



Hier met een delfector naar boven toe, gaat die werken zo en niet de boel te weinig lucht geven? (ik weet dat hij verder moet oversteken dit was maar een tryout...



Op hoogte zodat de asschaal ook als deflector werkt



Alvast bedankt!!
 
Mijn zwenkwieltjes koud op de uds geschroefd, tijdens uitbranden zeer hoge temperaturen bereikt, al aantal maal normaal gebruikt. Niets aan de wieltjes te merken. Kolen mand staaat net als bij jou op aantal bouten.

Groet en succes verder.

Ren?
 
Bij mij zitten de wielen ook direct onder de ton.
Ik vrees dat je deflector op deze manier de kolen verstikt. Kun je een extra ophanging op ongeveer 10cm boven de kolenmand maken?
 
Zal de deflector op pootjes zetten, of aan de kolenmand steuntjes maken voor de deflector te dragen.
Werk je nog met een waterschaal op de deflector?
Is een schaal water alleen voor temperatuur stabilisatie of doet de luchtvochtigheid nog wat voor het vlees?

De zwenkwieltjes rechtstreeks erop schroeven ook niet onstabiel door de dunne plaat van de bodem?
 
Rooster gereed, deksel opgeknapt, alleen nog van haak voorzien.
Zwenkwieltjes vandaag binnen en ook de Motip hittebestendige spuitbussen zijn er.
Nu de 4 rvs afsluiters nog regelen en rvs gepolijsten buizen regelen en lassen morgen.
 
De kolenmand is van huisentuinwinkel, ik heb dezelfde. Ze hadden in mijn geval de 40cm niet op voorraad, dus ben voor 30cm gegaan. Als die 40cm'ers van blank staal zijn, dan is deze dat hoogstwaarschijnlijk ook. Overigens vind ik de kwaliteit van hun spullen vergeleken met de prijs echt super. Succes verder!
 
@Dave79  heb je ergens een hulzen mand mee genomen of een tumbler omgebouwd
 
Weer wat verder en maar eens een testrun gedaan.

De vuurkorf aangepast zodat er pootjes aan vast zitten voor een deflectorplaat te dragen.
De plaat gemaakt uit geperforeerd rvs met een diameter van 37cm (binnenzijde uds 45cm dus rondom 35mm opening, en ook tot de vuurkorf 35mm)
In de foto moet deze nog geslepen worden, foto helaas wat wazig, de markering is hier nog zichtbaar.



Toch maar de wieltjes gemonteerd op een trespa plaatje



Toen de UDS naar buiten en het geheel is opgestookt met een korf vol gloeiende kolen zodat alles eens lekker schoon kan branden. (de foto is van later stadium, toen lag de kip er al op... ;)




De deflector plaat toch maar ingepakt om sappen op te vangen zodat deze niet in de kolen vallen.



En de kip, niet aparts tis maar om te testen.


 
Had wel het idee dat ik enorm aan het stoken was, had 3 van de 4 20mm openingen open en haal op het rooster krap aan 130 graden.

Iemand enig idee?
 
Bijna gereed om te spuiten.
De weber deksel is groen momenteel, waar moet ik op letten met spuiten over de emaile?

Zou 2 lagen genoeg zijn voor de uds?
 
Zoek eens even op remaille verf , ik denk goed schuren en ontvetten, maar emaille is volgens mij lastig over te spuiten!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Ton en deksel op kleur, vanavond opstoken zodat de verf uit kan harden, is het nog raadzaam om deze daarna nog te behandelen met lijnzaadolie aan de buitenzijde?
 
Terug
Bovenaan Onderaan