BasBQ
Beef en Steak

Tweede keer spare rib, maiden run met Slow 'n Sear

 
 

dromer1967

Pitmaster
Berichten
537
Gisteren mijn nieuwe speeltje voor het eerst in gebruik genomen. Ik had nog een spare rib liggen dus die kon ik er mooi voor gebruiken.

Mijn eerste poging om een spare rib te maken was toch wel een teleurstelling dus ik hoopte nu op een betere ervaring.

Voorbereiding Slow 'n Sear is erg makkelijk. Volgooien met koude briketten en een hoekje openlaten. 15 briketten aangestoken in de starter en nadat ze warm waren in het opengelaten hoekje gegooid. Een paar blokjes rookhout erop en een litertje heet water in de daarvoor bestemde ruimte vullen.

Deksel erop en nu wachten tot hij op temperatuur was. Dat ging aardig langzaam. Dus ik heb wat geduld bijgeleerd  B-) De handleiding zegt onderste schuif half open en bovenste helemaal open tot je een graad of 65-80 bereikt hebt. Daarna onderste schuif op een kiertje tot de gewenste temperatuur van 105-110 graden.

Volgende keer gooi ik de onderste schuif in eerste instantie maar helemaal open zodat het opwarmen wat sneller gaat. Voor de rest dus geduld uitoefenen.

Heb voor deze run tevens mijn nieuwe ET-733 in gebruik genomen. Los van de bediening een erg fijn ding. Waar de iGrill 2 de woonkamer nog niet haalde (die aan de patio grenst maar met buitenmuur) kan ik met de ET-733 gerust boven gaan zitten achter de pc. Bereik is meer dan prima. Blij mee!

Nadat de kneut op temperatuur was de spare rib erop gelegd.

2017-04-22%2013.30.16.jpg


Ik heb de 3-1-1 methode gebruikt omdat ik het geen echte dikke spare rib vond. Maar blijkbaar is dat wellicht tot weer een miscalculatie geweest  :-S

De run zelf ging vrijwel probleemloos. De temperautuur stijgt of daalt heel langzaam en met een minimale bijstelling elke 0,5-1 uur bleef de roostertemperatuur netjes rond de 110 graden +/- een graad of 3. Ik moet zeggen dat de slow 'n sear in dat opzicht erg goed bevalt. In mijn eerdere low&low sessies heb ik de temperatuur niet z? stabiel kunnen houden voor meerdere uren. Onderste schuif bijna dicht en bovenste schuif ergens tussen half en driekwart open.

Enige wat er gebeurde was dat de temperatuur ontregelde als je de deksel eraf haalde. Maar dat is natuurlijk logisch. Het duurt dan weer een tijdje voor de temperatuur weer op niveau is. Ook weer geduld geduld geduld  B-).

Eigenlijk pas een half uur voor het einde of zo, begon de temperatuur te dalen en moest ik de onderste schuif helemaal opengooien. Wellicht moet ik op dat moment de kolen even wat schudden/stoken/what ever zodat het as er tussenuit valt. Dat ga ik de volgende keer proberen.

Toen de ribjes klaar waren zagen ze er zo uit op de kneut.

2017-04-22%2019.19.29.jpg


Mijn vriendin vond de spare rib erg lekker. Ik vond hem helaas toch weer te droog en taai. Mag wat mij betreft wel wat meer van het bot vallen. Dus voor mij was het resultaat van de 2e poging eigenlijk net zo teleurstellend als de eerste. Maar dat staat los van de slow 'n sear. De volgende keer ga ik hem gewoon inpakken voor de volle 2 uur en hoop dat het resultaat dan sappiger wordt.

Om terug te komen op de slow 'n sear en drip pan, uiteindelijk dus een run van ongeveer 5,5 uur met een z??r stabiele temperatuur. De druip pan is handig voor het druipen. Maar hij sluit het kolenrooster ook voor het grootste gedeelte af waardoor de zuurstof door de kolen heen moet. Ook handig dus.

Al met al een behoorlijke investering. Maar ik heb er geen spijt van. De temperatuur is erg goed onder controle te houden met minimaal verloop gedurende langere tijd. Een aanrader voor wie ook zoiets zoekt.

Blij mee dus!
 
Jammer dat het tegen gevallen is, ik doe ongeveer hetzelfde, alleen ik hou de temp van Mn ei op 120 gr , na 3 uur pak ik ze in met een scheut cola en laat ze een goed uur liggen,dan uit de folie nog een half uur, glaze erop en nog een 15 tot 20 min .
Ribs zijn dan heerlijk mals maar niet zo zacht dat ze uit elkaar Vallen, als ik ze 2 uur inpak worden ze te zacht en vallen ze uit elkaar .
Ik gebruik de normaal dun bevleesde ribs.
 
Mooi verhaal !

Misschien is de tip top temp iets voor jou?  Zie mijn draadje.

Tip voor de sparerib: Google op; Fall of the bone 2.0 


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
avr zei:
Jammer dat het tegen gevallen is, ik doe ongeveer hetzelfde, alleen ik hou de temp van Mn ei op 120 gr , na 3 uur pak ik ze in met een scheut cola en laat ze een goed uur liggen,dan uit de folie nog een half uur, glaze erop en nog een 15 tot 20 min .
Ribs zijn dan heerlijk mals maar niet zo zacht dat ze uit elkaar Vallen, als ik ze 2 uur inpak worden ze te zacht en vallen ze uit elkaar .
Ik gebruik de normaal dun bevleesde ribs.

Ik deed het dus precies zo. 3-1-1. Op basis van wat jij zegt, dat ze bij 2 uur inpakken uit elkaar vallen, ga ik dat toch maar eens proberen om te kijken of ze dan, voor mij, beter zijn.
 
Foutje, bericht verwijderd
 
Terug
Bovenaan Onderaan