BasBQ
Beef en Steak

Tweede keer Pulled Pork, eerste keer op de Kamado

 

SaproniQ

Sprokkelaar
Berichten
25
Hallo Allemaal,

Afgelopen weekend heb ik voor de tweede keer Pulled Pork gemaakt.
Ik heb het al eens eerder gemaakt maar dat was op een "El-Cheapo" Offset Smoker. Die keer heb ik het van 2,5 kg Boston Butt gemaakt wat opzich goed gelukt was. het had toen alleen wat sappiger gekunt.

Deze keer wilde ik weer Boston Butt gebruiken maar bij de "lokale" slager (Beef en Steak) waren alleen nog stukken vanaf 4,5 kg beschikbaar. Voor 3 personen is dit net wat te veel.

Dus maar eens een stukje varkensnek van 3,3 kg proberen en ik moet zeggen dat beviel zeer goed!

92986486-4732-478C-B785-9DDD6474F2CA.JPG


Wat het recept betreft ben ik uitgegaan van het wedstrijd recept van Noskos.
Zaterdag avond rond een uurtje of 22:00 ben ik begonnen met het uitpakken van het stukje vlees en de overtallige vet delen weg te snijden.
uiteindelijk viel het reuze mee en bleef er een mooi stuk over. (Goed voorbereid varkentje)

vervolgens geinjecteerd met de injectiemix volgens recept van Noskos waarna ik hem droog heb gedept en in mijn favo rub gezet. (Pig Powder😇)
zo lekker een nachtje in laten trekken met de nadruk op nachtje... (ahum 5 uur opstaan is vroeg voor mijn doen)

IMG_4078.jpg
IMG_4081.jpg


Zondag ging dan om 05:00 de wekker. Na rustig wakker te worden heb ik de Kamado aangestoken en geprobeerd de temp rond de 120°C stabiel te krijgen. om 05:38 precies was dit het geval waarna er twee blokes kersen hout opgingen en 1 Oak voor een balans tussen subtiele rook en wat stevigere rook. hierna uiteraard het vlees op de Kamado gelegd. Mijn verwachting was dat het vlees ca. 10 uur nodig had. uiteindelijk ging het sneller als gedacht.

IMG_4092.jpg
IMG_4096.jpg


De foto links hierbovenwas na een uurtje of 3. De bark zat grotendeels al mooi vast. op een aantal plekken lukte dit niet. zal wel met het vet te maken hebben. Kern temperatuur rond dit punt was rond de 60°C
anyways.... na een uurtje of 5 heb ik de Glaze gemaakt en de Varkensnek ingesmeerd. foto rechts hierboven. deze vervolgens ongeveer een uurtje laten liggen waarna ik hem in Alu Folie ingepakt heb.

Terug op de Kamado gelegd om na ca. 8 uur de kern temperatuur op 91°C aan te treffen.
Op dit moment een prik test gedaan, maar omdat ik nog niet tevreden was heb ik hem nog even laten liggen tot de kern temperatuur 95/96°C was.
nu was ik wel tevreden en mocht het vlees van de Kamado!

Geeft toch altijd een dubbel gevoel. Heerlijk als het vlees in principe klaar is maar een lege Kamado is ook zo saai. het liefst leg ik er gelijk weer wat moois op om lekker door te gaan. de hobby is uitenlijk het BBQen zelf. het heerlijke vlees wat je bereid is de beloning.

IMG_4102.jpg


En door.....

Om het vlees niet door te laten garen de folie open gezet en nieuwe folie klaar gelegd om hem na ca. 15 min weer in te pakken.
aangezien de visite pas 2 uur later zou komen en we pas 3 uur later zouden gaan eten heb ik er ook een oude handdoek omheen gedaan en in een koeltas bewaard.

3 uurtjes verder mochten we dan eindelijk Pullen en gelukkig was het vlees nog warm 😇

Ondertussen overigens nog de Koolsla, ook volgens recept van Noskos gemaakt.
Pulled Pork op een zacht broodje geserveerd met een goede laag vlees, dan een mooi pakketje koolsla om hem verder aan te vullen met nog wat extra Eindsaus.

IMG_4109.jpg
dc5a4073-d356-4f8b-82b1-a224f913462c.JPG


Al met Al weer een mooie ervaring rijker. De Pulled Pork was echt ontzettend goed. enige wat ik de volgende keer anders zou doen is dat het recept van Noskos best wel wat Appelazijn verbruikt en dit maakt het vlees naar mijn idee wat te zuur. de koolsla zorgt al voor het zuurtje dus dit ging dubbel op.

Daarnaast ben ik er ook achter dat Varkensnek, of Procureur mijn voorkeur heeft over Boston Butt.
het vlees heeft wat meer smaak en was een stuk sappiger.

Ik heb me weer prima vermaakt!

Groetjes!

92986486-4732-478C-B785-9DDD6474F2CA.JPG


IMG_4099.jpg


IMG_4109.jpg
 
Ziet er prachtig uit. Lekker bezig geweest!(y)
 
Ziet er goed en lekker uit! Maar dat wist ik al weer lekker bezig geweest Jens! Wat heb je nou liever, pulled pork van je en cheapo offset smoker of van je kamado?
 
Mooi resultaat
En 5 uur op is voor mij ook vroeg op op m’n vrije dag 😉

Maar goed dat je de temperatuur aan hield en niet de tijd, dat zou zonde geweest zijn van het vlees
 
Mooie broodjes P.P. , alvast gefeliciteerd met je knor.
 
Mooie Pulled pork, gefeliciteerd met je welverdiende Knor.
ps. het nekje is wel het mooiste stuk om een malse PP te maken ;)
 
Mooi resultaat
En 5 uur op is voor mij ook vroeg op op m’n vrije dag

Maar goed dat je de temperatuur aan hield en niet de tijd, dat zou zonde geweest zijn van het vlees

Dankje!

Het was zeker vroeg en uiteindelijk dus te vroeg maar goed. Liever te vroeg klaar en inpakken als dat de gasten lang moeten wachten op het eten.

Jaa, temperatuur is belangrijk naast het gevoel van het vlees op het einde!
 
Ziet er prima uit.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Lekkere run. PP ziet er super uit.
Gefeliciteerd met je knorrie
 
Mooie PP geworden. Zal zeker gesmaakt hebben.

Gefeliciteerd met je Knorrie! 🐷
 
Lekker hoor, gratz met knorrie!
 
Terug
Bovenaan Onderaan