BasBQ
Beef en Steak

Turf

 
 

Mosseltje

Stoker
Berichten
481
Soms heb ik impulsieve aankopen gedaan waarvan ik later niet weet wat ik er eigenlijk mee moet.  :-/

Zo heb ik een kilootje turf gekocht met het idee om hiermee te gaan roken.

foto3_zps06cad44c.jpg



Maar nu ik ga zoeken op internet kom ik vrijwel niks tegen over het roken met turf.
Op een Fries droog worstje na kom ik geen enkel recept tegen waar turf bij gebruikt word.

Waar smaakt het goed bij?
Heeft een zware of lichte smaak?
Is het ergens mee te vergelijken?

kortom heeft iemand ervaring met turf?

 
Een poos geleden was er dit draadje: http://www.bbqgenootschap.nl/forum/low-slow/met-turf-koud-voor-roken/msg59635/?topicseen#msg59635

Verder wordt turf veel gebruikt voor het eestproces bij whiskey stokerijen. Daarop verhitten ze de ontkiemde gerst voor ze gaan mouten en daarvandaan komt dus de typische rooksmaak waar veel whiskies bekend om staan. Maar goed, dat is een ander verhaal. Krijg er wel dorst van trouwens :)

Turf bestaat uit gecompacteerd en gedeeltelijk verteerd organisch materiaal, dus het zal wel een andere rook geven dan hout. Op zich wel interessant om daar eens een paar goedkope stukjes vlees aan te wagen.

Op internet zie je in het engels wel e.e.a. terug: http://www.killofinhome.com/content-pgs/turfuse/turfuse3-grilling.html
Maar je moet dan natuurlijk ff zoeken op 'Peat'.

Succes! Ik ben benieuwd wat je ervan gaat vinden.
 
Toppie
worshippy.gif


Kon zo snel niet vinden wat de Engelse benaming voor turf was.
Heb 2 oerhammetjes liggen die ik komend weekend wil gaan roken.
Misschien meteen wel een goede gelegenheid want het klinkt best goed: Op turf gerookte oerhammetjes  :p
 
turf is zeker niet te vergelijken met hout.
en een uitdaging als je t niet kent.
t ruikt weeig en bent niet veel nodig omdat t niet echt brand maar meer smeult.

begin dus met een paar brokjes ter grote van een lucifer doosje want t geeft lang veel rook.
 
Al wat mee gedaan inmiddels? Ik ben wel benieuwd wat je ervan vindt!
 
Helaas nog geen tijd gehad.  :-S

Zal komend weekend wel even een assorti van verschillende dingen in het ei gooien.

Kip filets
Verse worst
zalm
....
 
Gisteren een turf sessie gedaan op het ei.
Als eerst een warm rook sessie met zalm en kalkoen borst.

Laat ik beginnen met iets positiefs.
Turf is zeer zuinig in gebruik. Een stuk ter grootte van een golfbal levert zeker voor een uur rook.
Maar de geur van de rook is iets waar je van moet houden denk ik.
Waar je met appelhout nog lekker boven de schoorsteen gaat hangen om te ruiken, doe je met turf eerder de ramen en deuren dicht.

De geur maakt wel wat oer gevoelens los. Ik kan de geur waarschijnlijk midden in de winter beter waarderen.

De zalm en kalkoen borst zijn mooi verkleurd. De rooksmaak is niet overheersend. Bijna vergelijkbaar met beuken ofzo.


Vannacht nog een koud rook sessie gedaan met een stuk zalm.
Met een hout rasp een stuk turf onderhanden genomen en in de CSG gedaan.
Dit werkt perfect.

foto2_zps6913aaa9.jpg


Vanochtend de zalm uit het ei gehaald maar nog niet geproefd.
De geur is wel goed aanwezig.
Ik denk dat op turf koud gerookte zalm nog best wel eens als een geslaagd experiment kan uitpakken.

 
Mosseltje zei:
ter grootte van een golfbal levert zeker voor een uur rook.

Maar de geur van de rook is iets waar je van moet houden denk ik.

zuinig en veel rook: dat schreef ik ja  :D
van houden ja:k ben dr mee opgegroeid in de Zuid/Oost hoek hiero  de geur zit in mn genen.

ben wel benieuwd naar de koude zalm,t lijkt me behoorlijk veel schaafsel te zien op de foto als dat maar Te veel wordt.
 
Gister avond de helft van de koud gerookte zalm gegeten.
Als je had gezegd dat het op eikenhout was gerookt had ik het ook geloofd.

De zalm heeft bijna 8 uur in de turf rook gehangen maar de rooksmaak is heel subtiel.
 
Zo te lezen is turf voornamelijk leuk vanwege de zuinigheid. Maar toch mooi dat we met jouw experimentje mee hebben kunnen lezen! Thx.
 
Ik heb nog wat brokjes over.
Als je ook wil experimenteren kan ik je wel wat toesturen.

Het idee dat je 10.000 jaar oude kruiden zit te verbranden is wel grappig...
 
Mosseltje zei:
Gister avond de helft van de koud gerookte zalm gegeten.
Als je had gezegd dat het op eikenhout was gerookt had ik het ook geloofd.

De zalm heeft bijna 8 uur in de turf rook gehangen maar de rooksmaak is heel subtiel.

Je bent een topgozer Maurits, maar ik heb nog Els, Appel, Beuk, Hickory, Els, Kers en Mesquite liggen en dat moet uiteindelijk ook allemaal nog op ;)

Wat ook grappig is: langs de kust spoelt ook wel eens hout aan. Van dat diepzwarte spul wat eruit ziet als teer. Maar dat is eigenlijk oerbos wat langzaam los wordt gewoeld uit de bodem van de noordzee. Als je dat droogt kun je er ook op roken. Je weet natuurlijk niet wat voor hout het is (zal waarschijnlijk ooit naaldbos geweest zijn), maar ach...'t is wel stoer om 'op ongerept oerbos gerookte zalmmoot' te serveren :)
 
Zal binnenkort eens kijken als het gewaaid heeft en ik mijn wandelingetje over het strand maak Jeroen :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan