BasBQ
Beef en Steak

Tritip: poor man's picanha?

 

Josser

Stoker
Berichten
281
Vandaag eentje zowel low and slow en high and fast. Iedereen heeft graag picanha, maar door de bbq hype is dit ondertussen ook al een duur stukje vlees geworden. Nog steeds zijn geld meer dan waard, maar niet voor elke dag. Tritip is een soortgelijk stukje dat wat vriendelijker geprijsd is.

We starten met de steak even te roken rond de 110 graden met snipped van whiskey vaten.

De app staat al klaar om een alarm te geven op 45 graden on dan de kamado heet te stoken zodat we de reverse sear kunnen doen. Hier alvast de prep en start van de low and slow. De rest volgt nog gaandeweg

signal-2021-01-21-164910.jpg

IMG_20210121_165627.jpg

IMG_20210121_170054.jpg
IMG_20210121_172937.jpg
 
hee wat leuk. Picanha kende ik wel maar dit stukje vlees nog niet. Waar kan je dit aanschaffen ?
 
hee wat leuk. Picanha kende ik wel maar dit stukje vlees nog niet. Waar kan je dit aanschaffen ?
Ik haal dit in een groothandel in België (van zon), maar het is geen exotisch stuk vlees. Ik denk wel dat je het op meerdere plaatsen kan vinden
 
  • Leuk
Waarderingen: Reem
Inpakken in alu folie en handdoek zodat de kern temp niet te ver daalt terwijl we opstoken
IMG_20210121_181424.jpg

Jaja, ook deze kan vlammen
IMG_20210121_182246.jpg

Ik had hem liever iets minder ver gehad, maar ga zeker niet klagen! Vrouwlief heeft haar deel ook volledig opgegeten 👌
IMG_20210121_183037.jpg

IMG_20210121_183323.jpg


Alles was top, maar zat een rare zure toets aan. Is al tweede stukje vlees waarbij ik het heb. Ga de volgende keer eens hout chunks gebruiken ipv whiskey vat snippers
 
Hele mooie garing, tritrip is idd een mooi stukje vlees, maminha of ezeltje is zijn andere benaming. Ik zou hem enkel op de draad snijden, dan kauwt het wat gemakkelijker. Tevens zou ik hem niet te veel laten vlammen, in ieder geval niet in de vlammen laten liggen. De vetkap verbrand dan wat de smaak niet ten goede komt. (en echt gezond is het ook niet ;-) )
 
Fantastisch stuk vlees, wel altijd goed opletten bij het haaks op de draad snijden.
 
Hele mooie garing, tritrip is idd een mooi stukje vlees, maminha of ezeltje is zijn andere benaming. Ik zou hem enkel op de draad snijden, dan kauwt het wat gemakkelijker. Tevens zou ik hem niet te veel laten vlammen, in ieder geval niet in de vlammen laten liggen. De vetkap verbrand dan wat de smaak niet ten goede komt. (en echt gezond is het ook niet ;-) )
Bedankt!
Blijkbaar ook gekend als burgemeester stuk.
Tegen de draad snijden was voor op het bord. Anders ging de wederhelft klagen dat het niet eerlijk verdeeld was 🤔. Was super zacht vlees.
Vlammen waren idd iets te fel door het nemen van foto. Zodra je het deksel toe doet zijn die ook weg. Verbrande vet is niet zo erg, want hier thuis eten wij het buitenste vet nooit.
 
Burgemeester stuk is de vertaling uit het Duits, daar heet het Burgemeisterstuck. We wonen niet zo ver van de grens en ik heb het daar voor het eerst gekocht. :-D
 
Perfect bordje
Mooi stuk vlees en een beetje groen on the side
 
Dit lust ik ook wel. Tri tip low and slow als brisket is ook enorm lekker :)
 
Van dit soort plaatjes krijg je toch gewoon trek. Lekker hoor!
 
Sssssst...!
 
Dat ziet er een heerlijke stukje vlees uit. Mooie cuisson, geen grijs randje te ontdekken super.
Dit lust ik ook graag. Dat moet smullen geweest zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan