BasBQ
Beef en Steak

Topvent opfrissen

BigRedClassic

Tondelzoeker
Berichten
23
Hi allemaal!

Een vriend van me heeft al langer een Kamado Joe Classic 1 en zijn topvent begint er nogal gehavend uit te zien: roestplekken, vetvlekken en een hele hoop troep aan de binnen- en buitenkant.

Voor zover ik weet is dat ding van gietijzer, maar of er een laag zwarte verf overheen zit weet ik niet precies. Ergens lijkt het me niet, want hoe zou het anders roesten? Anderzijds, ik heb er eentje die wat korter in gebruik met hier en daar een “kaal” plekje, waardoor ik vermoed dat daar verf af is gebladderd (ik kijk daar tegen zilver metaal aan namelijk).

Ergens wel van belang, want, als de topvent van een verflaag is voorzien, dan zou het niet werken om even flink alle roest en troep eraf te borstelen en het geheel in te branden toch? Anders lijkt even schoonmaken, borstelen en inbranden mij hier de beste optie.

Zijn er meer hier met een Classic I die hier hun licht op zouden kunnen schijnen? Hoe zouden jullie met een vieze roestige topvent om gaan? Ik ben benieuwd!
 
Als het goed is, is de classic 1 voorzien van een gietijzeren topvent. Dit kan inderdaad roesten. Je kan hem schoonborstelen en vervolgens in een laagje olie zetten, dan is hij weer zo goed als nieuw.
 
Als het goed is, is de classic 1 voorzien van een gietijzeren topvent. Dit kan inderdaad roesten. Je kan hem schoonborstelen en vervolgens in een laagje olie zetten, dan is hij weer zo goed als nieuw.

Niet altijd, mijn KJ classic 1 was oorspronkelijk voorzien van een gecoate aluminium daisy wheel.
Eigenlijk een standaard daisy wheel maar in de materialen zoals de control tower van de KJ II.

Uiteraard begint deze ook af te bladeren en dan heb ik de gietijzeren daisy wheel toegestuurd gekregen.

Bij die afgebladerde zie je inderdaad aluminium kleur door komen maar die gaat niet bruin/oker roesten, aluminium roest namelijk wit.
Als het bruine/okerkleurige roest is moet het een gietijzeren zijn.

Maw, gietijzeren diasy wheel kan je behandelen zoals een DO.
 
Oh joh! Zijn er eigenschappen waaraan je kan zien dat het om de aluminium versie of die van gietijzer gaat? En is die van gietijzer dus niet van een verflaag voorzien (of boeit dat eigenlijk niet voor het inbranden)? Veel dank in ieder geval!
 
Het oppervlak van de alu versie is gladder, gietijzer voelt anders aan, iets ruwer.
Verschil is overduidelijk zichtbaar.
 
Niet alleen zichtbaar, ook voelbaar aangezien gietijzer véél zwaarder is dan aluminium ;)
 
Ik heb een maand of acht geleden een mail gestuurd naar kamado joe met de vraag hoe ik de top-vent weer mooi kon krijgen.
Ze vroegen me een paar foto's te sturen en en week later had ik een hele nieuwe in huis... Daar had ik niet eens om gevraagd maar doen ze blijkbaar standaard. Service verlenen bestaat nog....
 
Terug
Bovenaan Onderaan