BasBQ
Beef en Steak

Topvent Monolith

 

Ramona

Sprokkelaar
Berichten
26
Door dit "prachtige" bbq weer heb ik een vraagje en hoop dat jullie mij kunnen helpen /geruststellen.

Heb sinds een tijdje een Monolith basic. Ben er erg blij mee en gebruik hem dan ook graag in het weekend (dan heb ik de tijd voor een langere sessie.) Nu is het voor mensen zonder afdak natuurlijk maar bagger weer.

Vorig weekend heb hem gebruikt in combinatie met een parasol om een beetje droog te kunnen werken. Vertrouwde het niet om deze uitgeklapt te laten en zodoende stond de Monolith in de regen. Ik zag gelijk al dat er water via de topvent naar binnen liep. Daarna heb ik de topvent bij gebrek aan iets anders afgedekt met een skillet in de hoop dat het daarna droog zou worden zodat de hoes er overheen kon. Je raad het al... Nee dus.

Nu vraag ik me af hoe jullie hier mee om gaan? Winkel gaf aan een beetje water is niet erg maar met deze buien is het wel meer dan een beetje. En die skillet ziet er a niet fraai uit en b zowel topvent als de skillet hadden roest plekken. Alles is wel weer netjes behandeld.
Een afdak is niet echt een optie. Aan de stevigheid van de parasol word gewerkt
 
Laatst bewerkt:
Misschien een heel stom idee van mij…

Topvent eraf en bijvoorbeeld in de schuur o.i.d. leggen. Stuk alu folie met een elastiek om de ‘schoorsteen’?
 
Monolith heeft een margrietwiel toch? Volledig getijzer met gaatjes die je kunt open en sluiten door te draaien alsook een deksel die je als halve maan tot bijna volledig kunt open schuiven? Klopt dat?

Op mijn BGE zit ook een margrietwiel en die zet ik na het gebruik in de nog warme barbecue en dek de schoorsteen af met een keramische (groene) dop. Maar die alufolie optie kan ook. Dan blijft je topvent mooi warm en roest niet. Ik season met margrietwiel eens in de zoveel maanden. Goed behandeld kan die zo veel nattigheid doorstaan zonder te gaan roesten.
 
Hmm beide goede ideeën.

Een echt Daisy wheel is het niet. Je kan m idd practisch helemaal open schuiven met de onderste "schijf" daar overheen zit een laag die half open en half dicht is. Halve maanvorm daar kun je aan draaien om m precies de juiste luchttoevoer te geven. Het helemaal open draaien gebruik ik eigenlijk nooit.

Slim om je topvent er in te zetten. Doe dat wel vaker met mn skillets inderdaad.
De folie is een optie. Al lijkt me een dop handiger. Geloof niet dat Monolith die heeft en BGE zal in maat wel afwijken.
6c027b3ee4ba791f11a66e6845f259dd.jpg
 
Als de dop van BGE niet past zou jij eventueel ook kunnen kijken naar een keramisch potje of schaaltje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan