BasBQ
Beef en Steak

Tootsies Pork Steaks

 
 
 
 

Pascal

Gemarineerd
Berichten
1.845
Al sinds ik de documentaire over Tootsie heb gezien op Netflix willen we eens proberen om de Pork Steaks van miss Tootsie maken. Dus laatst maar eens een procureur gehaald van bijna 3kg. Hier heb ik 6 stukken van 6 centimeter dik uit kunnen halen. Ik heb gekeken naar het recept van Dennis aka Noskos.

Veel ingrediënten heb je eigenlijk niet nodig. Alleen peper en zout (60/40). Ik heb het vlees de dag ervoor in de PeZo gezet.

20210523_191823.jpg
20210523_194454.jpg


De volgende dag was het tijd om de Q op temperatuur te brengen. Ik mikte op een temperatuur van tussen de 130 en 140 graden C. Dennis had het erover dat het het lekkerste is om het vlees boven het houtskool te hebben, maar wel op een dusdanige hoogte dat het toch indirect blijft. Niet heel makkelijk op een Kamado, maar ik herinnerde mij dat ik eens een post had gelezen van dat iemand (sorry vergeten wie) met een Eggspander wat meer hoogte kon halen. Ik heb de stukken vlees op een grillverhoger gelegd en voor de zekerheid onder enkele stukken toch een deflectorplate. We kregen eters, toch lullig als het verbrand of droog wordt.

20210524_111040.jpg
20210524_111252.jpg

Ik heb een thermometer ter hoogte van de grillverhoger geplaatst, Vlees erop en twee flinke chunks Hickory.

De eerste anderhalf uur niks aangedaan. In de tussentijd mooi de tijd gehad om de mobsaus te maken. Ook voor de saus heb je niet veel nodig, een ui in een liter water laten koken, paar eetlepels Worcestershire saus, beetje azijn, boter en mosterdzaadpoeder. Dus na anderhalf uur even de deksel open en voor de eerste keer moppen. Heb geen echte mob, maar een kwast werkte prima. Hierna weer een uur de deksel dicht. Na een uur weer de mop erover en dan keren.
20210524_120201.jpg


Hierna elke 45 minuten á een uur even de kwast erover en trouw volgens aanwijzingen telkens de saus ( lijkt meer op soep) opgewarmd.

De stukken waren niet allemaal even snel klaar. De stukken boven de directe hitte uiteraard iets eerder dan de grotere stukken boven de deflectorplate. Maar alles bij een temperatuur van 85 C van de Q gehaald. En 20 minuutjes ingepakt. In de tussentijd mooi de tijd gehad om een cornbread te maken.

Door het bezoek wat kwam en de drukte niet echt de tijd gehad om mooie foto's te maken van het resultaat. Het eindoordeel:
IMG-20210525-WA0003.jpg
IMG-20210525-WA0004.jpg

Geweldig lekker stukje vlees. Gaan we zeker nog eens doen. Volgende keer de grote stukken vlees nog eens boven het directe vuur, zodat het vet wat in de kolen valt extra smaak geeft. Vlees was zeker niet droog en iedereen vond het heerlijk. De kleinere stukken waren eigenlijk net iets te lang gegaan, wat resulteerde in een boterzacht stukje vlees. Niet zo bedoeld, maar had ook wel wat. Kortom, echt een aanrader.

Bedankt voor het lezen.
 
Ziet er heerlijk uit. Ik heb deze laatst ook op de kamado gemaakt maar dan met platesetters. Slimme oplossing zo met dr grilverhoger!
 
ziet er heerlijk uit, mooie rookring ook.
had graag een stukje willen proeven 😇
ben soortgelijke posts van Tootsies Pork Steak vaak tegen gekomen, misschien toch eens tijd om ze zelf eens te gaan maken 😄
bedankt voor de inspiratie!

 
Heerlijk staat ook bij mij hoog op de to-do-lijst
 
Dit is is bij ons een blijvertje.
Al een paar keer op de WMT indirect gemaakt. Binnen kort maars direct boven het vuur proberen op de WSM
 
Laatst bewerkt:
Jawel! Die was ik alweer vergeten, wat goed! Bedankt voor het herrineren 😀 Ziet er heerlijk uit, en het verhaal erbij maakt het helemaal af 💪🏼
 
Lekker hoor! Ga ik ook binnenkort proberen! Bedankt voor het delen
 
Ziet er goed uit, ik heb laatst een procureur gehaald hiervoor. Enkel nog de tijd vinden. Want heb nog een Boston butt van 6,5kg liggen ook voor PP. elke week groot feest met de vrienden ziet mijn vrouw niet zitten :ROFLMAO:
 
En de todo-lijst wordt alsmaar langer.
En Tootsie wat een vrouw, je moet het maar doen op haar leeftijd.
 
Dat is een geeldig lekker tuk vlees.
Ik heb hem al een keer of 10 gemaakt.
Alleen ik wijk iets van het recept af indirect van 130-140 °c naar 120-130°c
En de kerntemperatuur van 85 naar 75 °c
Het is dan wel eerder klaar maar nog lekker sappig en echt niet droog.
Het proberen echt waard

1622023897211_20210205_163344.jpg


1622023858869_20201002_153911.jpg
 
Deze gaan op het lijstje. Ziet er lekker uit!
 
Miss Tootsie steaks staan ook nog oo mijn lijstje,
Mooi klaar gemaakt.
 
Hmm. Visite is verwend.
Prima run
 
Dat is een geeldig lekker tuk vlees.
Ik heb hem al een keer of 10 gemaakt.
Alleen ik wijk iets van het recept af indirect van 130-140 °c naar 120-130°c
En de kerntemperatuur van 85 naar 75 °c
Het is dan wel eerder klaar maar nog lekker sappig en echt niet droog.
Het proberen echt waard
Ga ik ook een keer proberen. Dank je!

Ziet er goed uit, ik heb laatst een procureur gehaald hiervoor. Enkel nog de tijd vinden. Want heb nog een Boston butt van 6,5kg liggen ook voor PP. elke week groot feest met de vrienden ziet mijn vrouw niet zitten
We hebben vorige maand de verjaardag van mijn dochters gehad. Met de huidige omstandigheden komt het er op neer dat we dus sinds eind april elk weekend gasten hebben. Eén groot feest kan nou eenmaal niet. Eerdaags komt mijn verjaardag eraan, ben bang dat er nog geen einde in zicht is aan elke week een feestje ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan