BasBQ
Beef en Steak

Tom's eerste Pulled Pork

  • Onderwerp starter Petrolhead Tom
  • Startdatum
P

Petrolhead Tom

Gast
Ik ben dus helemaal verslaafd!!!!! Ik ben vandaag zelfs om half zeven opgestaan om mijn eerste Pulled Pork te bereiden. Dat is een varkensnek van meer dan 2 kilo die je "low en slow" op de BBQ bereid. Dit houdt in dat je de temperatuur van de BBQ onder de 120 graden houdt en zo het vlees langzaam op laat warmen. De totale bereidingstijd zal zo'n 12 a 13 uur in beslag gaan nemen.

Vanmorgen dus om half zeven op om mijn Weber klaar te maken voor gebruik. Hieronder een schaamteloze copy paste van een ander forum:

Zo! Hij ligt er op! De kerntemperatuur is nu 21 graden. Ik heb de luchtschuif onder minimaal openstaan. Boven op ongeveer een derde. Ik heb helaas geen thermometer op het handvat dus ik moet het een beetje op gevoel doen. Ik zal de temperatuur van de kern goed in de gaten houden. De bak met hickory chips heb ik er ook boven gezet. Nu dus: Foto's!!!

Zo trof ik de BBQ vanmorgen aan.


Untitled by Petrolhead Tom, on Flickr

Ik had hem gisteren al voorbereid.


Untitled by Petrolhead Tom, on Flickr

Wood chips bakje in het water:


Untitled by Petrolhead Tom, on Flickr

Kolen in de starter!


Untitled by Petrolhead Tom, on Flickr

Blijft mooi!


Untitled by Petrolhead Tom, on Flickr

Koude kolen in de BBQ voor de Minion Method.


Untitled by Petrolhead Tom, on Flickr

Ready to go!


Untitled by Petrolhead Tom, on Flickr

Kerntemperatuur bij aanvang op 21 graden.


Untitled by Petrolhead Tom, on Flickr

De temperatuur van de dome had een uitschieter naar 130 graden. Nu zit hij weer rond de 100 en na 3 uur zit de temperatuur al op 70 graden. Ik heb hem dus nog maar wat verder dichtgedraaid om er voor te zorgen dat het niet te hard gaat.
 
Succes vandaag! Ga je hem nog inpakken?

Mag ik vragen waarom je je rookhout in een doosje hebt, en niet los op je briketten?
 
Veel succes Tom!
 
Dominique zei:
Succes vandaag! Ga je hem nog inpakken?

Mag ik vragen waarom je je rookhout in een doosje hebt, en niet los op je briketten?

Dit bakje had ik nog zo staan. Ik dacht dat het dan wat minder hard zou gaan en op die manier een wat meer gelijke verbranding zou geven.
 
We houden je in de gaten Tom :D.
 
Altijd spannend en leuk om te volgen ook !!!
 
Succes !
 
Succes Tom, mijn eerste pp ligt er ook op nu rustig afwachten
 
We hebben de servetjes alvast klaargelegd.
 
Zojuist nog even wat applewoodchips meegenomen. De dome temperatuur zit nu rond de 100. De kerntemperatuur zit al op 72 graden. Ik laat het eerst nog even zo doorgaan. Het gaat toch wel erg snel. Straks wat koude kolen bijvullen en zien hoe het dan gaat.
 
Dat komt vast helemaal goed. En je hoeft hier niet uit te leggen wat Pulled Pork is hoor, bij de meesten stroomt BBQ saus door de aderen ;)
 
Nou! Zojuist even, met behulp van mijn vriendin, wat kolen bijgevuld. De temperatuur van de dome was teruggevallen naar 85 graden. Het vlees zit op 72 graden. Ik heb de schuif even vol open gedraaid en weer dicht om wat as te lozen. De kolen die ik heb aangevuld waren gewoon koud. De temperatuur ging net weer goed omhoog maar staat nu weer rond de 100.


72 graden by Petrolhead Tom, on Flickr


100 graden by Petrolhead Tom, on Flickr
 
Ik wacht gespannen af!! ;)
 
Leuk is het zeker. Net schoot de temperatuur even door naar de 120 graden. Nu weer terug naar 110. De procureur zit al een tijdje op 72 graden. Ik ben nu bijna vier uur bezig. Het gaat nu beduidend langzamer dan in het begin.
 
Altijd leuk om de temperatuur ieder uur vast te leggen (kerntemperatuur en dome temperatuur).
Waarschijnlijk zit je in de "zone" en blijft de kerntemp een paar uurtjes ongeveer gelijk.
 
Ik denk het ook. Ik heb de dome nu alweer een 20 minuten op 105 graden en de kern is nog steeds 72, al zeker anderhalf uur.
 
anderhalf uur is niks bij PP, wacht nog maar een tijdje  ;D
 
Terug
Bovenaan Onderaan