Beef en Steak

Tomahawk van BWB

Free_ltd

BBQ Junkie
Vandaag nog eens een run gedaan met Belgisch Witblauw. Een Tomahawk van 1,9kg en had wat schrik dat het ging tegenvallen omwille het weinige vet. Bij het uitpakken bleek dat er aan de andere zijde ook nog een stukje been zat en dat heb ik dan nog handmatig moeten verwijderen zonder het juiste gereedschap en een pleister op mijn hand :ROFLMAO:

Run is perfect verlopen en het smaakte heerlijk. De cuisson was perfect gewoon voor mijn smaak. Tot 45° laten gaan en dan een 10-tal minuten laten rusten toen ik de Joe op temperatuur joeg en dan nog 2 min aan elke zijde searen.

Ik had er ook de chimchurrie saus bij, maar had het er niet op gedaan. 4 winkels moeten afrijden om 'verse' oregano te vinden. Voor het publiek was deze saus heel lekker, maar hoefde het er niet echt bij.

Ik had daar nog Hasselback aardappelen bij gemaakt, maar omdat ik de kamado voor reverse moest gebruiken, de gas voor het vlees van de kids, bleef dus enkel de oven over voor deze aardappelen. Deze zijn dan ook heel goed gelukt, maar geen foto's van :ROFLMAO:

Desondanks ik wat schrik had van het Belgisch Witblauw, ben ik toch zeer aangenaam verrast van de resultaten en de smaak. Ik had er enkel wat zeezout op gedaan en minder als de vorige keer. Peper was ik blijkbaar vergeten, maar niemand van de 3 volwassenen miste het. Vreemd weliswaar.

Ik wilde dit vlees proberen omdat ik er makkelijk en goedkoop kan aan geraken, maar als het tegen viel, zou het daar bij blijven. Maar heb nu wel mijn leverancier voor de sporadische runs. Voor de speciallekes, zal ik elders moeten gaan.

Vandaag wel beseft dat ik dringend een vlijmscherp vleesmes nodig heb.

Hier wat piccies. Kerel op de foto is mijn beste vriend en niet ikke :D

IMG_7716.jpeg

IMG_7719.jpeg

IMG_7720.jpeg

IMG_7721.jpeg

IMG_7722.jpeg

IMG_7724.jpeg

Dat is een waar feest geweest.

Zeker wel. In het begin wisten we niet goed waar we gingen eindigen. Maar het einde was dat het vlees compleet op was, de aardappeltjes voor 80% weg (ook door de kids) en de groenten nu allemaal in de koelkast staan voor morgen :D
Ben zeker aangenaam verrast door deze tomahawk, vermits ik niet wist wat te verwachten omdat andere soorten veel meer vet bevatten. Gelukkig heb ik er nog zo eentje liggen. Wel geen idee of ik ze nog zo ga bestellen, want het is gewoon een cote a los met nog wat extra been waarvoor je betaald :D Kan ik even goed een cote a los bestellen, vemits die beter op de rooster past :ROFLMAO:

Dat is een stevige jongen. Laat hem smaken

Dat is een heerlijk stuk vlees. En idd je cuisson ziet er fantastisch uit. Heel mooi gemaakt. Hier zou ik totaal geen problemen mee hebben.

Over het algemeen zit aan gras gevoed rund wel meer smaak. En als ik jou foto’s zie is de vetrand prima in orde. Meer zou overkill zijn.
Een Tomahawk is natuurlijk vooral show. Z’n groot bot is voor presentatie natuurlijk heel gaaf. Maar voor de smaak geen meerwaarde. Een cote de boeuf of cote a L’os is natuurlijk net zo lekker.

Vraagje: cote a loss nog had ik nog nooit van gehoord. Wie weet hoe dit in Nederland genoemd wordt?

Voor zover mijn info rijkt is een Cote de Boeuf een Ribeye met stukje bot. En de cote a L’os een stuk entrecote met bot. Dat ff ter info.

Dat is een heerlijk stuk vlees. En idd je cuisson ziet er fantastisch uit. Heel mooi gemaakt. Hier zou ik totaal geen problemen mee hebben.

Over het algemeen zit aan gras gevoed rund wel meer smaak. En als ik jou foto’s zie is de vetrand prima in orde. Meer zou overkill zijn.
Een Tomahawk is natuurlijk vooral show. Z’n groot bot is voor presentatie natuurlijk heel gaaf. Maar voor de smaak geen meerwaarde. Een cote de boeuf of cote a L’os is natuurlijk net zo lekker.

Voor zover mijn info rijkt is een Cote de Boeuf een Ribeye met stukje bot. En de cote a L’os een stuk entrecote met bot. Dat ff ter info.

Dank je.

Ik denk dat ik voortaan gewoon voor de cote a los ga. Nu niet persé voor de prijs, maar op die manier is het makkelijker bakken omdat het been wel wat in de weg zit. Als ik heel veel volk heb, krijg ik op de KJC 4 cote a los en als het tomahawks zijn maar 2 en mss met wat moeite 3.

Nu dat ik weet na de entrecote en deze tomahawk dat de smaak van BWB wel in orde is, ga ik de volgende keer eens wat andere dingen bestellen zoals de picanha van dit rund. Ik ga het allemaal eens proberen. Ik ben er mij van bewust dat Iers, Wagyu, Angus,... allemaal nog beter smaakt, maar voor de snelle out of the blue runs is dit volgens mij wel zeer goed vlees. En dat aan €17/kg kan ik niet voor sukkelen. (Short Ribs €9/kg)

nou, dat ziet er allemaal top uit zeg.
jou maat is ook tevreden over je kook-kunsten zo te zien 😉
en je heb gelijk, hier ligt ook niet elke avond een stuk vlees van € 40 / kilo op de bbq
dat krijg ik niet uitgelegd aan mijn wederhelft

Terug
Bovenaan Onderaan