BasBQ
Beef en Steak

To kamado or not to kamado

 

N1co78

Sprokkelaar
Berichten
43
Op dit moment heb ik 3 bbqs:

- WSM voor ribs, pulled pork e.d.
- Mastertouch GBS voor grotere aantallen mensen
- WGA voor de steaks of spiesjes door de weeks (want is lekkerder dan uit de pan)

Nu is 3 q's natuurlijk leuk maar neemt ook veel ruimte in. Als ruimte besparing overweeg ik in elk geval de wsm en gbs op te ruimen en een kamado neer te zetten.

De simpele maar lastige vraag is, is dat een goede beslissing. Een kamado kan m.i. prima de smoker vervangen maar is het ook een goed alternatief om voor grotere groepen burgers en spiezen te maken?
Bij de wsm is het leuk om gedurende de dag bezig te zijn met het vuur, roosters bijstellen enz enz.
Ben benieuwd naar jullie mening en advies hierin!


Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk
 
Ik heb geen ervaring met de andere die je hebt. Ik heb een 4-pits gasBBQ en een KJC1. Die KJ gebruik ik het meeste en denk dat dit wel iets is waar je zo goed als alles op kan. Als ik dan meer volk heb, steek ik de gasBBQ ook aan en daar kan ik ook wel het één en ander mee.

In ieder geval kan ik je met deze specifieke vraag niet echt helpen, maar ik zou sowizo voor een Kamado gaan :cool: :ROFLMAO:
 
Ook met een kamado kan je de hele dag bezig zijn. Als ruimte het probleem is kan je goed van twee naar één gaan. De WGA zou ik zeker niet weg doen.
 
WGA zou ik houden. Neemt nauwelijks ruimte in en heb je ook plezier van op vakantie.
Voor de rest zijn er nogal wat afwegingen te maken:
  • Met 2 BBQ`s ben je altijd minder flexibel dan met 3 wat ze ook zeggen.
  • Zolang je niet gelijktijdig L&S wilt doen en H&F zou je de WSM weg kunnen doen en volstaat de Mastertouch eigenlijk al?
  • Het inruilen van de Mastertouch voor een kamado geeft je wat meer luxe in de regeling ( stabieler).
  • Als het een 57 cm Mastertouch is zal je wel behoorlijk moeten investeren in de kamado om op dezelfde grootte uit te komen.
Ik zou er gewoon een kamado bijkopen ....en de andere 3 laten staan !
 
Even een aanvulling, een weber summit kamado wellicht? Prijs als een medium kamado maar ruimte als een kamado xl.

Gr Spijkie
 
Even een aanvulling, een weber summit kamado wellicht? Prijs als een medium kamado maar ruimte als een kamado xl.

Gr Spijkie
Ik wou het deze keer niet zeggen


Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Oeh die summit is wel een mooie. Heeft iemand ervaring hoe deze zich verhoudt tov een kamado qua stabiliteit van de temperatuur

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk
 
Die doet het heel goed.
 
Welke keuze je ook maakt, een kamado gaat je functioneel gezien niet iets 'extra' opleveren. Je kan met je huidige collectie eigenlijk hetzelfde.
Een kamado is natuurlijk wel erg gaaf.

Persoonlijk zou ik de WGA in alle gevallen behouden, alleen al voor de vakantie. Eventueel voor 'snel even iets grillen' voor enkele personen.

Vervolgens ligt het er maar aan wat je wilt; grote groepen low&slow = WSM. Meer all-round = MTP
Wat dat betreft komt een kamado het dichtste bij een mastertouch in je huidige assortiment.
Al zit je dan nog steeds op 3....

Conclusie: een bbq is gewoon niet gemaakt om eruit te doen
 
De wga was ik idd van plan te houden, die past op een plank en is zeker handig voor vakantie. Uiteraard snap ik dat ik feitelijk heb wat ik nodig heb maar het zijn 2 beste units qua ruimte. De mastertouch zou op zich kunnen werken maar de wsm is naar mijn ervaring veel stabieler. Genoeg om over na te denken in elk geval, bedankt voor alle adviezen!

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk
 
WSM samen met een Mastertouch is eigenlijk een hele goede combo zou ik denken?
Kamado is stabieler met temperatuur dan de Mastertouch, echter is een ketel stukken sneller om in temperatuur omlaag te krijgen.
Dat gezegd hebbende staat m'n Mastertouch sinds de aanschaf van m'n Kamado Joe Big Joe 3 alleen maar stof te verzamelen.

Keramische kamado van 57cm of groter gaat je een hypotheek kosten.
De Summit kamado zelf geen ervaring mee maar heb ik wel overwogen voor ik uiteindelijk op de Kamado Joe uitkwam. Misschien is de Kettje Joe ook wat? Noskos komt over een poosje met een iets uitgebreidere review dacht ik?

Em anders verkoop je toch gewoon de boot en neem je een BGE XL of een Big Joe.
 
Ik zou er gewoon een kamado bijkopen ....en de andere 3 laten staan !

Dit dus 😉.

Ik vind mijn kamado geweldig, maar zodra er meer volk komt bbq'n gaat toch de mastertouch aan. Daarin vind ik de kamado minder handig.
De wsm zou ik laten staan voor de fun (doe je hem weg, mij even een pm sturen 😂).
 
Laatst bewerkt:
Deze aanschaffen 🤣 107cm x 56cm gril oppervlak
 
Ga denk ik maar gewoon de schuur opruimen en laat de WSM en mastertouch staan. Dank voor alle tips!

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk
 
Mooi dat we je van deze "bijna noodlottige dwaling" hebben kunnen afhouden en je weer "op het rechte spoor" hebben kunnen brengen

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan