BasBQ
Beef en Steak

Tips voor direkt bbq'en op de BGE

 

Cbl

Sprokkelaar
Berichten
45
Wie kan mij zeggen wat de beste manier is om direkt te bbq'en op de BGE, ik krijg het nog niet goed voor elkaar.

Ik steek met 3 of 4 aanmaakblokjes de kolen aan , dit gaat altijd wel goed , het probleem is dat de BGE niet op alle plekken even goed de kolen brand, namelijk aan de achterkant brand het altijd harder.

Ik wil morgen sateh maken en ben bang dat het veel te hard gaat en dat het niet overal goed brand  zodat de stokjes onregelmatig gaar zullen zijn..

Dus wie heeft er tips voor het aansteken en de temperatuur goedige houden zodat het niet te heet wordt...

Oja, het ei moet denk ik gewoon gesloten blijven tijdens direkt bbq'en toch...

Tjonge jonge wat een beginners vragen zeg
 
Ik heb een Primo, maar gebruik gewoon 1 blokje ! onregelmatig branden herken ik niet echt. Begin je te snel misschien zodat niet alles goed brand ?
Mijn temperatuur zit na grofweg een halfuurtje op 200 graden, maar dan brand nog niet de hele kolenlaag. Na grofweg een uurtje is alles gelijkmatig gloeiend.
Verder regel ik de temperatuur met de luchtschuif onder en het wiel boven. Je kan beter hiermee beginnen als je Q op of net onder je gewenste temperatuur zit want op temperatuur houden is beter dan knijpen als deze er ruim boven zit
 
Domme vraag misschien, maar waarom gebruik je bij een keramische bbq geen starter?
 
Meestal gebruik je hierin houtskool en dit steekt zichzelf vrij simpel aan. Uiteraard kan een starter ook, maar een keramische Q is vrij snel op temperatuur.
Het ligt er wel een beetje aan welke houtskool je gebruikt. De ene brand wat sneller dan de andere.
Ik heb nu een zak huismerk van de Makro, deze steekt zichzelf niet al te snel aan, maar houd wel redelijk goed de hitte lang vast.
 
Ik zal morgen eens 1 aanmaakblokje gebruiken en dan rustig de tijd nemen om de boel op temperatuur te laten komen... Blijven proberen en dan komt het ooit wel een keer goed....  :blush:
 
Vast wel want je Q is top !
 
Hoeveel aanmaak blokjes ik gebruik in mijn BGE L hangt af van de temperatuur die ik wil bereiken. Bij high en fast gebruik ik er 2 of 3, zeker als ik pizza's ga maken. Bij low en slow is 1 vaak al voldoende.
Indien platesetter nodig is gaat die er pas in als BBQ op temperatuur is.
Temperatuur zakt dan wel in, maar is sneller dan aansteken met platesetter al geplaatst!
 
Ener zei:
Domme vraag misschien, maar waarom gebruik je bij een keramische bbq geen starter?

Omdat dat niet nodig is Ener ;)

Om op de vraag terug te komen. Wat is je begin situatie? Begin je met een hele verse lading kolen of zit er nog in van een vorige sessie? Ik merk dat als ik met oude kolen begin, ik de pook van achter naar voor beweeg, hierdoor zit het "gruis" aan de voorkant, dit verstopt de gaatjes aan de voorkant van het roostertje en daardoor zal de achterkant meer lucht krijgen dan de voorkant.
Dan hoe groot is je ei. Ik had van dit verschijnsel nog veel meer last met de medium, daar haalde ik eigenlijk voor elke sessie de kolen eruit en bouwde de laag kolen opnieuw op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan