BasBQ
Beef en Steak

Tips om te vacumeren

joethesmoker

Kooltjesharker
Berichten
111
Voor mijn verjaardag heb ik een Solis EasyVac Pro gekregen met daarbij een flinke voorraad zakken. Binnenkort bij Marmelot ook wat rollen kopen!

Net een stuk parmezaanse kaas gevacumeerd en dat ging zoals verwacht zeer snel en eenvoudig.

Mijn doel voor het vacumeren is vooral gemak, kant en klaar portioneren (vlees, maar ook bijvoorbeeld zakjes met 2 persoons diepvries fruit voor smoothies) en in groot inkopen en gevacumeerd langer bewaren.

Wat zijn nog meer echte super tips om te vacumeren. Soorten vlees, types vlees en wat nog meer waar ik niet aan gedacht heb.
 
- Restjes PP, geportioneerd invriezen zodat je de zakjes au-bain-marie kunt opwarmen
- Koop stukken rundvlees aan stuk en snij ze zelf op de gewenste dikte.
- Grootverpakkingen van de Makro (kippedij) portioneren en invriezen
- Hele zalmzijdes, portioneren  en invriezen. Makkelijk om snel onder de koude kraan te ontdooien.

Vacuumzakken/rollen koop je bij Vuur&Rook/Vacuumgigant  ;)
 
Soep en sauzen. Die kun je dan mooi plat invriezen en lekker snel ontdooien. Moet je ze wel plat in kunnen vriezen natuurlijk, maar ik vind dat erg prettig werken.



Sowieso altijd een idee, als het kan, om de zakjes zo plat mogelijk te maken. Dus gehakt, pulled pork e.d. altijd even goed plat slaan. Dan ontdooit het veel sneller dan als ??n ronde klomp.
 
Jorte zei:
Ga maar ecen met de zoelfunctie zoeken op "vacumeren", dan kom je heel veel tips tegen, bijvoorneeld in dit draadje: http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=9369.msg166826#msg166826

Heb dat uiteraard gedaan alvorens ik dit topic opende, ik kwam alleen niet echt veel tips tegen. Het gaat vooral over welke machine te kiezen (die keuze is al gemaakt) en verder geen topic met echt tips en adviezen. Maar ik zie al een paar leuke dingen voorbij komen!
 
Had dat bericht al heel lang ingepland staan... ;)

En Joe, gewoon dingen vragen hoor als je het niet weet. Verwijzen naar een zoekmachine kan iedereen, zinnig antwoord geven daarentegen ;)
 
Zo werkt het bij mij meestal niet, ik moet altijd even broeden op een verhaaltje. ;)
 
Bij ons thuis is de vacumeer niet meer weg te denken.
We werken allebei kantooruren en hebben vaak 's avonds geen zin om uren in de keuken te staan.
We hebben dus standaard vacuum porties:
Vlees: PP, bacon, kip, gehakt, etc
Aardappelen: gekookt, puree, voorgebakken
Voorgekookte pasta/rijst

's ochtend alleen maar bedenken wat we willen eten, vacuum zakjes uit de diepvries halen en 's avonds alleen maar opwarmen.  :)
 
Mosseltje zei:
Bij ons thuis is de vacumeer niet meer weg te denken.
We werken allebei kantooruren en hebben vaak 's avonds geen zin om uren in de keuken te staan.
We hebben dus standaard vacuum porties:
Vlees: PP, bacon, kip, gehakt, etc
Aardappelen: gekookt, puree, voorgebakken
Voorgekookte pasta/rijst

's ochtend alleen maar bedenken wat we willen eten, vacuum zakjes uit de diepvries halen en 's avonds alleen maar opwarmen.  :)

Zou je ook gewoon een grote pot stamppot maken met jus, spekjes en worst en dat in porties bij elkaar vacumeren en invriezen? Zelfde met pasta en saus, gewoon in porties bij elkaar vacumeren en invriezen?

 
Stampot wel, Pasta weet ik niet wat daarmee gebeurd als je het weer opwarmt met de saus erbij. Ik zou de saus doen en de pasta gewoon even koken als je trek hebt ;)
 
  van alle pasta s /rijst /pannekoeken maken we altijd extra en vriezen wat over is  vacuum in zodat we(op pannekoeken na)  altijd  maag vulling in voorraad hebben, kunnen we later ffn snel alle aandacht besteden aan wat de nassie /pasta zo lekker maakt om later de ontdooide gare waren toe te voegen.

volledige pasta gerechten wat over is gaat ook vacuum in de vriezer,, ook alle stampotten incl t vlees als dat vers is gaar geprutteld .dus geen rook worst en spekjes van de super dat gaat op t laatst per maaltijd  dr bij

extra tip koken  pasta/rijst: we koken bewust flinke portie s van deze met diverse  smaakmakers dr in en dat geeft een extra smaak.
en helemaal extra als opgewarmd  de volgende dag,,net als de stampotten zodat de geuren door heel de smurrie getrokken is.
vanuit zo een partij uit  de vriezer  komt die smaak ook terug ,,,wel oppassen dat de gekruide waren niet zo lang in de vriezer kunnen,, niet dat t bederft maar de werking van zouten en kruiden gaat door in bevroren toestand en dat komt de smaak niet altijd  te goede
 
Terug
Bovenaan Onderaan