BasBQ
Beef en Steak

Thermapen mk4 (veel hogere temp?)

 
 
 

Revers88

Pitmaster
Berichten
860
Ik heb jullie hulp nodig!
Ik ben sinds een paar weken in het bezit van een mk4 thermapen. Veel lovende berichten gelezen over dit apparaat.

Ik kan er alleen nog niet helemaal goed mee omgaan. Ik dacht meten is weten, maar hij zorgt er eerder voor dat ik ga twijfelen. Zo heb ik vandaag weer een entrecote gemaakt van 3 cm.
4 minuten op de ene kan en vervolgens 3 minuten de andere knt om te beginnen.
Ik deed mijn pen in de kern en deze schoot al door naar 60 graden. Zo een keer of 3 geprikt op verschillende plaatsen. Recht, maar ook schuin.
Dus ik schrok me een hoedje!ik heb dit dus ook al een paar x eerder gehad.. dat volgens de pen de temperatuur al veel verder lijkt te zijn dan dat ie in werkelijkheid is..

Vlees eraf gehaald en deze was gelukkig nog helemaal rare, wat ik ook verwacht met deze grill tijden.

Maar ik verwacht dat de temperatuur dus eigenlijk pas rond de 48/50 zat.. wat doe ik verkeerd met de thermapen?



ik hoor graag jullie reacties.
 
Dat is vreemd. Heb ik zelf geen problemen mee gehad, maar alleen nog gebruikt met een hele kogel. Aangezien je 3 keer hebt geprikt kunnen we met zekerheid zeggen dat je niet door de steak heen prikte? Door vet prikken schijnt ook scheve readings te geven maar bij een entrecote is het niet logisch om recht door het vet te prikken.

Je hebt dus geen meting gedaan toen de entrecote van de BBQ was? Of ben je sowieso zeker dat hij de juiste meting geeft? Lijkt me wel hoor met zo'n certificaat..

Ik kan je niet direct helpen helaas... Wel vreemd als je denkt alles secuur te hebben gedaan
 
Je kunt m vast callibreren.?
Kokend water en dan de temp aanpassen in instellingen?


Trotse eigenaar van een prachtige Grill Bill
 
Ik zou eerst even controleren welke temperatuur hij aangeeft bij kokend water, dit zou 100C moeten zijn. Kijk ook even wat de temperatuur is bij ijswater, dat zou 0C moeten zijn.
Dan moet je ook kijken hoever je de probe in het vlees steekt. De thermapen met met het puntje dus als je hem er te ver insteekt komt hij weer in de buurt van de warmere buitenkant en zal de temperatuur hoger zijn dan de kern temperatuur die je wil meten.
 
Ik zou eerst even controleren welke temperatuur hij aangeeft bij kokend water, dit zou 100C moeten zijn. Kijk ook even wat de temperatuur is bij ijswater, dat zou 0C moeten zijn.
Dan moet je ook kijken hoever je de probe in het vlees steekt. De thermapen met met het puntje dus als je hem er te ver insteekt komt hij weer in de buurt van de warmere buitenkant en zal de temperatuur hoger zijn dan de kern temperatuur die je wil meten.
Mm vanochtend de kooktest gedaan en die kwam uit op 99.8, dus dat lijkt opzich aardig te kloppen.
Ik heb natuurlijk wel ingeschat hoe diep ik moest steken, geen idee war het hem dan in zit..

volgende keer nog maar een keer kijken wat hij doet..
 
Fwiw, ik probeer altijd horizontaal te meten. Hierdoor is je meting meer uniform en beperkt je de kans om door de bodem van je wrap te prikken en al je sappen kwijt te spelen.
 
Mm vanochtend de kooktest gedaan en die kwam uit op 99.8, dus dat lijkt opzich aardig te kloppen.
Ik heb natuurlijk wel ingeschat hoe diep ik moest steken, geen idee war het hem dan in zit..

volgende keer nog maar een keer kijken wat hij doet..
Check ook even in ijswater, kan ook zijn dat hij aan de onderkant afwijkt. Daarnaast is het echt het puntje wat de temperatuur meet. Hooguit paar mm groot. Niet zoals bij andere thermometer probes die vaak over een groter oppervlak meten.
 
Wat ik vaak doe is de priem naast het vlees houden om dikte te schatten , dikte door 2 delen en dan met mijn vinger op de priem aanduiden tot waar hij erin mag. Zo weet ik waar ongeveer de kern zit.
Maar ik heb ook al vaak hot spots in het vlees gemerkt, zeker bij dunnere stukken.
 
Frits = right. 99,8 is heel goed in kokend water. Meet okm ff in ijswater en onder warmtapwater.
Dan zit je voor je meetbereik goed.
Meer van belang is de plaats en wijze van het meten. Oom hiet staan al tips en adviezen. Zeker bii dunne steaks is horizontaal, hoewel vaak lastig uitvoerbaar bet beste.
Voor de jouw steak zou ik persoonlijk eerst aan beide zijden goed maar kort indirect searen, dan indirect laten garen zodat de warmte zich kan verdelen. Teven heb je aan de indirecte kant geen last van hotspots van het vuur of rooster.
Succes
 
Laatst bewerkt:
Fwiw, ik probeer altijd horizontaal te meten. Hierdoor is je meting meer uniform en beperkt je de kans om door de bodem van je wrap te prikken en al je sappen kwijt te spelen.
Dat van die sappen zal wel loslopen

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan