BasBQ
Beef en Steak

The Smokey Pepper Powder Project

 
 
 
 
 

Sander72

BBQ Junkie
Berichten
6.771
Lieve BBQ Vrienden!

Het afgelopen seizoen heb ik in de tuin wat peperplantjes gehad. Rode chillipepers, rawit, jalapeño, poblano en nog wat soorten die het soms wel en soms niet deden.... zo nu en dan plukte ik dan een verse rijpe peper voor in de keuken, maar het meeste ging rijp in een ziplock de vriezer in omdat ik een nieuw projectje voor ogen had. Het Smokey Pepper Powder Project... zelf chipotle maken!

Ik heb besloten daar een mooie post van te maken hier omdat het tantu (hip woord voor joekeloekus) veel werk was en ik dat waarschijnlijk nooit meer ga doen! Dus geniet van de beelden en pak een mooi bier!

SDJ_9149.jpg


Het invriezen van de pepers is een praktische stap om alles lang goed te houden, maar het helpt ook bij het drogen, de cel structuur is dan al stuk.

SDJ_9157.jpg


Dit was een mooie eerste klusje. Alle pepers halveren, steeltjes en waar vlot mogelijk pitjes en zaadlijsten verwijderen. Hoewel ik er daar ook een hoop van heb laten zitten.

SDJ_9160.jpg


Uiteindelijk had ik twee mooie geperforeerde GN bakken en een groente roostertje vol met pepers. Voor de eerste rondjes roken en drogen wilde ik graag dat de pepers lekker de ruimte hadden rondom.

Ik had gelezen dat drogen bij ca. 50°C het mooiste resultaat gaf. Warmer kan maar dan is het gedroogde poeder later korter houdbaar omdat er veel smaak verloren gaat. Omdat het nu al best koud was buiten dacht ik dit makkelijk te kunnen doen door kleine beetjes kooltjes toe te voegen aan het rookhout. Dat bleek verrassend goed uit te pakken.

SDJ_9167.jpg


In mijn WSM-57 er (die dikke modderfokker) kon ik beide roosters zo lekker de ruimte geven voor de rook.

Onderin:

SDJ_9169.jpg


En bovenin:

SDJ_9170.jpg


Deksel erop en lekker zachtjes laten roken:

SDJ_9173.jpg


Het is echt een heerlijk werkplaatsje achterin mijn tuin onder het afdakje:

SDJ_9175.jpg


Met die rook van mesquite is het daar echt heerlijk zitten en bier drinken... of een mooie lunch!

SDJ_9189.jpg


Ik heb behoorlijk wat mesquite gebruikt gedurende de week, ik besloot lekker kleine houtjes te maken zodat die paar kooltjes het rookhout toch wel gingen opbranden. Grotere blokken kregen gewoon te weinig hitte in dat kleine vuurhaardje.

SDJ_9191.jpg


En hakken houdt je warm... en maakt je dorstig!

SDJ_9196.jpg


Telkens bleef het vuurtje mooi beperkt tot 50-55°C heel mooi stabiel:

SDJ_9198.jpg


Omdat ik zo naar het vuur geen omkijken had, kon ik lekker genieten!

SDJ_9200.jpg


Een tripel van Bronckhorster uit Rha, gerijpt op Bourbon vaten van Heaven Hill... ik kan u melden, dat is echt goeie shit!

Overigens kwam deze 'vers' uit de brouwerij, ik was daar voor een SCA wedstrijd en we jureerden in de lagerkelder. Helemaal TOP!

Na een weekje elke avond een vuurtje maken waren de pepers vanochtend klaar om gemalen te worden:

SDJ_9201.jpg


Die geur is fantastisch!

Ik besloot de Magimix in te zetten en dat buiten te laten gebeuren... ik las dat de kruidige poederdampen in huis nogal wat last konden geven. Achteraf viel dat best mee. Het was gelukkig zonnig buiten!

SDJ_9210.jpg


Laat maar lekker draaien... steeds weer in de wasmasjien...

SDJ_9217.jpg


Best bizar hoe weinig handel je overhoudt na al dat werk!

SDJ_9226.jpg


Van de week maar eens een mooie chili maken met dit zalig ruikende poeder... ik heb er nu al trek in!

Proost op de goede afloop maatjes!

SDJ_9235.jpg


Fijn weekend rokers!
 
Laatst bewerkt:
WoW dat ziet er geweldig uit. Wel een werk, maar daar krijg je wel wat voor terug.
 
Mooi verslag kerel , ziet er top uit 👍🏻.
En een mooi hak bijltje heb je .
 
Altijd een feest om de verhaaltjes van Sander te lezen! Prachtige plaatjes erbij waaronder van vaak top bieren.... Kwijl kwijl kwijl...
🤤
Mooie hobby
 
Wat een topper weer, ik krijg nu dus tantu veel zin chili 🌶 🥳
 
Wat een werk! Maar resultaat mag er wezen.

Ben benieuwd hoeveel “pit” je overhoud.
 
Lekker lekker.... ven benieuwd naar het verslag van je chili 😀
 
Ik heb weer heeeerlijk genoten kerel, proost.
Ook nog wat opmerkingen toch hoor.

Dus geniet van de beelden en pak een mooi bier!

Ik ben nu halverwege mijn Leffe Winterbier, en 08:40 is toch best vroeg voor een biertje.

Het invriezen van de pepers is een praktische stap om alles lang goed te houden, maar het helpt ook bij het drogen, de cel structuur is dan al stuk.
Wat een ontzettend mooie oogst heb je Sander. Geweldig! We hebben ook eens een peperplantje gehad en je krijgt er ontzettend veel pepers uit, vooral als je ziet hoe weinig ruimte zo'n plantje in neemt!

Een tripel van Bronckhorster uit Rha, gerijpt op Bourbon vaten van Heaven Hill... ik kan u melden, dat is echt goeie shit!

Overigens kwam deze 'vers' uit de brouwerij, ik was daar voor een SCA wedstrijd en we jureerden in de lagerkelder. Helemaal TOP!
Dit vind ik geweldig om te lezen. Ik zit momenteel op kantoor (ook in gemeente Bronckhorst), en dat is een steenworp van de brouwerij vandaan. Ik heb die man ooit eens ontmoet en was een hele vriendelijke man, ik herinner nog het engels/iers accent. De supermarkt hier staat vol met het lokale bier, ik zal deze denk ik niet kunnen vinden maar ga vanmiddag even kijken. Een leuke brouwerij ook, lekker klein maar fijn.
Overigens vind ik Bronckhorster altijd érg aan de bittere kant, de Eigenweiss vind ik geweldig.

Edit (na de lunchpauze);
Belofte maakt schuld;
1669030835561.png
 
Laatst bewerkt:
Dank Sander, voor deze mooie post.
Was weer heerlijk om te lezen.

En een top idee om het te drogen. Hier maakte we vaak sambal. Veel te pittig, dus wat moet je ermee :ROFLMAO:

Ik ga dit zeker ff onthouden want dit soort poedertjes zijn goud.
Die Chili wordt top 👌
 
Dit vind ik geweldig om te lezen. Ik zit momenteel op kantoor (ook in gemeente Bronckhorst), en dat is een steenworp van de brouwerij vandaan. Ik heb die man ooit eens ontmoet en was een hele vriendelijke man, ik herinner nog het engels/iers accent. De supermarkt hier staat vol met het lokale bier, ik zal deze denk ik niet kunnen vinden maar ga vanmiddag even kijken. Een leuke brouwerij ook, lekker klein maar fijn.
Overigens vind ik Bronckhorster altijd érg aan de bittere kant, de Eigenweiss vind ik geweldig.

Hartstikke leuk Sander, eerlijk is eerlijk, dit soort leuke uitvoerige reacties maakt het posten hier extra leuk en waardevol voor mij! Het is toch altijd wel weer een klusje om je fotootjes lekker te maken en er een leuk verhaaltje bij op te hangen.

Die Eigenweiss had ik vers van de tap die bewuste SCA-zaterdag en dat was erg fijn! Ik heb ook de tripel nog gedronken, lekker hoppig en stevig en zeker geen vlotte doordrinker. Die rijping op Bourbon vaten doet het bier erg goed. Van Bronkckhorster kende ik de Porter al en die is inderdaad best wel bitter. Let goed op de verschillende bottelingen, maatje van me is weg van de 31 (die is vrijwel niet meer te vinden) en dat is een Barley Wine en dat is weer een hele andere smaak als deze tripel. Ik ben zelf erg liefhebber van peated whiskies maar als daar ook bitter bier op rijpt dan gaat me dat vaak iets te ver. Dan vind ik de combi van tripel met zoetere whisky's veel fijner. Als dat ook jouw ding is dan kun je nog eens kijken naar de series van 't Nest. Schoppenboer enzo, hele mooie gerijpte tripels op whisky vaten.

08:40 uur is wel erg vroeg. Rond 11:00 uur is je smaak het best! ;-)
 
Die Chili wordt top 👌

Dat denk ik ook. Zondag gemaakt en donderdag gaan we die eten. Met de hitte en de rook zit het wel snor. Heerlijke diepe smaak!
 
Dat denk ik ook. Zondag gemaakt en donderdag gaan we die eten. Met de hitte en de rook zit het wel snor. Heerlijke diepe smaak!
Geweldig. Een paar dagen laten huwen :love::love:
Eet smakelijk alvast kerel 👊
 
Wat wordt je toch dorstig van jouw posts. Die pepers laat links liggen, maar je biertips zijn genoteerd 😁.
 
Dit is heel tof! Mooi dat je dit helemaal from scratch zelf hebt gemaakt. Paar lekkere biertjes erbij…
Ben benieuwd naar de smaak in de Chili van vanavond!
 
Echt zalig vrienden! Ik heb geen foto's gemaakt want donker en regen, maar het was een feest. Om met Nick te spreken, zalig voedsel voor je zieltje!
 
Terug
Bovenaan Onderaan