Volgens recept uit Smokey Goodness hebben wij kerst 2020 afgetrapt met The Crown. Al vanaf het moment dat ik het recept zag/las wist ik dat ik dìt wilde maken. Deze kerst was het juiste moment. Slechts voor 4 volwassenen met wat kids mogen maken ivm Corona dus in plaats van 2 racks voor 1 gekozen. Op naar de Hanos en een varkensrack gehaald van een Zweeds boerderijvarken. De voorbereiding kost best wat tijd maar de uiteindelijke bereiding is lekker eenvoudig.
Wat smoked salmon nuggets vooraf om het wachten door te komen; duidelijk geen straf

De hoofdrolspeler:

Opgerold (leuk klusje maar omdat 1 rack wel
genoeg was, best krap en een gepriegel

Een nachtje zwemmen in honing-mosterd pekel:

De volgende ochtend de voorbereidingen afgerond met wat kruiden en aluminiumfolie:

Ook de cranberry vulling en glaze alvast voorbereid:

De aandacht toen even naar het voorgerecht, de zalm nuggets:

Ook deze mochten een uurtje of 4 op zwemles:

Na al dat gezweet en gezwoeg werd het vanzelf tijd het vuurtje aan te maken en te gaan roken (30 minuutjes bij 90 graden en gerookt op appelchips):

Ze waren zo snel op dat dit de enige foto van het eindresultaat is. Heerlijk sappig van binnen en een mooie korst van buiten:

Daarna de temperatuur omhoog naar 150 graden waarna de kroon er 2 uur op zou moeten:

Na een uurtje de cranberry stuffing erop en ieder kwartiertje wat glaze op de zijkant:

Na 2.5 uur hadden we de juiste kerntemperatuur van 62 graden te pakken.

Dus iets later dan gepland maar och och, wat was de smaak goed en het vlees heerlijk mals. Zeker voor varkensvlees nog heerlijk zacht en sappig. Het zuurtje van de cranberrystuffing mixte ook mooi met het zoete van het vlees. Spruitjes, stoofpeertjes, aardappelkroketjes en een goed glas Primitivo maakten het geheel af

2.5kg vlees was best veel, dus een mooi stukje over voor de lunch van de volgende dag

Veel mooier kan ik het met de foto’s niet maken, kan jullie alleen maar aan raden dit ook eens te proberen

Fijne dagen en een mooi 2021!
Laatst bewerkt: